Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta

Tutkimuksessani tarkastelen, millainen kuva syntyy kahdeksasluokkalaisista kriittisinä sosiaalisen median tekstien lukijoina ja millä tavalla kriittisen lukutaidon kehittymistä voidaan kouluopetuksessa tukea. Olen toteuttanut tutkimukseni etnografisin menetelmin ja pitänyt opetusharjoitteluni yhteyd...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Löfman, Mirva
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Humanistinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Humanities, Opettajankoulutuslaitos, Kielten laitos, Department of Teacher Education, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49810
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessani tarkastelen, millainen kuva syntyy kahdeksasluokkalaisista kriittisinä sosiaalisen median tekstien lukijoina ja millä tavalla kriittisen lukutaidon kehittymistä voidaan kouluopetuksessa tukea. Olen toteuttanut tutkimukseni etnografisin menetelmin ja pitänyt opetusharjoitteluni yhteydessä yhdelle kahdeksannelle luokalle mediakasvatusaiheiset äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunnit. Oppitunneilla oppilaat tarkastelivat kahden julkisuuden henkilön Instagram-profiileja tehden havaintoja profiilien kuvien välittämästä todellisuudesta sekä profiilien kaupallisista motiiveista. Kahdeksasluokkalaiset vaikuttavat pääsääntöisesti olevan melko kriittisiä sosiaalisen median tekstien lukijoita. Suurin osa oppilaista huomasi julkisuudenhenkilöiden profiilien representoivan henkilöitä tietynlaisina ja he tekivät kriittisiä huomioita myös profiilien taustalla olevista kaupallisista motiiveista. Haastattelin tutkimuksessani myös neljää äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaa heidän käsityksistään nuorten kriittisestä lukutaidoista ja mediakasvatuksen tavoitteista medioituvassa yhteiskunnassa. Opettajat kertoivat ajatuksiaan koulun digitalisaatiosta ja saamistaan ja tarvitsemistaan tuen muodoista sen keskellä. Keskeisimpänä esiin nousi opettajien keskinäinen kollegiaalinen tuki. Opettajilla on erilaisia näkemyksiä nuorten mediataidoista, mutta pääasiassa heillä on vahva usko siihen, että nuoret saavat pienestä pitäen valmiuksia suhtautua kriittisesti median sisältöihin kasvaessaan niiden keskellä.