Pronunciation teaching in a Finnish secondary school a case study

Ääntäminen on kiinteä osa hyvää kielitaitoa, mutta sen opettaminen on jäänyt vähälle huomiolle. Koska koulujen tehtävä on kuitenkin antaa oppilaille mahdollisimman hyvä kielitaito, ääntämistä pitäisi opettaa enemmän. Opetuksen vähäisyys voi johtua sen arvostelun vaikeudesta ja siitä, ettei opettaj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rajamäki, Antti
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49877
_version_ 1826225808785539072
author Rajamäki, Antti
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rajamäki, Antti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rajamäki, Antti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rajamäki, Antti
datasource_str_mv jyx
description Ääntäminen on kiinteä osa hyvää kielitaitoa, mutta sen opettaminen on jäänyt vähälle huomiolle. Koska koulujen tehtävä on kuitenkin antaa oppilaille mahdollisimman hyvä kielitaito, ääntämistä pitäisi opettaa enemmän. Opetuksen vähäisyys voi johtua sen arvostelun vaikeudesta ja siitä, ettei opettajankoulutuksessa kunnolla ohjata opiskelijoita sen opettamisessa. Lisäksi, vaikka kommunikatiivinen kielenopetus (CLT) sisältääkin paljon oppilaiden välisiä suullisia harjoituksia, se ei kuitenkaan keskity ääntämisen opettamiseen. Osittain ääntämisen opetuksen vähyys johtuu siitä, että sen tutkimus on jäänyt vähälle huomioille ja sen opettamisen on ajateltu olevan tarpeetonta ja tehotonta. Tässä tutkielmassa selvitän kuinka paljon ääntämistä opetetaan Jyväskylän Normaalikoulun luokilla 7-9. Tutkin myös kuinka suuri osa opetuksesta on eksplisiittistä opetusta vai luotetaanko pelkästään implisiittisin opetustapoihin. Eksplisiittisiä opetustapoja ovat muun muassa sanojen toistaminen opettajan jälkeen ja hetket, jolloin opettaja korjaa oppilaan ääntämisvirheitä. Implisiittisiä tapoja ovat sellaiset, joissa oppilas joutuu itse tunnistamaan oikean ääntämisen ilman että sitä hänelle sanotaan, tällaisia ovat esimerkiksi videon katsominen ja kuullunymmärtämisharjoitukset. Tutkimuksessa havaittiin, että ääntämistä opetetaan erittäin vähän eksplisiittisesti, mutta oppilailla on kohtuulliset mahdollisuudet oppia ääntämistä implisiittisesti. Ääntämistä pitäisi kuitenkin opettaa lisää eksplisiittisesti, jotta voitaisiin varmistua siitä, että oppilailla olisi mahdollisimman kattava kielellinen osaaminen.
first_indexed 2016-05-22T20:00:11Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajam\u00e4ki, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-22T12:05:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-22T12:05:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49877", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00c4\u00e4nt\u00e4minen on kiinte\u00e4 osa hyv\u00e4\u00e4 kielitaitoa, mutta sen opettaminen on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4h\u00e4lle huomiolle. Koska koulujen\r\nteht\u00e4v\u00e4 on kuitenkin antaa oppilaille mahdollisimman hyv\u00e4 kielitaito, \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 pit\u00e4isi opettaa enemm\u00e4n.\r\nOpetuksen v\u00e4h\u00e4isyys voi johtua sen arvostelun vaikeudesta ja siit\u00e4, ettei opettajankoulutuksessa kunnolla ohjata\r\nopiskelijoita sen opettamisessa. Lis\u00e4ksi, vaikka kommunikatiivinen kielenopetus (CLT) sis\u00e4lt\u00e4\u00e4kin paljon\r\noppilaiden v\u00e4lisi\u00e4 suullisia harjoituksia, se ei kuitenkaan keskity \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamiseen. Osittain \u00e4\u00e4nt\u00e4misen\r\nopetuksen v\u00e4hyys johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 sen tutkimus on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4h\u00e4lle huomioille ja sen opettamisen on ajateltu olevan\r\ntarpeetonta ja tehotonta.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvit\u00e4n kuinka paljon \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 opetetaan Jyv\u00e4skyl\u00e4n Normaalikoulun luokilla 7-9. Tutkin\r\nmy\u00f6s kuinka suuri osa opetuksesta on eksplisiittist\u00e4 opetusta vai luotetaanko pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n implisiittisin\r\nopetustapoihin. Eksplisiittisi\u00e4 opetustapoja ovat muun muassa sanojen toistaminen opettajan j\u00e4lkeen ja hetket,\r\njolloin opettaja korjaa oppilaan \u00e4\u00e4nt\u00e4misvirheit\u00e4. Implisiittisi\u00e4 tapoja ovat sellaiset, joissa oppilas joutuu itse\r\ntunnistamaan oikean \u00e4\u00e4nt\u00e4misen ilman ett\u00e4 sit\u00e4 h\u00e4nelle sanotaan, t\u00e4llaisia ovat esimerkiksi videon katsominen ja\r\nkuullunymm\u00e4rt\u00e4misharjoitukset. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 opetetaan eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4n eksplisiittisesti,\r\nmutta oppilailla on kohtuulliset mahdollisuudet oppia \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 implisiittisesti. \u00c4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 pit\u00e4isi kuitenkin\r\nopettaa lis\u00e4\u00e4 eksplisiittisesti, jotta voitaisiin varmistua siit\u00e4, ett\u00e4 oppilailla olisi mahdollisimman kattava kielellinen\r\nosaaminen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Antti Rajam\u00e4ki (anhahera) on 2016-05-22 12:05:31.604070. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-22T12:05:32Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605222650.pdf: 235131 bytes, checksum: eb9e53212c7cb54f16bca938989af8c6 (MD5)\r\nlicense.html: 4288 bytes, checksum: 8b61935e9b07107d318ff8c88a613b9b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-22T12:05:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605222650.pdf: 235131 bytes, checksum: eb9e53212c7cb54f16bca938989af8c6 (MD5)\r\nlicense.html: 4288 bytes, checksum: 8b61935e9b07107d318ff8c88a613b9b (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "19", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pronunciation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pronunciation teaching in a Finnish secondary school : a case study", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605222650", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-22T12:05:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49877
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3f862f9b-d23f-4508-8089-954df75ce82b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605222650.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rajamäki, Antti Pronunciation teaching in a Finnish secondary school : a case study Pronunciation EFL foreign language learning oral skills ääntäminen English Englannin kieli
title Pronunciation teaching in a Finnish secondary school : a case study
title_full Pronunciation teaching in a Finnish secondary school : a case study
title_fullStr Pronunciation teaching in a Finnish secondary school : a case study Pronunciation teaching in a Finnish secondary school : a case study
title_full_unstemmed Pronunciation teaching in a Finnish secondary school : a case study Pronunciation teaching in a Finnish secondary school : a case study
title_short Pronunciation teaching in a Finnish secondary school
title_sort pronunciation teaching in a finnish secondary school a case study
title_sub a case study
title_txtP Pronunciation teaching in a Finnish secondary school : a case study
topic Pronunciation EFL foreign language learning oral skills ääntäminen English Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli English Pronunciation foreign language learning oral skills ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49877 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605222650
work_keys_str_mv AT rajamäkiantti pronunciationteachinginafinnishsecondaryschoolacasestudy