Käyttäjäkokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa

Tässä tutkielmassa käsitellään kirjallisuuskatsauksen keinoin käyttäjäkokemuksen vaikutuksia asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa. Aiheeseen paneudutaan aluksi esittelemällä verkkokaupankäynnin ja käyttäjäkokemuksen kokonaisuudet, jotka lopuksi yhdistetään käsittelemällä käytt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haataja, Katja
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49866
_version_ 1826225816396103680
author Haataja, Katja
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Haataja, Katja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Haataja, Katja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Haataja, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa käsitellään kirjallisuuskatsauksen keinoin käyttäjäkokemuksen vaikutuksia asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa. Aiheeseen paneudutaan aluksi esittelemällä verkkokaupankäynnin ja käyttäjäkokemuksen kokonaisuudet, jotka lopuksi yhdistetään käsittelemällä käyttäjäkokemuksen vaikutuksia verkkokaupoissa. Tarkastelun kohteena on B2C-verkkokaupankäynti (Business to Consumer). Kaupankäynnin yleistyminen verkossa luo jatkuvasti kovempaa kilpailua kauppiaiden välille. Tästä syystä uusien asiakkaiden houkuttelu ja jo olemassa olevien sitouttaminen vaatii verkkokaupalta enemmän kuin ainoastaan jokaiselta sivustolta löytyvät perustoiminnallisuudet, jotta verkkokaupan on mahdollista erottautua kilpailijoistaan. HCI-tutkijoiden (Human Computer Interaction) huomio onkin viime aikoina keskittynyt entistä enemmän käyttäjäkokemuksen määrittelemiseen ja tutkimiseen myös verkkokauppaympäristössä. Tutkielmassa käytettyjen lähteiden perusteella luottamuksen vahvistaminen, käyttöliittymän tarjoama positiivinen kokemus, mahdollisimman kattavan tiedon tarjoaminen ja monipuolisen vuorovaikutuksen mahdollistaminen ovat keskeisimpiä asiakkaiden ostopäätökseen positiivisesti vaikuttavia käyttäjäkokemuksen tekijöitä verkkokaupassa. Aiempi miellyttävä kokemus verkkosivustolta, mahdollisimman korkea sosiaalinen läsnäolon aste ja laadukas asiakaspalvelu vaikuttavat kirjallisuuden perusteella taas myönteisesti asiakkaiden sivustolle palaamisen todennäköisyyteen. The goal of this thesis is to examine the influences of user experience on consumers’ behavior and commitment in online store context with a literature review. The topic is covered by first explaining and defining the entities of e-commerce and user experience and finally by combining them whilst examining the effects of user experience in online stores. This thesis is focusing on B2C (Business to Consumer) e-commerce. The constant generalization of e-commerce creates a lot of competition between the retailers. Thus nowadays it is not possible to stand out only with the common functionalities of a website, since customers demand more than that when choosing and committing to an online store. This is why the focus of HCI (Human Computer Interaction) research has begun to shift more and more towards defining and exploring user experience also in online store context. Based on the sources used in this thesis the main user experience factors that can affect positively customers’ buying decision online are strengthening consumers’ trust, providing positive UI (User Interface) experience, providing comprehensive information and offering versatile interaction possibilities on the webpage. The probability of customers returning to the website is mostly influenced favorably by their previous positive experience, high level of social presence and quality customer service provided by the online store.
first_indexed 2016-05-20T20:00:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rousi, Rebekah", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haataja, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-20T12:47:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-20T12:47:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49866", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsauksen keinoin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen vaikutuksia asiakkaiden ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa. Aiheeseen paneudutaan aluksi esittelem\u00e4ll\u00e4 verkkokaupank\u00e4ynnin ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen kokonaisuudet, jotka lopuksi yhdistet\u00e4\u00e4n k\u00e4sittelem\u00e4ll\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen vaikutuksia verkkokaupoissa. Tarkastelun kohteena on B2C-verkkokaupank\u00e4ynti (Business to Consumer). Kaupank\u00e4ynnin yleistyminen verkossa luo jatkuvasti kovempaa kilpailua kauppiaiden v\u00e4lille. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 uusien asiakkaiden houkuttelu ja jo olemassa olevien sitouttaminen vaatii verkkokaupalta enemm\u00e4n kuin ainoastaan jokaiselta sivustolta l\u00f6ytyv\u00e4t perustoiminnallisuudet, jotta verkkokaupan on mahdollista erottautua kilpailijoistaan. HCI-tutkijoiden (Human Computer Interaction) huomio onkin viime aikoina keskittynyt entist\u00e4 enemm\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen m\u00e4\u00e4rittelemiseen ja tutkimiseen my\u00f6s verkkokauppaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkielmassa k\u00e4ytettyjen l\u00e4hteiden perusteella luottamuksen vahvistaminen, k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n tarjoama positiivinen kokemus, mahdollisimman kattavan tiedon tarjoaminen ja monipuolisen vuorovaikutuksen mahdollistaminen ovat keskeisimpi\u00e4 asiakkaiden ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen positiivisesti vaikuttavia k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tekij\u00f6it\u00e4 verkkokaupassa. Aiempi miellytt\u00e4v\u00e4 kokemus verkkosivustolta, mahdollisimman korkea sosiaalinen l\u00e4sn\u00e4olon aste ja laadukas asiakaspalvelu vaikuttavat kirjallisuuden perusteella taas my\u00f6nteisesti asiakkaiden sivustolle palaamisen todenn\u00e4k\u00f6isyyteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The goal of this thesis is to examine the influences of user experience on consumers\u2019 behavior and commitment in online store context with a literature review. The topic is covered by first explaining and defining the entities of e-commerce and user experience and finally by combining them whilst examining the effects of user experience in online stores. This thesis is focusing on B2C (Business to Consumer) e-commerce. The constant generalization of e-commerce creates a lot of competition between the retailers. Thus nowadays it is not possible to stand out only with the common functionalities of a website, since customers demand more than that when choosing and committing to an online store. This is why the focus of HCI (Human Computer Interaction) research has begun to shift more and more towards defining and exploring user experience also in online store context. Based on the sources used in this thesis the main user experience factors that can affect positively customers\u2019 buying decision online are strengthening consumers\u2019 trust, providing positive UI (User Interface) experience, providing comprehensive information and offering versatile interaction possibilities on the webpage. The probability of customers returning to the website is mostly influenced favorably by their previous positive experience, high level of social presence and quality customer service provided by the online store.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katja Haataja (kahehaat) on 2016-05-20 12:47:55.888210. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-20T12:47:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605202640.pdf: 449289 bytes, checksum: 99b22ddd1b39e42f77c0e88ff13b3a3d (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: 6b412109f616c2872f4889f8619b9c6e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-20T12:47:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605202640.pdf: 449289 bytes, checksum: 99b22ddd1b39e42f77c0e88ff13b3a3d (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: 6b412109f616c2872f4889f8619b9c6e (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasuskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2C", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "HCI", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkko-kaupank\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605202640", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-20T12:47:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49866
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c7ae59d4-5d87-47da-a68b-7a35e5e19594\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605202640.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haataja, Katja Käyttäjäkokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa asiakasuskollisuus B2C HCI käyttäjäkokemus ostokäyttäytyminen verkko-kaupankäynti Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Käyttäjäkokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa
title_full Käyttäjäkokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa
title_fullStr Käyttäjäkokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa Käyttäjäkokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa
title_full_unstemmed Käyttäjäkokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa Käyttäjäkokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa
title_short Käyttäjäkokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa
title_sort käyttäjäkokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa
title_txtP Käyttäjäkokemuksen vaikutukset asiakkaiden ostopäätökseen ja sitouttamiseen verkkokaupassa
topic asiakasuskollisuus B2C HCI käyttäjäkokemus ostokäyttäytyminen verkko-kaupankäynti Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet B2C HCI Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakasuskollisuus käyttäjäkokemus ostokäyttäytyminen verkko-kaupankäynti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49866 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605202640
work_keys_str_mv AT haatajakatja käyttäjäkokemuksenvaikutuksetasiakkaidenostopäätökseenjasitouttamiseenverkkokaupass