"Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin" järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa

Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista kielellistä ja nonverbaalista aggressiota järjestyksenvalvojat kokevat asiakaspalvelutilanteissa, miten he siihen reagoivat ja mitä selittäviä tekijöitä he reagoinnilleen kertovat. Tutkielmassa tarkasteltiin järjestyksenvalvojie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Keikkala, Viivi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49911
_version_ 1826225747688161280
author Keikkala, Viivi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Keikkala, Viivi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Keikkala, Viivi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Keikkala, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista kielellistä ja nonverbaalista aggressiota järjestyksenvalvojat kokevat asiakaspalvelutilanteissa, miten he siihen reagoivat ja mitä selittäviä tekijöitä he reagoinnilleen kertovat. Tutkielmassa tarkasteltiin järjestyksenvalvojien omia käsityksiä ja kokemuksia tutkimusaiheesta. Tutkielma toteutettiin teemahaastattelulla. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää henkilöä, joista jokaisella oli haastatteluiden toteutushetkellä voimassaoleva lakisääteinen järjestyksenvalvojakortti. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Asiakkaiden järjestyksenvalvojiin kohdistama kielellinen ja nonverbaalinen aggressio ilmenee äkkinäisenä, ennakoimattomana ja rauhattomana käyttäytymisenä. Tulosten mukaan kaikista uhkaavimpia asiakkaita ovat kuitenkin ne, jotka pystyvät minimoimaan oman viestintänsä aggressiossa. Järjestyksenvalvojat pyrkivät aktiivisesti luomaan ja ylläpitämään puhekontaktia aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa. Tulosten perusteella järjestyksenvalvojat osoittavat lisäksi kuuntelevansa aggressiivisesti käyttäytyvää asiakasta, puhuvat rauhallisesti ja osoittavat vaarattomuutensa asiakkaalle. Keskeistä järjestyksenvalvojan viestinnässä on tulosten mukaan oman toiminnan perusteleminen. Järjestyksenvalvojan aktiivinen liikkuminen ja näkyvyys tapahtumaympäristössä sekä positiivisuuden ilmentäminen koettiin aggressiivista käyttäytymistä ennalta estäväksi toiminnaksi. Tuloksista kävi ilmi, että järjestyksenvalvojien viestintää aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa selittävät muun muassa ammattiin liittyvät lakisäädökset, ammatilliset koulutukset, kollegoiden läsnäolo tilanteessa sekä järjestyksenvalvojan oma henkilöhistoria ja persoonallisuus. Järjestyksenvalvojan ammattiroolin ja siihen liittyvien odotusten koettiin myös vaikuttavan heidän viestintäänsä. Tunteiden hallinnalla järjestyksenvalvojat kertoivat pyrkivänsä vaimentamaan ja peittämään omat negatiiviset tunteensa vuorovaikutustilanteessa aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa. Yhteenvetona tutkimustuloksista voidaan todeta, että jokainen järjestyksenvalvojan ja aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan välinen vuorovaikutustilanne on yksilöllinen. Vuorovaikutustilannetta määrittävät muun muassa tilannesidonnaiset muuttujat, sosiaaliset odotukset ja normit käyttäytymisestä sekä tilanteen osapuolet. Järjestyksenvalvojan olisi tärkeä pystyä muodostamaan tilanteesta kattava kokonaiskuva, jotta hän pystyisi mukauttamaan viestintänsä tilanteeseen sopivaksi. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi vartiointi- ja suojelutyötoimialan koulutussisältöjen kehittämisessä sekä tarkoituksenmukaisten toimintamallien laatimisessa haastaviin asiakaspalvelutilanteisiin.
first_indexed 2024-09-11T08:51:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valkonen, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keikkala, Viivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-24T16:06:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-24T16:06:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542056", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49911", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, millaista kielellist\u00e4 ja nonverbaalista aggressiota j\u00e4rjestyksenvalvojat kokevat asiakaspalvelutilanteissa, miten he siihen reagoivat ja mit\u00e4 selitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 he reagoinnilleen kertovat. Tutkielmassa tarkasteltiin j\u00e4rjestyksenvalvojien omia k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia tutkimusaiheesta.\r\n\r\nTutkielma toteutettiin teemahaastattelulla. Tutkimuksessa haastateltiin seitsem\u00e4\u00e4 henkil\u00f6\u00e4, joista jokaisella oli haastatteluiden toteutushetkell\u00e4 voimassaoleva lakis\u00e4\u00e4teinen j\u00e4rjestyksenvalvojakortti. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\r\n\r\nAsiakkaiden j\u00e4rjestyksenvalvojiin kohdistama kielellinen ja nonverbaalinen aggressio ilmenee \u00e4kkin\u00e4isen\u00e4, ennakoimattomana ja rauhattomana k\u00e4ytt\u00e4ytymisen\u00e4. Tulosten mukaan kaikista uhkaavimpia asiakkaita ovat kuitenkin ne, jotka pystyv\u00e4t minimoimaan oman viestint\u00e4ns\u00e4 aggressiossa. \r\n\r\nJ\u00e4rjestyksenvalvojat pyrkiv\u00e4t aktiivisesti luomaan ja yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n puhekontaktia aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n asiakkaan kanssa. Tulosten perusteella j\u00e4rjestyksenvalvojat osoittavat lis\u00e4ksi kuuntelevansa aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4\u00e4 asiakasta, puhuvat rauhallisesti ja osoittavat vaarattomuutensa asiakkaalle. Keskeist\u00e4 j\u00e4rjestyksenvalvojan viestinn\u00e4ss\u00e4 on tulosten mukaan oman toiminnan perusteleminen. J\u00e4rjestyksenvalvojan aktiivinen liikkuminen ja n\u00e4kyvyys tapahtumaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 positiivisuuden ilment\u00e4minen koettiin aggressiivista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ennalta est\u00e4v\u00e4ksi toiminnaksi.\r\n\r\nTuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 j\u00e4rjestyksenvalvojien viestint\u00e4\u00e4 aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n asiakkaan kanssa selitt\u00e4v\u00e4t muun muassa ammattiin liittyv\u00e4t lakis\u00e4\u00e4d\u00f6kset, ammatilliset koulutukset, kollegoiden l\u00e4sn\u00e4olo tilanteessa sek\u00e4 j\u00e4rjestyksenvalvojan oma henkil\u00f6historia ja persoonallisuus. J\u00e4rjestyksenvalvojan ammattiroolin ja siihen liittyvien odotusten koettiin my\u00f6s vaikuttavan heid\u00e4n viestint\u00e4\u00e4ns\u00e4. Tunteiden hallinnalla j\u00e4rjestyksenvalvojat kertoivat pyrkiv\u00e4ns\u00e4 vaimentamaan ja peitt\u00e4m\u00e4\u00e4n omat negatiiviset tunteensa vuorovaikutustilanteessa aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n asiakkaan kanssa. \r\n\r\nYhteenvetona tutkimustuloksista voidaan todeta, ett\u00e4 jokainen j\u00e4rjestyksenvalvojan ja aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n asiakkaan v\u00e4linen vuorovaikutustilanne on yksil\u00f6llinen. Vuorovaikutustilannetta m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t muun muassa tilannesidonnaiset muuttujat, sosiaaliset odotukset ja normit k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 sek\u00e4 tilanteen osapuolet. J\u00e4rjestyksenvalvojan olisi t\u00e4rke\u00e4 pysty\u00e4 muodostamaan tilanteesta kattava kokonaiskuva, jotta h\u00e4n pystyisi mukauttamaan viestint\u00e4ns\u00e4 tilanteeseen sopivaksi. Tutkimustuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi vartiointi- ja suojeluty\u00f6toimialan koulutussis\u00e4lt\u00f6jen kehitt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 tarkoituksenmukaisten toimintamallien laatimisessa haastaviin asiakaspalvelutilanteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Viivi Keikkala (vilekeik) on 2016-05-24 16:06:26.234586. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-24T16:06:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605242685.docx: 213007 bytes, checksum: dd14186026a6a186ca7c59f2ae6309c4 (MD5)\r\nlicense.html: 4890 bytes, checksum: 649210075b299503188bf30db88b9d0c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-24T16:06:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605242685.docx: 213007 bytes, checksum: dd14186026a6a186ca7c59f2ae6309c4 (MD5)\r\nlicense.html: 4890 bytes, checksum: 649210075b299503188bf30db88b9d0c (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (88 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aggressio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaspalvelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "j\u00e4rjestyksenvalvoja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nonverbaalinen viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puheviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6v\u00e4kivalta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin\" : j\u00e4rjestyksenvalvojan viestint\u00e4 aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n asiakkaan kanssa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "J\u00e4rjestyksenvalvojan viestint\u00e4 aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n asiakkaan kanssa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605242685", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Puheviestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Speech Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-24T16:06:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3132", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aggressiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaspalvelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4rjestyksenvalvojat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanallinen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanaton viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6paikkav\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49911
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/67f20d6e-6cb5-4215-b760-4a6337be8e41\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201605242685.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keikkala, Viivi "Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin" : järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa aggressio asiakaspalvelu järjestyksenvalvoja kielellinen viestintä nonverbaalinen viestintä puheviestintä työväkivalta Puheviestintä Speech Communication 3132 aggressiot järjestyksenvalvojat sanallinen viestintä sanaton viestintä työpaikkaväkivalta
title "Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin" : järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa
title_alt Järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa
title_full "Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin" : järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa
title_fullStr "Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin" : järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa "Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin" : järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa
title_full_unstemmed "Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin" : järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa "Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin" : järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa
title_short "Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin"
title_sort ensisijaisesti neuvoin ohjein ja kehotuksin järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa
title_sub järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa
title_txtP "Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin" : järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa
topic aggressio asiakaspalvelu järjestyksenvalvoja kielellinen viestintä nonverbaalinen viestintä puheviestintä työväkivalta Puheviestintä Speech Communication 3132 aggressiot järjestyksenvalvojat sanallinen viestintä sanaton viestintä työpaikkaväkivalta
topic_facet 3132 Puheviestintä Speech Communication aggressio aggressiot asiakaspalvelu järjestyksenvalvoja järjestyksenvalvojat kielellinen viestintä nonverbaalinen viestintä puheviestintä sanallinen viestintä sanaton viestintä työpaikkaväkivalta työväkivalta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49911 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605242685
work_keys_str_mv AT keikkalaviivi ensisijaisestineuvoinohjeinjakehotuksinjärjestyksenvalvojanviestintäaggressiivises