Matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko ääneen ajatteluun kannustavalla menetelmällä vaikutusta oppilaiden sanallisten tehtävien ratkaisutaitojen kehittymiseen ja kuinka pysyviä saavutetut taidot ovat. Toiseksi tarkasteltiin sitä, onko kahden erilaisen interventioryhmän välillä eroa täss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Heli
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49890
_version_ 1826225688873533440
author Korhonen, Heli
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korhonen, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korhonen, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korhonen, Heli
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko ääneen ajatteluun kannustavalla menetelmällä vaikutusta oppilaiden sanallisten tehtävien ratkaisutaitojen kehittymiseen ja kuinka pysyviä saavutetut taidot ovat. Toiseksi tarkasteltiin sitä, onko kahden erilaisen interventioryhmän välillä eroa tässä kehityksessä. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli myös se, millaisia virhetyyppejä heikosti suoriutuvilla oppilailla esiintyy ratkaisuprosessin aikana. Tämä tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston yhteistyössä tekemää KERMA – Kerro, mitä ajattelet - tutkimusprojektia, joka toteutettiin kuusiviikkoisena interventiotutkimuksena syksyn 2015 aikana kolmella paikkakunnalla Suomessa (N = 128). Alkumittauksissa heikot pistemäärät saaneet oppilaat jaettiin kahteen interventioryh-mään. Ryhmässä 1 (n=6) oppilaat saivat yksilöllistä tukea yleisopetuksen ryhmässä. Ryhmän 2 (n=8) oppilaat työskentelivät pienryhmässä. Muut oppilaat jaettiin kahteen vertailuryhmään: passiiviseen vertailuryhmään (n= 17–19) ja aktiiviseen vertailuryhmään (n= 91-95). Tulokset osoittivat, että ryhmistä riippumatta kaikkien oppilaiden sanallisten tehtävien laskutaito kehittyi intervention aikana ja intervention vaikutukset laskutaitoon olivat pysyviä. Interventioryhmien välillä kehitys erosi suuntaa antavasti siten, että pienryhmässä tukea saaneet saavuttivat korkeampia ratkaisuyritysten pistemääriä. Oppilaiden virhetyyppien analyysissa virheet jakautuivat tasaisesti laskuvirheisiin, väärän laskutoimituksen valintoihin sekä valintavirheisiin. Tulosten perusteella voidaan suuntaa antavasti todeta, että matematiikassa heikosti menestyvien sanallisten tehtävien ratkaisutaito kehittyi ääneen ajatteluun kannustavan menetelmän avulla. Ratkaisutaidon kehityksessä ei ollut eroja siinä, saivatko oppilaat tukea pienryhmässä vai yleisopetuksen ryhmässä. Sanallisia tehtäviä ratkaistaessa interventioryhmien oppilailla oli, kuten odotettua, haasteita sekä aritmeettisissa perustaidoissa että oikeiden laskustrategioiden hallinnassa. Opetuksen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että perustaitoja tulee harjoittaa strategioiden ohella.
first_indexed 2023-03-22T09:57:25Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bj\u00f6rn, Piia.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-23T13:11:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-23T13:11:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1541997", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49890", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko \u00e4\u00e4neen ajatteluun kannustavalla menetelm\u00e4ll\u00e4 vaikutusta oppilaiden sanallisten teht\u00e4vien ratkaisutaitojen kehittymiseen ja kuinka pysyvi\u00e4 saavutetut taidot ovat. Toiseksi tarkasteltiin sit\u00e4, onko kahden erilaisen interventioryhm\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 eroa t\u00e4ss\u00e4 kehityksess\u00e4. Lis\u00e4ksi kiinnostuksen kohteena oli my\u00f6s se, millaisia virhetyyppej\u00e4 heikosti suoriutuvilla oppilailla esiintyy ratkaisuprosessin aikana. \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on toteutettu osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja It\u00e4-Suomen yliopiston yhteisty\u00f6ss\u00e4 tekem\u00e4\u00e4 KERMA \u2013 Kerro, mit\u00e4 ajattelet - tutkimusprojektia, joka toteutettiin kuusiviikkoisena interventiotutkimuksena syksyn 2015 aikana kolmella paikkakunnalla Suomessa (N = 128). Alkumittauksissa heikot pistem\u00e4\u00e4r\u00e4t saaneet oppilaat jaettiin kahteen interventioryh-m\u00e4\u00e4n. Ryhm\u00e4ss\u00e4 1 (n=6) oppilaat saivat yksil\u00f6llist\u00e4 tukea yleisopetuksen ryhm\u00e4ss\u00e4. Ryhm\u00e4n 2 (n=8) oppilaat ty\u00f6skenteliv\u00e4t pienryhm\u00e4ss\u00e4. Muut oppilaat jaettiin kahteen vertailuryhm\u00e4\u00e4n: passiiviseen vertailuryhm\u00e4\u00e4n (n= 17\u201319) ja aktiiviseen vertailuryhm\u00e4\u00e4n (n= 91-95).\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 ryhmist\u00e4 riippumatta kaikkien oppilaiden sanallisten teht\u00e4vien laskutaito kehittyi intervention aikana ja intervention vaikutukset laskutaitoon olivat pysyvi\u00e4. Interventioryhmien v\u00e4lill\u00e4 kehitys erosi suuntaa antavasti siten, ett\u00e4 pienryhm\u00e4ss\u00e4 tukea saaneet saavuttivat korkeampia ratkaisuyritysten pistem\u00e4\u00e4ri\u00e4. Oppilaiden virhetyyppien analyysissa virheet jakautuivat tasaisesti laskuvirheisiin, v\u00e4\u00e4r\u00e4n laskutoimituksen valintoihin sek\u00e4 valintavirheisiin.\nTulosten perusteella voidaan suuntaa antavasti todeta, ett\u00e4 matematiikassa heikosti menestyvien sanallisten teht\u00e4vien ratkaisutaito kehittyi \u00e4\u00e4neen ajatteluun kannustavan menetelm\u00e4n avulla. Ratkaisutaidon kehityksess\u00e4 ei ollut eroja siin\u00e4, saivatko oppilaat tukea pienryhm\u00e4ss\u00e4 vai yleisopetuksen ryhm\u00e4ss\u00e4. Sanallisia teht\u00e4vi\u00e4 ratkaistaessa interventioryhmien oppilailla oli, kuten odotettua, haasteita sek\u00e4 aritmeettisissa perustaidoissa ett\u00e4 oikeiden laskustrategioiden hallinnassa. Opetuksen kannalta t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 perustaitoja tulee harjoittaa strategioiden ohella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heli Korhonen (hemikorh) on 2016-05-23 13:11:11.371744. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-23T13:11:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605232666.pdf: 868453 bytes, checksum: 333c98979f7b9a767d9ae05323a02c8d (MD5)\nlicense.html: 1171 bytes, checksum: 42877ccf3ce99fa011fcae3c5a58877a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-23T13:11:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605232666.pdf: 868453 bytes, checksum: 333c98979f7b9a767d9ae05323a02c8d (MD5)\nlicense.html: 1171 bytes, checksum: 42877ccf3ce99fa011fcae3c5a58877a (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (49 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4neen ajattelun - menetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikan sanallisten teht\u00e4vien ratkaisutaidon kehitt\u00e4minen \u00e4\u00e4neen ajattelun -menetelm\u00e4n avulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605232666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-23T13:11:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virheanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49890
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Heli Matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla ääneen ajattelun - menetelmä Erityispedagogiikka Special Education 101 tehtävät matematiikka virheanalyysi interventio
title Matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla
title_full Matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla
title_fullStr Matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla Matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla
title_full_unstemmed Matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla Matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla
title_short Matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla
title_sort matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun menetelmän avulla
title_txtP Matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla
topic ääneen ajattelun - menetelmä Erityispedagogiikka Special Education 101 tehtävät matematiikka virheanalyysi interventio
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education interventio matematiikka tehtävät virheanalyysi ääneen ajattelun - menetelmä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49890 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605232666
work_keys_str_mv AT korhonenheli matematiikansanallistentehtävienratkaisutaidonkehittäminenääneenajattelunmenetelmän