Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun

Virtuaalitodellisuutta hyödyntävien laitteiden tulo tavallisten kuluttajien saataville kannustaa yhä useampia ohjelmistokehittäjiä tekemään ja suunnittelemaan ohjelmistoja virtuaalilaitteille. Näitä suosittuja ohjelmistoja ovat esimerkiksi videopelit. Tämä tutkielma tarkastelee mitä pelisuunnitte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Metsäranta, Teemu
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49871
_version_ 1826225798747521024
author Metsäranta, Teemu
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Metsäranta, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Metsäranta, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Metsäranta, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Virtuaalitodellisuutta hyödyntävien laitteiden tulo tavallisten kuluttajien saataville kannustaa yhä useampia ohjelmistokehittäjiä tekemään ja suunnittelemaan ohjelmistoja virtuaalilaitteille. Näitä suosittuja ohjelmistoja ovat esimerkiksi videopelit. Tämä tutkielma tarkastelee mitä pelisuunnittelussa (varsinkin pelaajahahmon ohjaamisessa) tulisi ottaa huomioon kun mietitään esimerkiksi pelin immersiivisyyttä, intuitiivisuutta ja käytettävyyttä. Miten virtuaalilaitteille suunnittelu eroaa tavanomaisten pelien suunnittelusta ja onko sillä kuinka suuri merkitys? Devices that utilize virtual reality are soon going to be available for an average consumer. This encourages software developers to make and design software for VR-products, especially video games. This study examines what design principles should be taken into consideration (player movement and handling, for example) when designing immersive, intuitive and usable video games for these VR-products. How does the virtual reality design process differ from ordinary game design and how much does it matter?
first_indexed 2016-05-21T20:00:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saksa, Tytti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mets\u00e4ranta, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-20T20:21:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-20T20:21:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49871", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtuaalitodellisuutta hy\u00f6dynt\u00e4vien laitteiden tulo tavallisten kuluttajien\r\nsaataville kannustaa yh\u00e4 useampia ohjelmistokehitt\u00e4ji\u00e4 tekem\u00e4\u00e4n ja suunnittelemaan\r\nohjelmistoja virtuaalilaitteille. N\u00e4it\u00e4 suosittuja ohjelmistoja ovat esimerkiksi\r\nvideopelit. T\u00e4m\u00e4 tutkielma tarkastelee mit\u00e4 pelisuunnittelussa (varsinkin pelaajahahmon\r\nohjaamisessa) tulisi ottaa huomioon kun mietit\u00e4\u00e4n esimerkiksi pelin immersiivisyytt\u00e4,\r\nintuitiivisuutta ja k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4. Miten virtuaalilaitteille suunnittelu\r\neroaa tavanomaisten pelien suunnittelusta ja onko sill\u00e4 kuinka suuri merkitys?", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Devices that utilize virtual reality are soon going to be available for an average\r\nconsumer. This encourages software developers to make and design software\r\nfor VR-products, especially video games. This study examines what design principles\r\nshould be taken into consideration (player movement and handling, for example)\r\nwhen designing immersive, intuitive and usable video games for these VR-products.\r\nHow does the virtual reality design process differ from ordinary game design and\r\nhow much does it matter?", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teemu Mets\u00e4ranta (teanmets) on 2016-05-20 20:21:21.067362. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-20T20:21:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605202644.pdf: 385686 bytes, checksum: ee91602ab5f7981c564abd2fbf760311 (MD5)\r\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: c11986c3f81f778196174dbd5fa29576 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-20T20:21:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605202644.pdf: 385686 bytes, checksum: ee91602ab5f7981c564abd2fbf760311 (MD5)\r\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: c11986c3f81f778196174dbd5fa29576 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605202644", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-20T20:21:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49871
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4dc91263-a484-4a24-80c3-573a41e4a932\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605202644.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Metsäranta, Teemu Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun virtuaalitodellisuus ohjaus suunnittelu Tietotekniikka Mathematical Information Technology
title Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun
title_full Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun
title_fullStr Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun
title_full_unstemmed Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun
title_short Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun
title_sort virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun
title_txtP Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun
topic virtuaalitodellisuus ohjaus suunnittelu Tietotekniikka Mathematical Information Technology
topic_facet Mathematical Information Technology Tietotekniikka ohjaus suunnittelu virtuaalitodellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49871 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605202644
work_keys_str_mv AT metsärantateemu virtuaalilaitteidenvaikutusvideopelikontrolliensuunnitteluun