Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super

Tutkielmassani vertailen B1-ruotsin oppikirjaa Klick 7 ja B2-saksan oppikirjaa Super 8 kieliopin opetuksen näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja alkeisoppikirjojen rakenteiden esitystavassa ja –järjestyksessä on, sekä millaisilla tehtävillä ja miten monipuolisesti o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylinen, Sasu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49869
_version_ 1826225806315094016
author Ylinen, Sasu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylinen, Sasu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylinen, Sasu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylinen, Sasu
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani vertailen B1-ruotsin oppikirjaa Klick 7 ja B2-saksan oppikirjaa Super 8 kieliopin opetuksen näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja alkeisoppikirjojen rakenteiden esitystavassa ja –järjestyksessä on, sekä millaisilla tehtävillä ja miten monipuolisesti opetettuja rakenteita harjoitellaan. Laadullisen sisältöanalyysin lisäksi haastattelen kirjoja käyttänyttä opettajaa saadakseni käytännön näkökulman mukaan tutkielmaani. Tutkimuksessa ilmeni, ettei Klick 7- ja Super 8 –oppikirjojen kieliopin esitys juurikaan eroa toisistaan; vasta ensimmäisen kurssin loppuosa keskittyi kummankin kielen tässä vaiheessa paljon harjoittelua vaativiin sanaluokkiin, ruotsissa substantiiveihin ja saksassa verbeihin. Kumpikin kirja etenee 1. kurssin aikana lausetasolle (Pienemannin PT-teoria). Molemmat kirjat osoittautuivat suhteellisen perinteisiksi, rakenteita lähtökohtanaan pitäviksi oppikirjoiksi. Modernimpaan kielenopetukseen pyrittiin kummassakin kirjassa aktivoimalla oppilaita osallistumaan kielioppisääntöjen muodostukseen. Molemmat kirjat sisälsivät myös paljon monipuolisia harjoituksia, joista sekä opettaja että oppilas voi valita itselleen sopivimpia tehtäviä. Yhtäläisyydet osoittautuivat eroja suuremmiksi − ei vähiten siksi, että sama kustantaja on molempien kirjojen takana. Sekä Klick että Super ovat lisäksi olleet käytössä saman opetussuunnitelman aikana, joten molempien B-kielten tavoitteet ja sisällöt ovat yhtäläiset. Opettajan haastattelussa tuli esille tutkimustuloksia tukevia näkökohtia ja havaintoja.
first_indexed 2016-05-20T20:00:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kolu, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylinen, Sasu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-20T14:41:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-20T14:41:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49869", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani vertailen B1-ruotsin oppikirjaa Klick 7 ja B2-saksan oppikirjaa Super 8 kieliopin opetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroja alkeisoppikirjojen rakenteiden esitystavassa ja \u2013j\u00e4rjestyksess\u00e4 on, sek\u00e4 millaisilla teht\u00e4vill\u00e4 ja miten monipuolisesti opetettuja rakenteita harjoitellaan. Laadullisen sis\u00e4lt\u00f6analyysin lis\u00e4ksi haastattelen kirjoja k\u00e4ytt\u00e4nytt\u00e4 opettajaa saadakseni k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulman mukaan tutkielmaani.\r\nTutkimuksessa ilmeni, ettei Klick 7- ja Super 8 \u2013oppikirjojen kieliopin esitys juurikaan eroa toisistaan; vasta ensimm\u00e4isen kurssin loppuosa keskittyi kummankin kielen t\u00e4ss\u00e4 vaiheessa paljon harjoittelua vaativiin sanaluokkiin, ruotsissa substantiiveihin ja saksassa verbeihin. Kumpikin kirja etenee 1. kurssin aikana lausetasolle (Pienemannin PT-teoria). Molemmat kirjat osoittautuivat suhteellisen perinteisiksi, rakenteita l\u00e4ht\u00f6kohtanaan pit\u00e4viksi oppikirjoiksi. Modernimpaan kielenopetukseen pyrittiin kummassakin kirjassa aktivoimalla oppilaita osallistumaan kielioppis\u00e4\u00e4nt\u00f6jen muodostukseen. Molemmat kirjat sis\u00e4lsiv\u00e4t my\u00f6s paljon monipuolisia harjoituksia, joista sek\u00e4 opettaja ett\u00e4 oppilas voi valita itselleen sopivimpia teht\u00e4vi\u00e4. \r\nYht\u00e4l\u00e4isyydet osoittautuivat eroja suuremmiksi \u2212 ei v\u00e4hiten siksi, ett\u00e4 sama kustantaja on molempien kirjojen takana. Sek\u00e4 Klick ett\u00e4 Super ovat lis\u00e4ksi olleet k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 saman opetussuunnitelman aikana, joten molempien B-kielten tavoitteet ja sis\u00e4ll\u00f6t ovat yht\u00e4l\u00e4iset. \r\nOpettajan haastattelussa tuli esille tutkimustuloksia tukevia n\u00e4k\u00f6kohtia ja havaintoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sasu Ylinen (sajoylin) on 2016-05-20 14:41:49.732399. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-20T14:41:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605202643.docx: 64940 bytes, checksum: a1e3b0bbcc9b8e93f822622c83238367 (MD5)\r\nlicense.html: 4885 bytes, checksum: 3259d9c170b68fc6e81312ea9d9fa4f8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-20T14:41:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605202643.docx: 64940 bytes, checksum: a1e3b0bbcc9b8e93f822622c83238367 (MD5)\r\nlicense.html: 4885 bytes, checksum: 3259d9c170b68fc6e81312ea9d9fa4f8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammatikframst\u00e4llning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "processbarhet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "utvecklingsstadier", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammatik som produkt", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammatik som process", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "induktion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "deduktion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4randestilar", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nyb\u00f6rjarundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Likheter och skillnader i grammatikframst\u00e4llningen i nyb\u00f6rjarsvenska och-tyska : en kvalitativ inneh\u00e5llsanalys av l\u00e4rob\u00f6ckerna Klick och Super", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605202643", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-20T14:41:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49869
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8be3125e-4bc3-4fac-93fe-267092c8e145\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201605202643.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylinen, Sasu Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska : en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super grammatikframställning processbarhet utvecklingsstadier grammatik som produkt grammatik som process induktion deduktion lärandestilar nybörjarundervisning Swedish Ruotsin kieli
title Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska : en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super
title_full Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska : en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super
title_fullStr Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska : en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska : en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super
title_full_unstemmed Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska : en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska : en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super
title_short Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska
title_sort likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och tyska en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna klick och super
title_sub en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super
title_txtP Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska : en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super
topic grammatikframställning processbarhet utvecklingsstadier grammatik som produkt grammatik som process induktion deduktion lärandestilar nybörjarundervisning Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish deduktion grammatik som process grammatik som produkt grammatikframställning induktion lärandestilar nybörjarundervisning processbarhet utvecklingsstadier
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49869 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605202643
work_keys_str_mv AT ylinensasu likheterochskillnaderigrammatikframställningeninybörjarsvenskaochtyskaenkvalitativinn