"Kaikkemme aina tehdään, että kaikki sopeutuis mahdollisimman jouhevasti" lastentarhanopettajien käyttämät tukikeinot päivähoidon aloituksen yhteydessä

Tämä laadullinen tutkimus selvitti lastentarhanopettajien käyttämiä tukikeinoja päivähoidon aloituksen yhteydessä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä tukikeinoja käytetään silloin, kun lapsi aloittaa päivähoidossa. Tällä tarkoitetaan päivähoidossa aloittamista ensimmäistä kertaa tai vaihtamista toise...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Laitinen, Mari, Markkanen, Iina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49879
Description
Summary:Tämä laadullinen tutkimus selvitti lastentarhanopettajien käyttämiä tukikeinoja päivähoidon aloituksen yhteydessä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä tukikeinoja käytetään silloin, kun lapsi aloittaa päivähoidossa. Tällä tarkoitetaan päivähoidossa aloittamista ensimmäistä kertaa tai vaihtamista toiseen päiväkotiin. Lisäksi haluttiin selvittää sosiaalisia tukikeinoja päivähoidon aloituksessa. Tutkimuksen aineiston kerääminen toteutettiin parihaastatteluilla, joissa haastateltiin lastentarhanopettajia. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja, joissa kysymykset olivat ennalta suunniteltuja, mutta valmiita vastausvaihtoehtoja ei annettu. Haastatteluista saadut vastaukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tulosten perusteella lastentarhanopettajien käyttämiä tukikeinoja oli paljon, ne jakautuivat kolmeen päätulokseen: lastentarhanopettajan käyttämät tukikeinot, sosiaaliset tukikeinot sekä kasvatuskumppanuus, joka nostettiin myös tutkimuskysymyksen alakysymykseksi haastatteluissa saamansa painotuksen vuoksi. Tutkimus osoitti, että tukikeinoja käytettiin paljon päivähoidon aloituksessa ja niistä oltiin tietoisia, mutta niiden käyttöön kaivattiin enemmän aikaa. Tukikeinojen käyttöä pidettiin tärkeänä lapsen sopeutumisen kannalta päivähoitoon.