"Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit" VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta

TIIVISTELMÄ Taivainen Soili-Iiris 2016. ”Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit” VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikka, pro gradu tutkielma 66 s, 27 liitesivua. Tässä pro gradu -tutkimuksessa pyri...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taivainen, Soili-Iiris
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49894
_version_ 1826225731517022208
author Taivainen, Soili-Iiris
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Taivainen, Soili-Iiris Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Taivainen, Soili-Iiris Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Taivainen, Soili-Iiris
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Taivainen Soili-Iiris 2016. ”Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit” VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikka, pro gradu tutkielma 66 s, 27 liitesivua. Tässä pro gradu -tutkimuksessa pyritään selvittämään Pellon yläkoulun oppilaiden ja henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia Liikkuva koulu toiminnasta kouluviihtyvyyden ja ilmapiirin edistäjänä. Tässä tutkimuksessa käytettiin Liikkuva koulu ohjelmasta saatua aineistoa, joka kerättiin Pellon yläkoulun oppilailta ja henkilökunnalta toukokuussa 2015. Tutkimukseen osallistui 78 oppilasta ja 15 koulun henkilökuntaa kuuluvaa henkilöä. Tutkimustehtävänä oli selvittää koulupäivän liikunnallistamisen yhteyttä kouluviihtyvyyteen sekä koulun ja välituntien ilmapiiriin koulun oppilaiden ja henkilökunnan kokemana. Tutkimuksessa yhdistettiin laadullisia ja määrällisiä aineistoja. Aineiston tilastollisessa analyysissä tehtiin ristiintaulukointeja, T-testejä, varianssianalyysia sekä frekvenssejä ja laadullisessa analyysissä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksen tuloksista voidaan yhteenvetona sanoa, että Liikkuva koulu toimintaa pidettiin onnistuneena hankkeena Pellon yläkoulussa. Oppilaat pitivät liikkumisesta ja toivoivat sitä enemmän oppitunneille, välitunneille ja teemapäiviin. Myös opettajat pitivät tärkeänä liikunnallistaa koulupäivää. Se toi opettajien mielestä työrauhaa ja viihtyisyyttä oppitunneille ja auttoi oppilaita keskittymään paremmin. Sekä oppilaat että koulun henkilökunta piti Pellon yläkoulua pääsääntöisesti mukavana ja viihtyisänä paikkana. Suurin osa vastanneista piti myös koulun ja välituntien ilmapiiriä vähintään melko hyvänä. Koulupäivän liikunnallistamisella koettiin olevan koulussa viihtymiseen positiivinen vaikutus. Koulupäivän liikunnallistamisella oli vaikutusta koulussa viihtymiseen. Koulussa voisi olla arkisten ja säännöllisten toimintojen lisäksi uusia, oppilaita kiinnostavia tapahtumia tai teemapäiviä. Lisäksi oppilaat tulisi ottaa entistä enemmän mukaan suunnittelemaan koulussa tapahtuvia yhteisiä liikunnallisia toimintoja. Avainsanat: kouluviihtyvyys, koulupäivän liikunnallistaminen, Liikkuva koulu toiminta ABSTRACT Taivainen Soili-Iiris 2016. ”It’s just that we can do so many things and not only sit in classes” POWER! School on the move – activities in Pello comprehensive school. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis in Sports Pedagogy, 66 pp, 27 appendices. The aim of this pro gradu – thesis is to study the views and experiences of Pello secondary school students and staff on The school on the move program as the promoter of wellbeing and better atmosphere at school. The material of this study comes from the outcome of The school on the move- program as carried out at Pello secondary school. Both the students and the staff of the school answered an inquiry in May, 2015. The study included 78 students and and 15 staff members. The purpose of the study was to find out weather the students and the staff experienced that adding physical activity to a normal school day would have any influence on feeling better at school. Qualitative and quantitative methods were utilized in this study. Statistics was carried out on SPSS program using cross-classification, T-tests, variance analysis and frequency. Qualitative analysis was based on themes. To sum up, it is evident that The school on the move- program was considered a successful project in Pello secondary school. Students liked moving and hoped that there was even more possibilities to move during classes, breaks and special action days. Even teachers thought that it was important to move more during school days. The teachers considered that it improved overall wellbeing during classes and helped students to concentrate. The students as well as the school staff saw Pello secondary school as a nice and homey place. The majority also considered the atmosphere during breaks at least rather good. To make school days physically more active had a positive influence on wellbeing at school. In addition to regular and scheduled activities school could offer innovative events and themes which the students find interesting. Furthermore, students should be taken as active participants in planning and decision making for these activities. Key words: wellbeing at school, making schooldays physically more active, The school on the move -program
first_indexed 2024-09-11T08:50:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taivainen, Soili-Iiris", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-23T19:22:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-23T19:22:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1541982", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49894", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\n\nTaivainen Soili-Iiris 2016. \u201dEtt\u00e4 v\u00e4liss\u00e4 tehh\u00e4\u00e4n muutaki ko vain perus oppitunnit\u201d VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikka, pro gradu tutkielma 66 s, 27 liitesivua.\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n Pellon yl\u00e4koulun oppilaiden ja henkil\u00f6kunnan n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia Liikkuva koulu toiminnasta kouluviihtyvyyden ja ilmapiirin edist\u00e4j\u00e4n\u00e4.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin Liikkuva koulu ohjelmasta saatua aineistoa, joka ker\u00e4ttiin Pellon yl\u00e4koulun oppilailta ja henkil\u00f6kunnalta toukokuussa 2015. Tutkimukseen osallistui 78 oppilasta ja 15 koulun henkil\u00f6kuntaa kuuluvaa henkil\u00f6\u00e4. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4n liikunnallistamisen yhteytt\u00e4 kouluviihtyvyyteen sek\u00e4 koulun ja v\u00e4lituntien ilmapiiriin koulun oppilaiden ja henkil\u00f6kunnan kokemana. Tutkimuksessa yhdistettiin laadullisia ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 aineistoja. Aineiston tilastollisessa analyysiss\u00e4 tehtiin ristiintaulukointeja, T-testej\u00e4, varianssianalyysia sek\u00e4 frekvenssej\u00e4 ja laadullisessa analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin teemoittelua.\nTutkimuksen tuloksista voidaan yhteenvetona sanoa, ett\u00e4 Liikkuva koulu toimintaa pidettiin onnistuneena hankkeena Pellon yl\u00e4koulussa. Oppilaat pitiv\u00e4t liikkumisesta ja toivoivat sit\u00e4 enemm\u00e4n oppitunneille, v\u00e4litunneille ja teemap\u00e4iviin. My\u00f6s opettajat pitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 liikunnallistaa koulup\u00e4iv\u00e4\u00e4. Se toi opettajien mielest\u00e4 ty\u00f6rauhaa ja viihtyisyytt\u00e4 oppitunneille ja auttoi oppilaita keskittym\u00e4\u00e4n paremmin. Sek\u00e4 oppilaat ett\u00e4 koulun henkil\u00f6kunta piti Pellon yl\u00e4koulua p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti mukavana ja viihtyis\u00e4n\u00e4 paikkana. Suurin osa vastanneista piti my\u00f6s koulun ja v\u00e4lituntien ilmapiiri\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n melko hyv\u00e4n\u00e4. Koulup\u00e4iv\u00e4n liikunnallistamisella koettiin olevan koulussa viihtymiseen positiivinen vaikutus.\nKoulup\u00e4iv\u00e4n liikunnallistamisella oli vaikutusta koulussa viihtymiseen. Koulussa voisi olla arkisten ja s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisten toimintojen lis\u00e4ksi uusia, oppilaita kiinnostavia tapahtumia tai teemap\u00e4ivi\u00e4. Lis\u00e4ksi oppilaat tulisi ottaa entist\u00e4 enemm\u00e4n mukaan suunnittelemaan koulussa tapahtuvia yhteisi\u00e4 liikunnallisia toimintoja.\n\n\n\n\n\n\n\nAvainsanat: kouluviihtyvyys, koulup\u00e4iv\u00e4n liikunnallistaminen, Liikkuva koulu toiminta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\nTaivainen Soili-Iiris 2016. \u201dIt\u2019s just that we can do so many things and not only sit in classes\u201d POWER! School on the move \u2013 activities in Pello comprehensive school. Department of Sport Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s thesis in Sports Pedagogy, 66 pp, 27 appendices.\nThe aim of this pro gradu \u2013 thesis is to study the views and experiences of Pello secondary school students and staff on The school on the move program as the promoter of wellbeing and better atmosphere at school.\nThe material of this study comes from the outcome of The school on the move- program as carried out at Pello secondary school. Both the students and the staff of the school answered an inquiry in May, 2015. The study included 78 students and and 15 staff members. The purpose of the study was to find out weather the students and the staff experienced that adding physical activity to a normal school day would have any influence on feeling better at school. Qualitative and quantitative methods were utilized in this study. Statistics was carried out on SPSS program using cross-classification, T-tests, variance analysis and frequency. Qualitative analysis was based on themes.\nTo sum up, it is evident that The school on the move- program was considered a successful project in Pello secondary school. Students liked moving and hoped that there was even more possibilities to move during classes, breaks and special action days. Even teachers thought that it was important to move more during school days. The teachers considered that it improved overall wellbeing during classes and helped students to concentrate. The students as well as the school staff saw Pello secondary school as a nice and homey place. The majority also considered the atmosphere during breaks at least rather good. \nTo make school days physically more active had a positive influence on wellbeing at school. In addition to regular and scheduled activities school could offer innovative events and themes which the students find interesting. Furthermore, students should be taken as active participants in planning and decision making for these activities.\n\n\n\n\n\n\n\nKey words: wellbeing at school, making schooldays physically more active, The school on the move -program", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Soili-Iiris Taivainen (sotaivai) on 2016-05-23 19:22:46.893535. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-23T19:22:48Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605232672.pdf: 7489709 bytes, checksum: de81835b8f8af09dfd4a59b5d78e186f (MD5)\nlicense.html: 4893 bytes, checksum: 9b640d676124b9dc7811951b0a17446c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-23T19:22:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605232672.pdf: 7489709 bytes, checksum: de81835b8f8af09dfd4a59b5d78e186f (MD5)\nlicense.html: 4893 bytes, checksum: 9b640d676124b9dc7811951b0a17446c (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (98 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnallistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liikkuva koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ett\u00e4 v\u00e4liss\u00e4 tehh\u00e4\u00e4n muutaki ko vain perus oppitunnit\" : VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605232672", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-23T19:22:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49894
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3c346d27-ca5d-4ad4-84a2-6d7e51b4fe0e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605232672.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taivainen, Soili-Iiris "Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit" : VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta liikunnallistaminen Liikkuva koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kouluviihtyvyys koulu liikunta
title "Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit" : VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta
title_alt VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta
title_full "Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit" : VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta
title_fullStr "Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit" : VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta "Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit" : VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta
title_full_unstemmed "Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit" : VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta "Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit" : VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta
title_short "Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit"
title_sort että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit voimaa pellon perusopetuksen liikkuva koulu toiminta
title_sub VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta
title_txtP "Että välissä tehhään muutaki ko vain perus oppitunnit" : VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu toiminta
topic liikunnallistaminen Liikkuva koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kouluviihtyvyys koulu liikunta
topic_facet 502 Liikkuva koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koulu kouluviihtyvyys liikunnallistaminen liikunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49894 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605232672
work_keys_str_mv AT taivainensoiliiiris ettävälissätehhäänmuutakikovainperusoppitunnitvoimaapellonperusopetuksenliik