Tavoitteiden ja tukitoimien kirjaaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin

TIIVISTELMÄ Kalmari, Tuula. 2016. Tavoitteiden ja tukitoimien kirjaaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 58 sivua. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmiportaisen tuen asiakirjoja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kalmari, Tuula
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49881
Kuvaus
Yhteenveto:TIIVISTELMÄ Kalmari, Tuula. 2016. Tavoitteiden ja tukitoimien kirjaaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 58 sivua. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmiportaisen tuen asiakirjoja esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tavoitteita ja tukitoimia asiakirjoihin oli kirjattu sekä miten kirjatut tavoitteet ja tukitoimet vastasivat toisiaan. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten konkreettista tai yleistä tavoitteiden ja tukitoimien kuvaaminen oli, ja kohdennettiinko kuvaukset lapseen vai lapsen oppimisympäristöön. Tutkimuksen aineistona olivat pedagogiset arviot, oppimissuunnitelmat sekä lapsen henkilökohtaisen oppimisen järjestämistä koskevat suunnitelmat. Aineisto kerättiin viidestä eri kunnasta. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa havaittiin, että tavoitteiden ja tukitoimien kirjaaminen täydensivät pääosin toisiaan. Tavoitteiden ja tukitoimien määrittely oli kuitenkin myös osin ristiriitaista, sillä kaikkiin määriteltyihin tavoitteisiin ei kohdennettu sopivaa tukitointa. Kuvaukset tavoitteista ja tukitoimista vaihtelivat hyvin konkreettisista määrityksistä vaikeasti arvioitaviin luonnehdintoihin. Paljon kirjattiin tukitoimia, jotka kohdistuivat lapsen oppimisympäristöön ja lapselle suunnatun pedagogiikan toteuttamiseen. Lapsen oppimiseen tähtääviä harjoitteita oli kirjattu vähemmän kuin ympäristön muokkaamiseen liittyviä tukitoimia. Tutkimus osoitti, että kolmiportaisen tuen tarjoamisen vastuut olisi määriteltävä eri toimijoille selkeämmin. Lisäksi tavoitteiden kirjaamisen tulisi olla käytäntöön sovellettavaa ja arvioitavissa. Myös perheen ja lapsen näkökulma olisi huomioitava paremmin tavoitteiden ja tukitoimien kirjaamisessa. Hakusanat: kolmiportainen tuki, asiakirja, oppimissuunnitelma, HOJKS, sisällönanalyysi