Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen ammattilaisten näkökulma

Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattilaisten kokemuksia psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaamisesta ja tukemisesta. Keskiössä olivat ammattilaisten kokemat haasteet. Lisäksi selvitettiin, mitä tutkittavat pitivät psyykkisenä oireiluna eli millaisia asioita psyykkiseen oireiluun liitettiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helin, Linda
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49873
_version_ 1826225719136485376
author Helin, Linda
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Helin, Linda Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Helin, Linda Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Helin, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattilaisten kokemuksia psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaamisesta ja tukemisesta. Keskiössä olivat ammattilaisten kokemat haasteet. Lisäksi selvitettiin, mitä tutkittavat pitivät psyykkisenä oireiluna eli millaisia asioita psyykkiseen oireiluun liitettiin. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä vuosina 2014 ja 2015 osana Veturi-hanketta. Kyselyyn vastasi muun muassa opetus- ja opiskeluhuollon henkilöstöä, kuntoutuksen henkilöstöä sekä järjestöjen työntekijöitä eri puolilta Suomea. Vastauksia kyselyyn tuli 269. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä ja psyykkisen oireilun muotoja kartoitettiin kvantifioimalla. Analyysissa työntekijän kokemat haasteet muodostuivat ammattilaisen si-säisistä haasteista, tukijärjestelmän haasteista ja koulun toimintakulttuurin haasteista. Ammattilaisen sisäiset haasteet jakautuivat ammatillisiin ja psyykkisiin haasteisiin ja koulun toimintakulttuurin haasteet fyysisen ympäristön, koulun käytänteiden ja vaatimusten sekä vuorovaikutussuhteiden haasteisiin. Tämän tutkimuksen perusteella yleisimpiä koulun arjessa ilmeneviä psyykkisen oireilun muotoja ovat aggressiivisuus ja hiljainen reagoiminen, kuten ahdistus ja masennus. Psyykkisen oireilun kohtaaminen kuormitti tutkittavia ja herätti heissä erilaisia tunteita. Halu auttaa ja tukea oppilasta oli suuri, mutta omat voimavarat koettiin rajallisiksi ja ammattitaito osin riittämättömäksi. Yhteistyö oppilaan hoitotahojen ja perheen kanssa ei aina sujunut mutkattomasti ja oman rooli oppilaan tukemisessa oli epäselvä. Kritiikkiä saivat osakseen toimimattomat hoitoketjut, tuen saannin vaikeus ja koko koulujärjestelmä tiukkoine vaatimuksineen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Helin, Linda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-21T12:08:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-21T12:08:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1541886", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49873", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattilaisten kokemuksia psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaamisesta ja tukemisesta. Keski\u00f6ss\u00e4 olivat ammattilaisten kokemat haasteet. Lis\u00e4ksi selvitettiin, mit\u00e4 tutkittavat pitiv\u00e4t psyykkisen\u00e4 oireiluna eli millaisia asioita psyykkiseen oireiluun liitettiin. Tutkimuksen laadullinen aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselyll\u00e4 vuosina 2014 ja 2015 osana Veturi-hanketta. Kyselyyn vastasi muun muassa opetus- ja opiskeluhuollon henkil\u00f6st\u00f6\u00e4, kuntoutuksen henkil\u00f6st\u00f6\u00e4 sek\u00e4 j\u00e4rjest\u00f6jen ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 eri puolilta Suomea. Vastauksia kyselyyn tuli 269. Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 ja psyykkisen oireilun muotoja kartoitettiin kvantifioimalla.\r\nAnalyysissa ty\u00f6ntekij\u00e4n kokemat haasteet muodostuivat ammattilaisen si-s\u00e4isist\u00e4 haasteista, tukij\u00e4rjestelm\u00e4n haasteista ja koulun toimintakulttuurin haasteista. Ammattilaisen sis\u00e4iset haasteet jakautuivat ammatillisiin ja psyykkisiin haasteisiin ja koulun toimintakulttuurin haasteet fyysisen ymp\u00e4rist\u00f6n, koulun k\u00e4yt\u00e4nteiden ja vaatimusten sek\u00e4 vuorovaikutussuhteiden haasteisiin.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella yleisimpi\u00e4 koulun arjessa ilmenevi\u00e4 psyykkisen oireilun muotoja ovat aggressiivisuus ja hiljainen reagoiminen, kuten ahdistus ja masennus. Psyykkisen oireilun kohtaaminen kuormitti tutkittavia ja her\u00e4tti heiss\u00e4 erilaisia tunteita. Halu auttaa ja tukea oppilasta oli suuri, mutta omat voimavarat koettiin rajallisiksi ja ammattitaito osin riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi. Yhteisty\u00f6 oppilaan hoitotahojen ja perheen kanssa ei aina sujunut mutkattomasti ja oman rooli oppilaan tukemisessa oli ep\u00e4selv\u00e4. Kritiikki\u00e4 saivat osakseen toimimattomat hoitoketjut, tuen saannin vaikeus ja koko kouluj\u00e4rjestelm\u00e4 tiukkoine vaatimuksineen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Linda Helin (lipaheli) on 2016-05-21 12:08:35.552284. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-21T12:08:36Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605212646.docx: 198890 bytes, checksum: 2653469b075904acfff33b4377c9f804 (MD5)\r\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: a044fe748d742c880d9cea246740bef1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-21T12:08:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605212646.docx: 198890 bytes, checksum: 2653469b075904acfff33b4377c9f804 (MD5)\r\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: a044fe748d742c880d9cea246740bef1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (69 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkinen oireilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605212646", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-21T12:08:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "masennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetuho", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysh\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49873
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e30d80af-6f4a-42b7-8bd2-21d2baa6174a\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201605212646.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helin, Linda Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma psyykkinen oireilu Erityispedagogiikka Special Education 101 lapset nuoret koulu tukimuodot masennus itsetuho käyttäytymishäiriöt mielenterveyshäiriöt
title Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma
title_full Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma
title_fullStr Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma
title_full_unstemmed Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma
title_short Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen
title_sort psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen ammattilaisten näkökulma
title_sub ammattilaisten näkökulma
title_txtP Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma
topic psyykkinen oireilu Erityispedagogiikka Special Education 101 lapset nuoret koulu tukimuodot masennus itsetuho käyttäytymishäiriöt mielenterveyshäiriöt
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education itsetuho koulu käyttäytymishäiriöt lapset masennus mielenterveyshäiriöt nuoret psyykkinen oireilu tukimuodot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49873 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605212646
work_keys_str_mv AT helinlinda psyykkisestioireilevienlastenjanuortenkohtaaminenammattilaistennäkökulma