"It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages

Suomessa opiskellaan enenevässä määrin vain kahta kieltä opetuskielen lisäksi. Syitä tähän kehityskulkuun on etsitty mm. kielikoulutuksen rahoituksen leikkauksista muuttuneisiin asenteisiin, mutta mitään yksittäistä ratkaisevaa tekijää ei ole löydetty. Myöskään tilanteen korjaamiseksi aloitetut kiel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ervelius, Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49800
_version_ 1826225805736280064
author Ervelius, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ervelius, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ervelius, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ervelius, Noora
datasource_str_mv jyx
description Suomessa opiskellaan enenevässä määrin vain kahta kieltä opetuskielen lisäksi. Syitä tähän kehityskulkuun on etsitty mm. kielikoulutuksen rahoituksen leikkauksista muuttuneisiin asenteisiin, mutta mitään yksittäistä ratkaisevaa tekijää ei ole löydetty. Myöskään tilanteen korjaamiseksi aloitetut kieliohjelmat eivät ole onnistuneet vaikuttamaan toivotusti pitkällä aikavälillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia asiaa opiskelumotivaation näkökulmasta. Motivaatiolla on todettu olevan myönteinen vaikutus oppimistuloksiin, joten sen ymmärtäminen antaa mahdollisuuksia tukea oppijoita ja heidän tarpeitaan. Tutkimus toteutettiin kyselynä, johon osallistui 109 suomenkielistä koulua käyvää lukiolaista eri puolilta Suomea. Vastaajista 72 opiskeli tutkimushetkellä pelkästään englantia ja ruotsia. Näitä opiskelijoita pyydettiin nimeämään tärkeimmät syyt, jotka vaikuttivat heidän päätökseensä olla opiskelematta vieraita kieliä. Lisäksi kyselyssä kysyttiin kaikilta vastaajilta kielten opiskelumahdollisuuksista näiden koulu-uralla sekä erilaisista motivaatiota lisäävistä ja vähentävistä tekijöistä sekä kartoitettiin opiskelijoiden mielipidettä englannin kielen asemasta. Kysely koostui taustakysymyksistä, monivalintakysymyksistä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä. Yleisimmät syyt päätökseen olla valitsematta ylimääräisiä kieliä (tai lopettaa jo aloitetut opinnot) olivat kiinnostuksen ja ajan puute sekä kielten opiskelun vaikeus ja aiemmat negatiiviset kokemukset. Vieraskieliset mediasisällöt, onnistumisen kokemukset ja kielten hyödyllisyys opiskelijan arjessa tai tulevaisuudessa olivat voimakkaita motivaattoreita, kuten myös matkustelu ja kontaktit vieraiden kielten puhujiin. Oppimistilanteisiin liittyviä tekijöitä (opettaja, tunnin sisältö jne.) sekä epäonnistumisen kokemuksia mainittiin usein motivaatiota vähentävinä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:27Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ervelius, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-16T22:24:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-16T22:24:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49800", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa opiskellaan enenev\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin vain kahta kielt\u00e4 opetuskielen lis\u00e4ksi. Syit\u00e4 t\u00e4h\u00e4n kehityskulkuun on etsitty mm. kielikoulutuksen rahoituksen leikkauksista muuttuneisiin asenteisiin, mutta mit\u00e4\u00e4n yksitt\u00e4ist\u00e4 ratkaisevaa tekij\u00e4\u00e4 ei ole l\u00f6ydetty. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n tilanteen korjaamiseksi aloitetut kieliohjelmat eiv\u00e4t ole onnistuneet vaikuttamaan toivotusti pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tutkia asiaa opiskelumotivaation n\u00e4k\u00f6kulmasta. Motivaatiolla on todettu olevan my\u00f6nteinen vaikutus oppimistuloksiin, joten sen ymm\u00e4rt\u00e4minen antaa mahdollisuuksia tukea oppijoita ja heid\u00e4n tarpeitaan.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin kyselyn\u00e4, johon osallistui 109 suomenkielist\u00e4 koulua k\u00e4yv\u00e4\u00e4 lukiolaista eri puolilta Suomea. Vastaajista 72 opiskeli tutkimushetkell\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n englantia ja ruotsia. N\u00e4it\u00e4 opiskelijoita pyydettiin nime\u00e4m\u00e4\u00e4n t\u00e4rkeimm\u00e4t syyt, jotka vaikuttivat heid\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6kseens\u00e4 olla opiskelematta vieraita kieli\u00e4. Lis\u00e4ksi kyselyss\u00e4 kysyttiin kaikilta vastaajilta kielten opiskelumahdollisuuksista n\u00e4iden koulu-uralla sek\u00e4 erilaisista motivaatiota lis\u00e4\u00e4vist\u00e4 ja v\u00e4hent\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 kartoitettiin opiskelijoiden mielipidett\u00e4 englannin kielen asemasta. Kysely koostui taustakysymyksist\u00e4, monivalintakysymyksist\u00e4 sek\u00e4 kahdesta avoimesta kysymyksest\u00e4.\r\n\r\nYleisimm\u00e4t syyt p\u00e4\u00e4t\u00f6kseen olla valitsematta ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isi\u00e4 kieli\u00e4 (tai lopettaa jo aloitetut opinnot) olivat kiinnostuksen ja ajan puute sek\u00e4 kielten opiskelun vaikeus ja aiemmat negatiiviset kokemukset. Vieraskieliset mediasis\u00e4ll\u00f6t, onnistumisen kokemukset ja kielten hy\u00f6dyllisyys opiskelijan arjessa tai tulevaisuudessa olivat voimakkaita motivaattoreita, kuten my\u00f6s matkustelu ja kontaktit vieraiden kielten puhujiin. Oppimistilanteisiin liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 (opettaja, tunnin sis\u00e4lt\u00f6 jne.) sek\u00e4 ep\u00e4onnistumisen kokemuksia mainittiin usein motivaatiota v\u00e4hent\u00e4vin\u00e4.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Noora Ervelius (noauerve) on 2016-05-16 22:24:50.263116. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-16T22:24:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605172574.pdf: 606289 bytes, checksum: e51dfcbe283714df3c9956795e25534c (MD5)\r\nlicense.html: 4405 bytes, checksum: e07a5ac9786a239c5b651cbf408e4ede (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-16T22:24:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605172574.pdf: 606289 bytes, checksum: e51dfcbe283714df3c9956795e25534c (MD5)\r\nlicense.html: 4405 bytes, checksum: e07a5ac9786a239c5b651cbf408e4ede (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "demotivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "questionnaire", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"It\u2019s useful but challenging, and it\u2019s not for everyone\" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students\u2019 decision to not study voluntary languages", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605172574", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-16T22:24:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49800
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/78e06ccf-4350-43ba-b0b9-223e071e9669\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605172574.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ervelius, Noora "It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages foreign language learning motivation demotivation questionnaire English Englannin kieli
title "It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages
title_full "It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages
title_fullStr "It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages "It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages
title_full_unstemmed "It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages "It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages
title_short "It’s useful but challenging, and it’s not for everyone"
title_sort it s useful but challenging and it s not for everyone motivational and practical reasons behind finnish upper secondary students decision to not study voluntary languages
title_sub motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages
title_txtP "It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages
topic foreign language learning motivation demotivation questionnaire English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English demotivation foreign language learning motivation questionnaire
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49800 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605172574
work_keys_str_mv AT erveliusnoora itsusefulbutchallenginganditsnotforeveryonemotivationalandpracticalreasonsbehindfi