Virtuaalilaitteiden vaikutus videopelikontrollien suunnitteluun

Virtuaalitodellisuutta hyödyntävien laitteiden tulo tavallisten kuluttajien saataville kannustaa yhä useampia ohjelmistokehittäjiä tekemään ja suunnittelemaan ohjelmistoja virtuaalilaitteille. Näitä suosittuja ohjelmistoja ovat esimerkiksi videopelit. Tämä tutkielma tarkastelee mitä pelisuunnitte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Metsäranta, Teemu
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49871
Description
Summary:Virtuaalitodellisuutta hyödyntävien laitteiden tulo tavallisten kuluttajien saataville kannustaa yhä useampia ohjelmistokehittäjiä tekemään ja suunnittelemaan ohjelmistoja virtuaalilaitteille. Näitä suosittuja ohjelmistoja ovat esimerkiksi videopelit. Tämä tutkielma tarkastelee mitä pelisuunnittelussa (varsinkin pelaajahahmon ohjaamisessa) tulisi ottaa huomioon kun mietitään esimerkiksi pelin immersiivisyyttä, intuitiivisuutta ja käytettävyyttä. Miten virtuaalilaitteille suunnittelu eroaa tavanomaisten pelien suunnittelusta ja onko sillä kuinka suuri merkitys? Devices that utilize virtual reality are soon going to be available for an average consumer. This encourages software developers to make and design software for VR-products, especially video games. This study examines what design principles should be taken into consideration (player movement and handling, for example) when designing immersive, intuitive and usable video games for these VR-products. How does the virtual reality design process differ from ordinary game design and how much does it matter?