"Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa." tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista

TIIVISTELMÄ Mäkikokkila, Päivi 2016. ”Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa” Tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, pro gradu -tutkielma 56 s, 1 liitesivu. Tässä pro gradu -tutkielmassa olen tutkinut yhden yhtenäisko...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkikokkila, Päivi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49838
_version_ 1826225774102839296
author Mäkikokkila, Päivi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkikokkila, Päivi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkikokkila, Päivi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkikokkila, Päivi
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Mäkikokkila, Päivi 2016. ”Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa” Tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, pro gradu -tutkielma 56 s, 1 liitesivu. Tässä pro gradu -tutkielmassa olen tutkinut yhden yhtenäiskoulun yläluokkien oppilaiden lii-kuntatottumuksia. Oppilaita pyydettiin kirjoittamaan aiheesta aine ja ne on analysoitu. Oppilai-ta pyydettiin kirjoittamaan muun muassa kuinka paljon he harrastavat liikuntaa päivittäin, mitä liikuntalajeja he harrastavat ja onko heidän liikuntatottumuksissaan eroja kesäloman ja koulun lukuvuoden välillä. Teoriataustana tässä työssä esittelen hieman murrosikää, perehdytään nuorten vapaa-aikaan, heidän liikuntasuhteeseensa, fyysiseen aktiivisuuteensa, nuorten liikuntasuosituksiin ja nuorten liikuntaympäristöihin. Oppilaiden aineita läpi lukiessani esiin nousi koululiikunnan vahva pa-nos nuorten liikuttajana, joten olen kirjoittanut myös koululiikunnasta yleensä. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusmenetelmää ja narratiivista tutkimusotetta. Tutkimuksessa haluan nuorten oman äänen kuuluviin ja saada heidän omat kokemuksensa esil-le. Nuoret ovat kirjoittaneet omin sanoin omista liikuntatottumuksistaan kesän ja kouluvuoden aikana. Oppilaiden huoltajilta pyydettiin lupa tutkimukseen osallistumiseen, koska kyseessä ovat alaikäiset nuoret. Oppilaiden aineista kävi ilmi, että liikuntaa harrastetaan enemmän kesäloman aikana kuin kou-lun lukuvuoden aikana. Poikien ja tyttöjen vastauksissa oli eroja ja tytöt liikkuvat enemmän kouluvuoden aikana. Koska suurin osa aineiden kirjoittajista oli poikia, niin se selittää kesälo-malla liikkumisen suosion. Koulun ja läksyjen kuormittavuus vähensi kouluvuoden aikaista liikuntaa sekä pojilla että tytöillä. Harrastettujen liikuntalajien osalta oltiin samoilla linjolla valtakunnallisten tutkimusten kanssa. Erona oli, että tässä tutkimuksessa pojilla suosittuna lajina ilmennyt uinti ja tytöillä luistelu eivät olleet valtakunnallisissa tutkimuksissa neljän suosituimman liikuntalajin joukossa. Myös hyötyliikunta, josta oli monissa aineissa mainintaa, ei esiinny valtakunnallisissa tutkimuksissa. Myös liikuntaan käytetyn ajan suhteen tämä tutkimus poikkesi valtakunnallisista tutkimuksis-ta. Tähän vastanneet nuoret liikkuvat omien sanojensa mukaan erittäin paljon ja monella tulee vähintäänkin tunti liikuntaa päivässä täyteen. Tässä voi pohtia, kuinka rehellisesti oppilaat ovat vastanneet vai sattuvatko vain tämän koulun oppilaat olemaan aktiivisempia liikunnan suhteen. Ohjatun ja omatoimisen liikunnan osalta tyttöjen ja poikien omat kertomukset olivat samassa linjassa kansallisten tutkimusten kanssa. Tytöt liikkuvat omatoimisesti mieluiten yksin kun taas pojilla omatoiminen liikunta tapahtuu kaveriporukassa. Sekä tytöissä ja että pojissa on myös sellaisia, jotka harrastavat liikuntaa ohjatusti urheiluseurassa. Tässä tutkimuksessa koululiikun-ta on suurin yksittäinen ohjatun liikunnan muoto. Avainsanat: murrosikä, vapaa-aika, liikuntasuhde, fyysinen aktiivisuus, liikuntasuositukset ja koululiikunta ABSTRACT Päivi Mäkikokkila 2016. ”I do more sport during the summer because I have more time” A research of one upper comprehensive school pupils’ physical activity habits. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master's thesis in Sports pedagogy, 56 pages, 1 ap-pendice. This Master’s Thesis studies upper comprehensive school pupils’ physical activity habits in one Finnish comprehensive school. The pupils were asked to write an essay about the topic and those essays were analyzed. The pupils were asked to write, for example, how much they ex-ercise daily, what kind of exercise they do, and if there is a difference in their physical activity during the summer holidays and school year. The theory background discusses puberty, leisure time of the young, their attitude to physical activity, their activity in general, physical activity recommendations for the young and exer-cise surroundings. The pupils wrote a lot about physical education and its big role in school, and thus this aspect is also dealt with in the theory background. A qualitative research method and narrative approach were used in this research. The focus is in the young people’s attitudes, opinions and experiences. They wrote in their own words about their physical activity habits during the summer and school year. The pupils’ parents were asked a permission for their children to participate in the study, because the pupils were underage. It came out in the essays that pupils do physical activities more during summer than the school year. There were differences among the answers between boys and girls. It turned out that girls do physical activities more during the school year. However, as there were more boys involved in the study, the final results show that pupils are in general more active in summer. The school and homework cut down pupils’ physical activity during the school year among both boys and girls. This research shows identical results with national studies when it comes to different physical activities among the young. In this research, however, boys mentioned swimming and girls skating as popular sports, which were not ranked in the group of most popular sports in the national studies. Likewise, everyday activity was not mentioned in national studies, whereas in this study it was mentioned in several essays. Compared with the national studies, there is one difference in this study, when it comes to time consumed in physical activities. Many pupils wrote that they do sport at least one hour per day or more. Whether the pupils answered honestly or they really are very active, has to be taken into consideration. When comparing organized and independent physical activities between this study and na-tional studies, the results were corresponding. Girls do sport more independently by them-selves, whereas boys do sport in groups with their friends. There are also both boys and girls in this study who do sport in clubs or organizations. The physical education lessons in school comprises the biggest part of the organized physical activity in this study. Key words: puberty, leisure time, attitude for physical activity, physical activity, physical ac-tivity recommendations and physical education.
first_indexed 2023-03-22T09:56:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ilmanen, Kalervo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kikokkila, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-18T17:48:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-18T17:48:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1541710", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49838", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nM\u00e4kikokkila, P\u00e4ivi 2016. \u201dLiikun enemm\u00e4n kes\u00e4ll\u00e4, koska on paljon aikaa\u201d Tutkimus yhden yl\u00e4koulun oppilaiden liikuntatottumuksista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, pro gradu -tutkielma 56 s, 1 liitesivu.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa olen tutkinut yhden yhten\u00e4iskoulun yl\u00e4luokkien oppilaiden lii-kuntatottumuksia. Oppilaita pyydettiin kirjoittamaan aiheesta aine ja ne on analysoitu. Oppilai-ta pyydettiin kirjoittamaan muun muassa kuinka paljon he harrastavat liikuntaa p\u00e4ivitt\u00e4in, mit\u00e4 liikuntalajeja he harrastavat ja onko heid\u00e4n liikuntatottumuksissaan eroja kes\u00e4loman ja koulun lukuvuoden v\u00e4lill\u00e4.\r\n\r\nTeoriataustana t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 esittelen hieman murrosik\u00e4\u00e4, perehdyt\u00e4\u00e4n nuorten vapaa-aikaan, heid\u00e4n liikuntasuhteeseensa, fyysiseen aktiivisuuteensa, nuorten liikuntasuosituksiin ja nuorten liikuntaymp\u00e4rist\u00f6ihin. Oppilaiden aineita l\u00e4pi lukiessani esiin nousi koululiikunnan vahva pa-nos nuorten liikuttajana, joten olen kirjoittanut my\u00f6s koululiikunnasta yleens\u00e4. \r\n\r\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytin laadullista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 ja narratiivista tutkimusotetta. Tutkimuksessa haluan nuorten oman \u00e4\u00e4nen kuuluviin ja saada heid\u00e4n omat kokemuksensa esil-le. Nuoret ovat kirjoittaneet omin sanoin omista liikuntatottumuksistaan kes\u00e4n ja kouluvuoden aikana. Oppilaiden huoltajilta pyydettiin lupa tutkimukseen osallistumiseen, koska kyseess\u00e4 ovat alaik\u00e4iset nuoret. \r\n\r\nOppilaiden aineista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 liikuntaa harrastetaan enemm\u00e4n kes\u00e4loman aikana kuin kou-lun lukuvuoden aikana. Poikien ja tytt\u00f6jen vastauksissa oli eroja ja tyt\u00f6t liikkuvat enemm\u00e4n kouluvuoden aikana. Koska suurin osa aineiden kirjoittajista oli poikia, niin se selitt\u00e4\u00e4 kes\u00e4lo-malla liikkumisen suosion. Koulun ja l\u00e4ksyjen kuormittavuus v\u00e4hensi kouluvuoden aikaista liikuntaa sek\u00e4 pojilla ett\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4.\r\n\r\nHarrastettujen liikuntalajien osalta oltiin samoilla linjolla valtakunnallisten tutkimusten kanssa. Erona oli, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pojilla suosittuna lajina ilmennyt uinti ja tyt\u00f6ill\u00e4 luistelu eiv\u00e4t olleet valtakunnallisissa tutkimuksissa nelj\u00e4n suosituimman liikuntalajin joukossa. My\u00f6s hy\u00f6tyliikunta, josta oli monissa aineissa mainintaa, ei esiinny valtakunnallisissa tutkimuksissa.\r\n\r\nMy\u00f6s liikuntaan k\u00e4ytetyn ajan suhteen t\u00e4m\u00e4 tutkimus poikkesi valtakunnallisista tutkimuksis-ta. T\u00e4h\u00e4n vastanneet nuoret liikkuvat omien sanojensa mukaan eritt\u00e4in paljon ja monella tulee v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin tunti liikuntaa p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 t\u00e4yteen. T\u00e4ss\u00e4 voi pohtia, kuinka rehellisesti oppilaat ovat vastanneet vai sattuvatko vain t\u00e4m\u00e4n koulun oppilaat olemaan aktiivisempia liikunnan suhteen.\r\n\r\nOhjatun ja omatoimisen liikunnan osalta tytt\u00f6jen ja poikien omat kertomukset olivat samassa linjassa kansallisten tutkimusten kanssa. Tyt\u00f6t liikkuvat omatoimisesti mieluiten yksin kun taas pojilla omatoiminen liikunta tapahtuu kaveriporukassa. Sek\u00e4 tyt\u00f6iss\u00e4 ja ett\u00e4 pojissa on my\u00f6s sellaisia, jotka harrastavat liikuntaa ohjatusti urheiluseurassa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa koululiikun-ta on suurin yksitt\u00e4inen ohjatun liikunnan muoto.\r\n\r\n\r\n\r\nAvainsanat: murrosik\u00e4, vapaa-aika, liikuntasuhde, fyysinen aktiivisuus, liikuntasuositukset ja koululiikunta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\r\n\r\nP\u00e4ivi M\u00e4kikokkila 2016. \u201dI do more sport during the summer because I have more time\u201d A research of one upper comprehensive school pupils\u2019 physical activity habits. Department of Sport Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master's thesis in Sports pedagogy, 56 pages, 1 ap-pendice.\r\n\r\nThis Master\u2019s Thesis studies upper comprehensive school pupils\u2019 physical activity habits in one Finnish comprehensive school. The pupils were asked to write an essay about the topic and those essays were analyzed. The pupils were asked to write, for example, how much they ex-ercise daily, what kind of exercise they do, and if there is a difference in their physical activity during the summer holidays and school year.\r\n\r\nThe theory background discusses puberty, leisure time of the young, their attitude to physical activity, their activity in general, physical activity recommendations for the young and exer-cise surroundings. The pupils wrote a lot about physical education and its big role in school, and thus this aspect is also dealt with in the theory background.\r\n\r\nA qualitative research method and narrative approach were used in this research. The focus is in the young people\u2019s attitudes, opinions and experiences. They wrote in their own words about their physical activity habits during the summer and school year. The pupils\u2019 parents were asked a permission for their children to participate in the study, because the pupils were underage.\r\n\r\nIt came out in the essays that pupils do physical activities more during summer than the school year. There were differences among the answers between boys and girls. It turned out that girls do physical activities more during the school year. However, as there were more boys involved in the study, the final results show that pupils are in general more active in summer. The school and homework cut down pupils\u2019 physical activity during the school year among both boys and girls.\r\n\r\nThis research shows identical results with national studies when it comes to different physical activities among the young. In this research, however, boys mentioned swimming and girls skating as popular sports, which were not ranked in the group of most popular sports in the national studies. Likewise, everyday activity was not mentioned in national studies, whereas in this study it was mentioned in several essays.\r\n\r\nCompared with the national studies, there is one difference in this study, when it comes to time consumed in physical activities. Many pupils wrote that they do sport at least one hour per day or more. Whether the pupils answered honestly or they really are very active, has to be taken into consideration.\r\n\r\nWhen comparing organized and independent physical activities between this study and na-tional studies, the results were corresponding. Girls do sport more independently by them-selves, whereas boys do sport in groups with their friends. There are also both boys and girls in this study who do sport in clubs or organizations. The physical education lessons in school comprises the biggest part of the organized physical activity in this study.\r\n\r\nKey words: puberty, leisure time, attitude for physical activity, physical activity, physical ac-tivity recommendations and physical education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by P\u00e4ivi M\u00e4kikokkila (paevmaki) on 2016-05-18 17:48:56.577456. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-18T17:48:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605182610.pdf: 616600 bytes, checksum: e8782b3e1e96846cb908256749719a2b (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: ea615a33a3ebcb4867ae6f146c03f344 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-18T17:48:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605182610.pdf: 616600 bytes, checksum: e8782b3e1e96846cb908256749719a2b (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: ea615a33a3ebcb4867ae6f146c03f344 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "murrosik\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vapaa-aika", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntasuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntasuositukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Liikun enemm\u00e4n kes\u00e4ll\u00e4, koska on paljon aikaa.\" : tutkimus yhden yl\u00e4koulun oppilaiden liikuntatottumuksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tutkimus yhden yl\u00e4koulun oppilaiden liikuntatottumuksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605182610", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-18T17:48:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "murrosik\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vapaa-aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49838
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/75a62ac3-cf84-4c7b-bec1-221c64c82aa9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605182610.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkikokkila, Päivi "Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa." : tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista murrosikä vapaa-aika liikuntasuhde fyysinen aktiivisuus liikuntasuositukset koululiikunta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret liikunta
title "Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa." : tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista
title_alt Tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista
title_full "Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa." : tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista
title_fullStr "Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa." : tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista "Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa." : tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista
title_full_unstemmed "Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa." : tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista "Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa." : tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista
title_short "Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa."
title_sort liikun enemmän kesällä koska on paljon aikaa tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista
title_sub tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista
title_txtP "Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa." : tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista
topic murrosikä vapaa-aika liikuntasuhde fyysinen aktiivisuus liikuntasuositukset koululiikunta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret liikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus koululiikunta liikunta liikuntasuhde liikuntasuositukset murrosikä nuoret vapaa-aika
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49838 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605182610
work_keys_str_mv AT mäkikokkilapäivi liikunenemmänkesälläkoskaonpaljonaikaatutkimusyhdenyläkoulunoppilaidenliikuntat