Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan
välisestä vuorovaikutuksesta esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksen
aineistona oli yhden opettajaryhmän (4 opettajaa) litteroitu ryhmäkeskusteluaineisto.
Aineisto oli kerätty lukuvuonna 2014–2015 osana Suomen Akatemian
Lasten ja nuorten hyvinvointi ja terveys (Skidi-Kids) -ohjelman tutkimushanketta
Vuorovaikutusprosessit ja hyvinvoinnin tukeminen. Analyysimenetelmänä
oli fenomenografinen analyysi.
Tutkimustulosten mukaan tutkimukseen osallistuneet opettajat määrittelivät
opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta oppimistilanteissa kokonaisvaltaisesti,
liittäen siihen palautteen antamisen, resurssit opetuksen järjestämiselle
sekä näkemyksen vuorovaikutuksen merkityksellisyydestä oppilaiden osallisuudelle.
Oppilaan osallisuutta opetustilanteiden vuorovaikutuksessa pidettiin
erittäin tärkeänä, mutta käytännössä sille nähtiin olevan vain vähän aikaa, halua
ja resursseja.
Tutkimuksen tulokset ovat linjassa uuden Perusopetuksen opetussuunnitelman
(Opetushallitus 2014) painopisteiden kanssa, joissa korostuu lapsen osallisuus
opetuksessa ja opetuksen suunnittelussa sekä vuorovaikutteisen oppimisen
sisäistämisen edellyttämä ajatustyö ja uudet toimintatavat. Tutkimus luo uusia
näkökulmia osallistavalle opettajan ja oppilaiden väliselle vuorovaikutukselle
sekä tuo opettajien näkökulman ajankohtaiseen keskusteluun luokkahuonevuorovaikutuksen
edistämisestä ja sitä haastavista tekijöistä.
|