"Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla

Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. Siksi onkin tärkeää tarkastella, onko tietoteknisten laitteiden käytöllä improvi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rautanen, Heli
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49836
_version_ 1826225741351616512
author Rautanen, Heli
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rautanen, Heli Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rautanen, Heli Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rautanen, Heli
datasource_str_mv jyx
description Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. Siksi onkin tärkeää tarkastella, onko tietoteknisten laitteiden käytöllä improvisaation ja musiikillisen luovuuden opetuksessa joitain erityisiä etuja verrattuna tavallisilla soittimilla musisoimiseen. Tässä maisteritutkielmassa vertailtiin luovaa musiikillista keksintää ryhmämusisointitilanteissa iPadeilla ja koulusoittimilla musisoitaessa. Tavoitteena oli tutkia, miten oppilaat kokivat luovan musiikillisen keksinnän koulusoittimilla ja iPadeilla GarageBand-musiikkiohjelmalla soitettaessa ja vertailla saatuja tuloksia. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kokevatko oppilaat musiikillisen keksinnän helpommaksi tai mielekkäämmäksi koulusoittimilla vai iPadilla. Tutkimukseen osallistui 40 4.-6. musiikkiluokan oppilasta espoolaisesta alakoulusta. Oppilaat jaettiin neljän hengen ryhmiin. Puolet ryhmistä suunnitteli ja toteutti Avaruusseikkailu-aiheisen musiikillisen tuotoksen iPadeilla GarageBand-musiikkiohjelmalla ja puolet koulusoittimilla. Musisointituokiot kuvattiin ja litteroitiin. Aineistosta tutkittiin, miten ryhmädynamiikka muuttui luotaessa musiikkia iPadeilla ja koulusoittimilla. Lisäksi aineistosta analysoitiin, millainen oli musiikillisen luovan keksinnän prosessi koulusoitin- ja iPad-ryhmillä ja vertailtiin tutkimuksesta saatuja havaintoja ryhmien välillä. Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Avaruusseikkailu-aiheinen luova ryhmämusisointiprosessi oli helpompi tehdä koulusoittimilla kuin iPadeilla. Koulusoitinryhmän oppilaat saivat aikaiseksi yhteisiä musiikillisia luovia tuotoksia. IPad-ryhmissä taas yhteisen musiikillisen tuotoksen suunnittelu oli paljon haastavampaa ja oppilaat keskittyivät tekemään musiikkia itsenäisesti tai parin kanssa. Ryhmämusisointi ei lähtenyt käyntiin yhtä spontaanisti kuin koulusoitinryhmissä. Koulusoitinryhmissä esiintyi onnistumisen kokemuksia, kun taas iPad-ryhmistä vain ryhmä 9 oli tutkimuksen päätyttyä tyytyväinen lopputulokseensa. Onnistumisen kokemuksissa oli havaittavissa ryhmässä tapahtuva flow-ilmiö, jolloin ryhmän jäsenet keskittyivät täysillä annettuun tehtävään ja pyrkivät yhteiseen päämäärään.
first_indexed 2024-09-11T08:53:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huovinen, Erkki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautanen, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-18T13:02:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-18T13:02:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1541697", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49836", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sek\u00e4 musiikkiteknologian k\u00e4yt\u00f6n osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lis\u00e4\u00e4ntyy ja omaa musiikillista keksint\u00e4\u00e4 tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. Siksi onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella, onko tietoteknisten laitteiden k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 improvisaation ja musiikillisen luovuuden opetuksessa joitain erityisi\u00e4 etuja verrattuna tavallisilla soittimilla musisoimiseen. \r\nT\u00e4ss\u00e4 maisteritutkielmassa vertailtiin luovaa musiikillista keksint\u00e4\u00e4 ryhm\u00e4musisointitilanteissa iPadeilla ja koulusoittimilla musisoitaessa. Tavoitteena oli tutkia, miten oppilaat kokivat luovan musiikillisen keksinn\u00e4n koulusoittimilla ja iPadeilla GarageBand-musiikkiohjelmalla soitettaessa ja vertailla saatuja tuloksia. Tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, kokevatko oppilaat musiikillisen keksinn\u00e4n helpommaksi tai mielekk\u00e4\u00e4mm\u00e4ksi koulusoittimilla vai iPadilla. \r\nTutkimukseen osallistui 40 4.-6. musiikkiluokan oppilasta espoolaisesta alakoulusta. Oppilaat jaettiin nelj\u00e4n hengen ryhmiin. Puolet ryhmist\u00e4 suunnitteli ja toteutti Avaruusseikkailu-aiheisen musiikillisen tuotoksen iPadeilla GarageBand-musiikkiohjelmalla ja puolet koulusoittimilla. Musisointituokiot kuvattiin ja litteroitiin. Aineistosta tutkittiin, miten ryhm\u00e4dynamiikka muuttui luotaessa musiikkia iPadeilla ja koulusoittimilla. Lis\u00e4ksi aineistosta analysoitiin, millainen oli musiikillisen luovan keksinn\u00e4n prosessi koulusoitin- ja iPad-ryhmill\u00e4 ja vertailtiin tutkimuksesta saatuja havaintoja ryhmien v\u00e4lill\u00e4. \r\nTutkimustulosten perusteella voitiin todeta, ett\u00e4 Avaruusseikkailu-aiheinen luova ryhm\u00e4musisointiprosessi oli helpompi tehd\u00e4 koulusoittimilla kuin iPadeilla. Koulusoitinryhm\u00e4n oppilaat saivat aikaiseksi yhteisi\u00e4 musiikillisia luovia tuotoksia. IPad-ryhmiss\u00e4 taas yhteisen musiikillisen tuotoksen suunnittelu oli paljon haastavampaa ja oppilaat keskittyiv\u00e4t tekem\u00e4\u00e4n musiikkia itsen\u00e4isesti tai parin kanssa. Ryhm\u00e4musisointi ei l\u00e4htenyt k\u00e4yntiin yht\u00e4 spontaanisti kuin koulusoitinryhmiss\u00e4. Koulusoitinryhmiss\u00e4 esiintyi onnistumisen kokemuksia, kun taas iPad-ryhmist\u00e4 vain ryhm\u00e4 9 oli tutkimuksen p\u00e4\u00e4tytty\u00e4 tyytyv\u00e4inen lopputulokseensa. Onnistumisen kokemuksissa oli havaittavissa ryhm\u00e4ss\u00e4 tapahtuva flow-ilmi\u00f6, jolloin ryhm\u00e4n j\u00e4senet keskittyiv\u00e4t t\u00e4ysill\u00e4 annettuun teht\u00e4v\u00e4\u00e4n ja pyrkiv\u00e4t yhteiseen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heli Rautanen (hesupuik) on 2016-05-18 13:02:22.552697. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-18T13:02:24Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605182606.pdf: 657988 bytes, checksum: 81dc38b90384ee5d6741d0014ce6b903 (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: 6693995114b9ef1c002f035213ce2b71 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-18T13:02:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605182606.pdf: 657988 bytes, checksum: 81dc38b90384ee5d6741d0014ce6b903 (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: 6693995114b9ef1c002f035213ce2b71 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (106 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "improvisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen luovuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatusteknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "GarageBand", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4-flow", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!\" : lasten musiikillinen ryhm\u00e4luovuus iPadeilla ja koulusoittimilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lasten musiikillinen ryhm\u00e4luovuus iPadeilla ja koulusoittimilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605182606", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-18T13:02:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "improvisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "flow-tila", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49836
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cde46134-3d0e-4e92-8a30-33c71031020e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605182606.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautanen, Heli "Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla improvisaatio musiikillinen luovuus musiikkikasvatusteknologia GarageBand ryhmä-flow Musiikkikasvatus Music Education 3052 improvisointi musiikki luovuus musiikkikasvatus opetusteknologia ryhmädynamiikka flow-tila
title "Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
title_alt Lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
title_full "Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
title_fullStr "Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla "Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
title_full_unstemmed "Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla "Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
title_short "Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!"
title_sort okei kokeillaan n y t nyt lasten musiikillinen ryhmäluovuus ipadeilla ja koulusoittimilla
title_sub lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
title_txtP "Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
topic improvisaatio musiikillinen luovuus musiikkikasvatusteknologia GarageBand ryhmä-flow Musiikkikasvatus Music Education 3052 improvisointi musiikki luovuus musiikkikasvatus opetusteknologia ryhmädynamiikka flow-tila
topic_facet 3052 GarageBand Music Education Musiikkikasvatus flow-tila improvisaatio improvisointi luovuus musiikillinen luovuus musiikki musiikkikasvatus musiikkikasvatusteknologia opetusteknologia ryhmä-flow ryhmädynamiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49836 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605182606
work_keys_str_mv AT rautanenheli okeikokeillaannytnytlastenmusiikillinenryhmäluovuusipadeillajakoulusoittimilla