"Et antaa vaan palaa siinä hetkessä" opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksen aineistona oli yhden opettajaryhmän (4 opettajaa) litteroitu ryhmäkeskusteluaineisto. Aineisto oli kerätty lukuvuonna 2014–2015 os...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Tiina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49912
_version_ 1826225700726636544
author Korhonen, Tiina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korhonen, Tiina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korhonen, Tiina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korhonen, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksen aineistona oli yhden opettajaryhmän (4 opettajaa) litteroitu ryhmäkeskusteluaineisto. Aineisto oli kerätty lukuvuonna 2014–2015 osana Suomen Akatemian Lasten ja nuorten hyvinvointi ja terveys (Skidi-Kids) -ohjelman tutkimushanketta Vuorovaikutusprosessit ja hyvinvoinnin tukeminen. Analyysimenetelmänä oli fenomenografinen analyysi. Tutkimustulosten mukaan tutkimukseen osallistuneet opettajat määrittelivät opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta oppimistilanteissa kokonaisvaltaisesti, liittäen siihen palautteen antamisen, resurssit opetuksen järjestämiselle sekä näkemyksen vuorovaikutuksen merkityksellisyydestä oppilaiden osallisuudelle. Oppilaan osallisuutta opetustilanteiden vuorovaikutuksessa pidettiin erittäin tärkeänä, mutta käytännössä sille nähtiin olevan vain vähän aikaa, halua ja resursseja. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa uuden Perusopetuksen opetussuunnitelman (Opetushallitus 2014) painopisteiden kanssa, joissa korostuu lapsen osallisuus opetuksessa ja opetuksen suunnittelussa sekä vuorovaikutteisen oppimisen sisäistämisen edellyttämä ajatustyö ja uudet toimintatavat. Tutkimus luo uusia näkökulmia osallistavalle opettajan ja oppilaiden väliselle vuorovaikutukselle sekä tuo opettajien näkökulman ajankohtaiseen keskusteluun luokkahuonevuorovaikutuksen edistämisestä ja sitä haastavista tekijöistä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-24T16:14:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-24T16:14:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49912", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 opettajan ja oppilaan\r\nv\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutuksesta esiopetuksessa ja ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. Tutkimuksen\r\naineistona oli yhden opettajaryhm\u00e4n (4 opettajaa) litteroitu ryhm\u00e4keskusteluaineisto.\r\nAineisto oli ker\u00e4tty lukuvuonna 2014\u20132015 osana Suomen Akatemian\r\nLasten ja nuorten hyvinvointi ja terveys (Skidi-Kids) -ohjelman tutkimushanketta\r\nVuorovaikutusprosessit ja hyvinvoinnin tukeminen. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4\r\noli fenomenografinen analyysi.\r\nTutkimustulosten mukaan tutkimukseen osallistuneet opettajat m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t\r\nopettajan ja oppilaan v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta oppimistilanteissa kokonaisvaltaisesti,\r\nliitt\u00e4en siihen palautteen antamisen, resurssit opetuksen j\u00e4rjest\u00e4miselle\r\nsek\u00e4 n\u00e4kemyksen vuorovaikutuksen merkityksellisyydest\u00e4 oppilaiden osallisuudelle.\r\nOppilaan osallisuutta opetustilanteiden vuorovaikutuksessa pidettiin\r\neritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, mutta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 sille n\u00e4htiin olevan vain v\u00e4h\u00e4n aikaa, halua\r\nja resursseja.\r\nTutkimuksen tulokset ovat linjassa uuden Perusopetuksen opetussuunnitelman\r\n(Opetushallitus 2014) painopisteiden kanssa, joissa korostuu lapsen osallisuus\r\nopetuksessa ja opetuksen suunnittelussa sek\u00e4 vuorovaikutteisen oppimisen\r\nsis\u00e4ist\u00e4misen edellytt\u00e4m\u00e4 ajatusty\u00f6 ja uudet toimintatavat. Tutkimus luo uusia\r\nn\u00e4k\u00f6kulmia osallistavalle opettajan ja oppilaiden v\u00e4liselle vuorovaikutukselle\r\nsek\u00e4 tuo opettajien n\u00e4k\u00f6kulman ajankohtaiseen keskusteluun luokkahuonevuorovaikutuksen\r\nedist\u00e4misest\u00e4 ja sit\u00e4 haastavista tekij\u00f6ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Korhonen (tikakorh) on 2016-05-24 16:14:11.881328. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-24T16:14:12Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605242686.pdf: 768934 bytes, checksum: dd67e94e627051ddca8de52ad5fd9872 (MD5)\r\nlicense.html: 4891 bytes, checksum: 43da29397697c6b721120e3da90d04b1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-24T16:14:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605242686.pdf: 768934 bytes, checksum: dd67e94e627051ddca8de52ad5fd9872 (MD5)\r\nlicense.html: 4891 bytes, checksum: 43da29397697c6b721120e3da90d04b1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (72 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opettajan ja oppilaan vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Et antaa vaan palaa siin\u00e4 hetkess\u00e4\" : opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 opettajan ja oppilaan v\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutuksesta opetustilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 opettajan ja oppilaan v\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutuksesta opetustilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605242686", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-24T16:14:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49912
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab02d545-a435-48b7-add8-c55ed298bd57\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605242686.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Tiina "Et antaa vaan palaa siinä hetkessä" : opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa Opettajan ja oppilaan vuorovaikutus käsitykset fenomenografia esiopetus alkuopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 opettajat oppilaat vuorovaikutus
title "Et antaa vaan palaa siinä hetkessä" : opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa
title_alt Opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa
title_full "Et antaa vaan palaa siinä hetkessä" : opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa
title_fullStr "Et antaa vaan palaa siinä hetkessä" : opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa "Et antaa vaan palaa siinä hetkessä" : opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa
title_full_unstemmed "Et antaa vaan palaa siinä hetkessä" : opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa "Et antaa vaan palaa siinä hetkessä" : opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa
title_short "Et antaa vaan palaa siinä hetkessä"
title_sort et antaa vaan palaa siinä hetkessä opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa
title_sub opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa
title_txtP "Et antaa vaan palaa siinä hetkessä" : opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa
topic Opettajan ja oppilaan vuorovaikutus käsitykset fenomenografia esiopetus alkuopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 opettajat oppilaat vuorovaikutus
topic_facet 103 Fenomenografia Luokanopettajakoulutus Opettajan ja oppilaan vuorovaikutus Teacher Education alkuopetus esiopetus fenomenografia käsitykset opettajat oppilaat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49912 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605242686
work_keys_str_mv AT korhonentiina etantaavaanpalaasiinähetkessäopettajienkäsityksiäopettajanjaoppilaanvälisestävuoro