Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa

Tutkimuksessani selvitän, millaisia kuluttajadiskursseja Lidl Suomi Ky:n toteuttama Epäilevä Tuomas -mainoskampanja rakentaa. Kampanjan tavoitteena on ollut purkaa kuluttajien ennakkoluuloja Lidlistä käsittelemällä niitä mainoksissa. Vuonna 2009 aloitettu kampanja on herättänyt Suomessa runsaasti hu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Erika
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49900
_version_ 1826225813696020480
author Koskinen, Erika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskinen, Erika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskinen, Erika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskinen, Erika
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani selvitän, millaisia kuluttajadiskursseja Lidl Suomi Ky:n toteuttama Epäilevä Tuomas -mainoskampanja rakentaa. Kampanjan tavoitteena on ollut purkaa kuluttajien ennakkoluuloja Lidlistä käsittelemällä niitä mainoksissa. Vuonna 2009 aloitettu kampanja on herättänyt Suomessa runsaasti huomiota poikkeamalla perinteisestä hintamarkkinoinnista käsitellen ennakkoluuloja mielikuvamarkkinoinnin kautta. Kampanja on ollut menestyksekäs, sillä sen myötä Lidlin liikevaihto ja kävijämäärät ovat nousseet huomattavasti. Mainosten päähahmo on perheenisä Tuomas, joka epäilee kaikkea Lidliin liittyvää. Keskityn tutkimuksessani tarkastelemaan kuluttajadiskursseja, joita juuri Tuomaksen hahmon kautta muodostuu. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessani toimii kriittinen diskurssintutkimus, joka näkee kielenkäytön dialektisessa suhteessa yhteiskuntaan. Toisin sanoen kielenkäytön ja yhteiskunnan suhde on vuorovaikutuksellinen: kielenkäytöllä tuotetaan ja tulkitaan erilaisia diskursseja. Koska diskurssit toimivat sosiaalista todellisuutta rakentavina kielenkäytön tapoina, on niiden ilmeneminen tosielämän asenteiden pohjalta toteutetussa kampanjassa mielenkiintoinen tutkimuskohde. Tavoitteenani on selvittää, millaisia kuluttajadiskursseja Tuomaksen hahmon kautta rakennetaan ja millaisia yhteyksiä kuluttajadiskursseilla on ympäröivään yhteiskuntaan. Koska aineistonani toimii televisiomainoskampanja, on relevanttia tarkastella aineistoa suhteessa mediakontekstiin ja sen multimodaaliseen luonteeseen. Tällöin tarkastelun keskiöön nousevat paitsi kielelliset piirteet, myös multimodaaliset seikat. Koska kampanja on markkinointiviestinnällinen tuotos, olen käyttänyt tutkimukseni tukena myös kuluttajalähtöiseen markkinointiin liittyvää teoriaa. Analyysissani olen keskittynyt viiden mainoksen tarkasteluun. Mainoksista neljä kuuluvat Lidlin tunnettuihin HeVi- ja Isokari -kampanjoihin, ja yksi mainoksista toimii hyvänä yleiskuvana kampanjan luonteesta. Olen analysoinut lingvistisesti mainoksissa käytettyjä sanavalintoja ja lausetyyppejä. Lisäksi olen keskittynyt lingvistisiä piirteitä tukevien ilmeiden tarkasteluun. Analyysin pohjalta olen löytänyt kaksi kuluttajaa kuvaavaa diskurssia: epäluuloisuusdiskurssin ja itsepintaisuusdiskurssin. Epäluuloisuusdiskurssille ominaista on erilaisen ja tuntemattoman epäily ja kyseenalaistaminen, kun taas itsepintaisuusdiskurssia määrittävät asenteiden pysyvyys, muutoksen välttely sekä omien asenteiden ja mielipiteiden totuuksina esittäminen. Tulokset kuvaavat hyvin, kuinka markkinointiviestintä vaikuttaa yhteiskunnan kuluttaja-asenteisiin. Kuluttaja-asenteiden tutkimus on mielenkiintoinen ja keskeinen tutkimuskohde, sillä yritysten menestys määrittyy nykypäivänä pitkälti asiakastuntemukseen panostuksen kautta.
first_indexed 2016-05-24T20:15:00Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Erika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-24T08:46:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-24T08:46:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49900", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani selvit\u00e4n, millaisia kuluttajadiskursseja Lidl Suomi Ky:n toteuttama Ep\u00e4ilev\u00e4 Tuomas -mainoskampanja rakentaa. Kampanjan tavoitteena on ollut purkaa kuluttajien ennakkoluuloja Lidlist\u00e4 k\u00e4sittelem\u00e4ll\u00e4 niit\u00e4 mainoksissa. Vuonna 2009 aloitettu kampanja on her\u00e4tt\u00e4nyt Suomessa runsaasti huomiota poikkeamalla perinteisest\u00e4 hintamarkkinoinnista k\u00e4sitellen ennakkoluuloja mielikuvamarkkinoinnin kautta. Kampanja on ollut menestyksek\u00e4s, sill\u00e4 sen my\u00f6t\u00e4 Lidlin liikevaihto ja k\u00e4vij\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4t ovat nousseet huomattavasti. Mainosten p\u00e4\u00e4hahmo on perheenis\u00e4 Tuomas, joka ep\u00e4ilee kaikkea Lidliin liittyv\u00e4\u00e4. Keskityn tutkimuksessani tarkastelemaan kuluttajadiskursseja, joita juuri Tuomaksen hahmon kautta muodostuu. \n\nTeoreettisena viitekehyksen\u00e4 tutkimuksessani toimii kriittinen diskurssintutkimus, joka n\u00e4kee kielenk\u00e4yt\u00f6n dialektisessa suhteessa yhteiskuntaan. Toisin sanoen kielenk\u00e4yt\u00f6n ja yhteiskunnan suhde on vuorovaikutuksellinen: kielenk\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 tuotetaan ja tulkitaan erilaisia diskursseja. Koska diskurssit toimivat sosiaalista todellisuutta rakentavina kielenk\u00e4yt\u00f6n tapoina, on niiden ilmeneminen tosiel\u00e4m\u00e4n asenteiden pohjalta toteutetussa kampanjassa mielenkiintoinen tutkimuskohde.\n\nTavoitteenani on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kuluttajadiskursseja Tuomaksen hahmon kautta rakennetaan ja millaisia yhteyksi\u00e4 kuluttajadiskursseilla on ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4\u00e4n yhteiskuntaan. Koska aineistonani toimii televisiomainoskampanja, on relevanttia tarkastella aineistoa suhteessa mediakontekstiin ja sen multimodaaliseen luonteeseen. T\u00e4ll\u00f6in tarkastelun keski\u00f6\u00f6n nousevat paitsi kielelliset piirteet, my\u00f6s multimodaaliset seikat. Koska kampanja on markkinointiviestinn\u00e4llinen tuotos, olen k\u00e4ytt\u00e4nyt tutkimukseni tukena my\u00f6s kuluttajal\u00e4ht\u00f6iseen markkinointiin liittyv\u00e4\u00e4 teoriaa. \n\nAnalyysissani olen keskittynyt viiden mainoksen tarkasteluun. Mainoksista nelj\u00e4 kuuluvat Lidlin tunnettuihin HeVi- ja Isokari -kampanjoihin, ja yksi mainoksista toimii hyv\u00e4n\u00e4 yleiskuvana kampanjan luonteesta. Olen analysoinut lingvistisesti mainoksissa k\u00e4ytettyj\u00e4 sanavalintoja ja lausetyyppej\u00e4. Lis\u00e4ksi olen keskittynyt lingvistisi\u00e4 piirteit\u00e4 tukevien ilmeiden tarkasteluun. Analyysin pohjalta olen l\u00f6yt\u00e4nyt kaksi kuluttajaa kuvaavaa diskurssia: ep\u00e4luuloisuusdiskurssin ja itsepintaisuusdiskurssin. Ep\u00e4luuloisuusdiskurssille ominaista on erilaisen ja tuntemattoman ep\u00e4ily ja kyseenalaistaminen, kun taas itsepintaisuusdiskurssia m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t asenteiden pysyvyys, muutoksen v\u00e4lttely sek\u00e4 omien asenteiden ja mielipiteiden totuuksina esitt\u00e4minen. Tulokset kuvaavat hyvin, kuinka markkinointiviestint\u00e4 vaikuttaa yhteiskunnan kuluttaja-asenteisiin. Kuluttaja-asenteiden tutkimus on mielenkiintoinen ja keskeinen tutkimuskohde, sill\u00e4 yritysten menestys m\u00e4\u00e4rittyy nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 pitk\u00e4lti asiakastuntemukseen panostuksen kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Erika Koskinen (kamaerko) on 2016-05-24 08:46:13.750187. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-24T08:46:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605242675.pdf: 435471 bytes, checksum: 776afa9a1ba02045938cb4bace02066f (MD5)\nlicense.html: 4817 bytes, checksum: 95b2939cba98600d9235ed8ac59f87f6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-24T08:46:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605242675.pdf: 435471 bytes, checksum: 776afa9a1ba02045938cb4bace02066f (MD5)\nlicense.html: 4817 bytes, checksum: 95b2939cba98600d9235ed8ac59f87f6 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielikuvamarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Ep\u00e4ilev\u00e4 Tuomas -mainoskampanjassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605242675", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-24T08:46:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49900
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b60ed6d4-6aef-41cc-96cb-49f08001a21b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605242675.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Erika Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa kuluttaja mielikuvamarkkinointi diskurssintutkimus diskurssi Finnish Suomen kieli
title Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa
title_full Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa
title_fullStr Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa
title_full_unstemmed Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa
title_short Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa
title_sort kuluttajadiskurssit lidl suomi ky n epäilevä tuomas mainoskampanjassa
title_txtP Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa
topic kuluttaja mielikuvamarkkinointi diskurssintutkimus diskurssi Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli diskurssi diskurssintutkimus kuluttaja mielikuvamarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49900 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605242675
work_keys_str_mv AT koskinenerika kuluttajadiskurssitlidlsuomikynepäilevätuomasmainoskampanjassa