Summary: | Interaktiivinen verkko eli niin kutsuttu Web 2.0 ja käyttäjien luomat sisällöt, sekä toisaalta näihin läheisesti liittyvä joukkoistamiseksi kutsuttu ilmiö ovat muokanneet perustavanlaatuisesti monia eri tieteenaloja. Näiden mullistusten vaikutukset ovat muokanneet myös käsitystä maantieteellisestä informaatiosta ja sen tuotannosta.
Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyritään tarkastelemaan erityisesti sitä, miten vapaaehtoisten tuottamaa paikkatietoa voitaisiin hyödyntää kriisinhallinnassa keskittyen siihen liittyviin hyötyihin ja haasteisiin. Kriisinhallinta vaatii paljon toiminnan suunnittelua ja organisointia, mikä puolestaan edellyttää sitä, että tilanteista pystytään luomaan kokonaiskuva graafisen esityksen eli kartan avulla. Juuri tässä esimerkiksi vapaaehtoisten tuottamaan paikkatietoon nojaava kriisikartoitus voi olla suureksi avuksi.
The interactive web also known as Web 2.0, user generated contents and the related phenomenon labeled as crowdsourcing have had a severe impact on many different established disciplines. One of these fields is geographic information. Volunteered geographic information has profoundly changed the paradigm of the production of geographic information.
In this literature review we research how volunteered geographic information could be of assistance in the context of crisis management. The focal point is in what kind of benefits or challenges are involved with the use of this type of information. Crisis management requires a significant amount of planning and organizing actions, which is only possible to do efficiently with enough situational information i.e. a map with which to visualize the situations. This is where crisis mapping based on volunteered geographic information can be of great benefit.
|