ABBA, IKEA och köttbullar kulturundervisningen i läroböckerna avsedda för årskurs sju i B-svenska

Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, kuinka ruotsalainen kulttuuri Ruotsissa ja Suomessa esitellään seitsemännen luokan B-ruotsin oppikirjoissa. Lisäksi tarkastelemme, eroavatko oppikirjojen tavat esittää kulttuuria toisistaan sekä vertailevatko kirjat näitä kahta kulttuuria keskenään. Selvitäm...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Koskela, Sanna, Salmenhaara, Essi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49844
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, kuinka ruotsalainen kulttuuri Ruotsissa ja Suomessa esitellään seitsemännen luokan B-ruotsin oppikirjoissa. Lisäksi tarkastelemme, eroavatko oppikirjojen tavat esittää kulttuuria toisistaan sekä vertailevatko kirjat näitä kahta kulttuuria keskenään. Selvitämme myös noudattavatko oppikirjat nykyisen opetussuunnitelman asettamia tavoitteita kulttuurin suhteen. Tutkimusaineistonamme ovat oppikirjat Megafon 1 (2012) ja Pågång 7 (2011). Jaoimme kulttuurielementit yhdeksään eri kategoriaan, jotka ovat1) musiikki, 2) kirjallisuus, 3) elokuvat, 4) urheilu, 5) maantieto ja historia, 6) yhteiskunta ja arkielämä, 7) ruoka, 8) juhlat ja perinteet ja 9) muut. Tutkimusmetodinamme käytämme laadullista sisällönanalyysia. Tutkimustuloksemme osoittavat, että etenkin ruotsalaista kulttuuria Ruotsissa esitellään monipuolisesti, mutta oppikirjojen esittelytavoissa on eroavaisuuksia. Kirjassa Megafon 1 ruotsalaisia kulttuureja ei juurikaan verrata, kun taas kirjassa Pågång 7 kulttuurit asetetaan selkeästi vastakkain. Lisäksi selvisi, että oppikirjat vastaavat nykyisen opetussuunnitelman vaatimuksia. Tutkimuksemme aihepiiriin liittyen lisätutkimusta voisi tehdä esimerkiksi kielellisistä kulttuurieroista oppikirjoissa. Olisi myös tärkeää tutkia, kuinka opettajat käyttävät oppikirjaa opetuksessaan, sekä kuinka oppilaat suhtautuvat oppimateriaaliin