Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta

Tutkimuksessani tarkastelen, millainen kuva syntyy kahdeksasluokkalaisista kriittisinä sosiaalisen median tekstien lukijoina ja millä tavalla kriittisen lukutaidon kehittymistä voidaan kouluopetuksessa tukea. Olen toteuttanut tutkimukseni etnografisin menetelmin ja pitänyt opetusharjoitteluni yhteyd...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Löfman, Mirva
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Humanistinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Humanities, Opettajankoulutuslaitos, Kielten laitos, Department of Teacher Education, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49810
_version_ 1826225711960031232
author Löfman, Mirva
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Kielten laitos Department of Teacher Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Löfman, Mirva Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Kielten laitos Department of Teacher Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Löfman, Mirva Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Kielten laitos Department of Teacher Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Löfman, Mirva
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani tarkastelen, millainen kuva syntyy kahdeksasluokkalaisista kriittisinä sosiaalisen median tekstien lukijoina ja millä tavalla kriittisen lukutaidon kehittymistä voidaan kouluopetuksessa tukea. Olen toteuttanut tutkimukseni etnografisin menetelmin ja pitänyt opetusharjoitteluni yhteydessä yhdelle kahdeksannelle luokalle mediakasvatusaiheiset äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunnit. Oppitunneilla oppilaat tarkastelivat kahden julkisuuden henkilön Instagram-profiileja tehden havaintoja profiilien kuvien välittämästä todellisuudesta sekä profiilien kaupallisista motiiveista. Kahdeksasluokkalaiset vaikuttavat pääsääntöisesti olevan melko kriittisiä sosiaalisen median tekstien lukijoita. Suurin osa oppilaista huomasi julkisuudenhenkilöiden profiilien representoivan henkilöitä tietynlaisina ja he tekivät kriittisiä huomioita myös profiilien taustalla olevista kaupallisista motiiveista. Haastattelin tutkimuksessani myös neljää äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaa heidän käsityksistään nuorten kriittisestä lukutaidoista ja mediakasvatuksen tavoitteista medioituvassa yhteiskunnassa. Opettajat kertoivat ajatuksiaan koulun digitalisaatiosta ja saamistaan ja tarvitsemistaan tuen muodoista sen keskellä. Keskeisimpänä esiin nousi opettajien keskinäinen kollegiaalinen tuki. Opettajilla on erilaisia näkemyksiä nuorten mediataidoista, mutta pääasiassa heillä on vahva usko siihen, että nuoret saavat pienestä pitäen valmiuksia suhtautua kriittisesti median sisältöihin kasvaessaan niiden keskellä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntynen, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00f6fman, Mirva", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-17T10:34:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-17T10:34:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1541329", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49810", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani tarkastelen, millainen kuva syntyy kahdeksasluokkalaisista kriittisin\u00e4 sosiaalisen median tekstien lukijoina ja mill\u00e4 tavalla kriittisen lukutaidon kehittymist\u00e4 voidaan kouluopetuksessa tukea. Olen toteuttanut tutkimukseni etnografisin menetelmin ja pit\u00e4nyt opetusharjoitteluni yhteydess\u00e4 yhdelle kahdeksannelle luokalle mediakasvatusaiheiset \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppitunnit. Oppitunneilla oppilaat tarkastelivat kahden julkisuuden henkil\u00f6n Instagram-profiileja tehden havaintoja profiilien kuvien v\u00e4litt\u00e4m\u00e4st\u00e4 todellisuudesta sek\u00e4 profiilien kaupallisista motiiveista. \r\nKahdeksasluokkalaiset vaikuttavat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti olevan melko kriittisi\u00e4 sosiaalisen median tekstien lukijoita. Suurin osa oppilaista huomasi julkisuudenhenkil\u00f6iden profiilien representoivan henkil\u00f6it\u00e4 tietynlaisina ja he tekiv\u00e4t kriittisi\u00e4 huomioita my\u00f6s profiilien taustalla olevista kaupallisista motiiveista. \r\nHaastattelin tutkimuksessani my\u00f6s nelj\u00e4\u00e4 \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajaa heid\u00e4n k\u00e4sityksist\u00e4\u00e4n nuorten kriittisest\u00e4 lukutaidoista ja mediakasvatuksen tavoitteista medioituvassa yhteiskunnassa. Opettajat kertoivat ajatuksiaan koulun digitalisaatiosta ja saamistaan ja tarvitsemistaan tuen muodoista sen keskell\u00e4. Keskeisimp\u00e4n\u00e4 esiin nousi opettajien keskin\u00e4inen kollegiaalinen tuki. Opettajilla on erilaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 nuorten mediataidoista, mutta p\u00e4\u00e4asiassa heill\u00e4 on vahva usko siihen, ett\u00e4 nuoret saavat pienest\u00e4 pit\u00e4en valmiuksia suhtautua kriittisesti median sis\u00e4lt\u00f6ihin kasvaessaan niiden keskell\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mirva L\u00f6fman (mianlofm) on 2016-05-17 10:34:13.019345. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-17T10:34:13Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605172586.pdf: 1956909 bytes, checksum: aa98b4a5921043e48c7872ee0a463b65 (MD5)\r\nlicense.html: 4875 bytes, checksum: ef6726556f1154e247575fbe190efc3a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-17T10:34:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605172586.pdf: 1956909 bytes, checksum: aa98b4a5921043e48c7872ee0a463b65 (MD5)\r\nlicense.html: 4875 bytes, checksum: ef6726556f1154e247575fbe190efc3a (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (158 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "medialukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisest\u00e4 lukutaidosta ja opettajien k\u00e4sityksist\u00e4 mediakasvatuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605172586", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-17T10:34:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "medialukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49810
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ebcddf41-86a6-4ccc-a714-c518bdd8c877\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605172586.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Löfman, Mirva Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta kriittinen lukutaito mediakasvatus sosiaalinen media etnografia medialukutaito peruskoulu Luokanopettajakoulutus Suomen kieli Teacher Education Finnish Etnografia 103 309 lukutaito tekstitaito
title Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
title_full Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
title_fullStr Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
title_full_unstemmed Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
title_short Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
title_sort etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
title_txtP Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
topic kriittinen lukutaito mediakasvatus sosiaalinen media etnografia medialukutaito peruskoulu Luokanopettajakoulutus Suomen kieli Teacher Education Finnish Etnografia 103 309 lukutaito tekstitaito
topic_facet 103 309 Etnografia Finnish Luokanopettajakoulutus Suomen kieli Teacher Education etnografia kriittinen lukutaito lukutaito mediakasvatus medialukutaito peruskoulu sosiaalinen media tekstitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49810 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605172586
work_keys_str_mv AT löfmanmirva etnografinentutkimuskahdeksasluokkalaistenkriittisestälukutaidostajaopettajienkäsity