"Kahden kilon Särmä" lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä

Tässä tutkielmassa tarkastelen lukio-opiskelijoiden käsityksiä siitä, millainen oppiaine äidinkieli ja kirjallisuus on. Pyrin selvittämään, millaisia osa-alueita opiskelijat tunnistavat äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksesta, ja mitä opetuksesta heidän mielestään mahdollisesti puuttuu. Tutkimuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiihonen, Tanja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49797
_version_ 1828193214850400256
author Tiihonen, Tanja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tiihonen, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tiihonen, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tiihonen, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastelen lukio-opiskelijoiden käsityksiä siitä, millainen oppiaine äidinkieli ja kirjallisuus on. Pyrin selvittämään, millaisia osa-alueita opiskelijat tunnistavat äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksesta, ja mitä opetuksesta heidän mielestään mahdollisesti puuttuu. Tutkimuksen keskiössä ovat nimenomaan opiskelijat ja heidän käsityksensä oppiaineesta, mutta vertailen opiskelijoilta saamaani aineistoa myös Lukion opetussuunnitelman perusteisiin saadakseni tietää, kuinka hyvin opiskelijoiden näkemykset ja opetussuunnitelman asettamat sisällöt kohtaavat. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys koostuukin juuri opetussuunnitelmien funktiosta ja opetussuunnitelman eri tasoista opetuksessa, sekä äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen laajasta kentästä. Tutkimuksen aineisto on kerätty yhden lukion 2. ja 3. vuosikurssin opiskelijoilta kyselylomakkein. Aineiston analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla muodostaen saamieni vastausten pohjalta teemoja ja kategorioita, jotka kuvastavat opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä ja kirjallisuudesta oppiaineena. Yleisesti ottaen vastauksista pystyi havaitsemaan jossain määrin lähes kaikki opetussuunnitelmassakin esitetyt opetuksen sisällöt, vaikkakin saamieni vastausten taso vaihteli vastaajien välillä suuresti. Suurin osa opiskelijoista sen sijaan ei syystä tai toisesta pystynyt tai halunnut nimetä elementtejä, jotka opetuksesta puuttuisivat. Kuitenkin suurimmiksi opetuksen haasteiksi vastaajat kuitenkin esittivät luovuuden puutteen sekä opetuksen yleisen sekavuuden, mikä osaltaan kertoo äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen laajuudesta ja eri osa-alueiden laajasta kirjosta. Äidinkieli ja kirjallisuus mielletään usein arkiajattelussakin hyvin laajaksi kokonaisuudeksi, ja tutkimukseni osoittaa näin olevankin. Tämän vuoksi tutkimuksella voidaan nähdä olevan pedagogista hyötyä varsinkin siinä mielessä, että myös äidinkielen opettajat tiedostavat oppiaineen laajuuden, ja ymmärtävät tarpeen opetuksen selkiyttämiselle ja ymmärrettävälle jäsentelylle opiskelijoita ajatellen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiihonen, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-16T15:10:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-16T15:10:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49797", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelen lukio-opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, millainen oppiaine \u00e4idinkieli ja\r\nkirjallisuus on. Pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia osa-alueita opiskelijat tunnistavat \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden\r\nopetuksesta, ja mit\u00e4 opetuksesta heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n mahdollisesti puuttuu. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 ovat\r\nnimenomaan opiskelijat ja heid\u00e4n k\u00e4sityksens\u00e4 oppiaineesta, mutta vertailen opiskelijoilta saamaani\r\naineistoa my\u00f6s Lukion opetussuunnitelman perusteisiin saadakseni tiet\u00e4\u00e4, kuinka hyvin opiskelijoiden\r\nn\u00e4kemykset ja opetussuunnitelman asettamat sis\u00e4ll\u00f6t kohtaavat. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys\r\nkoostuukin juuri opetussuunnitelmien funktiosta ja opetussuunnitelman eri tasoista opetuksessa, sek\u00e4\r\n\u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen laajasta kent\u00e4st\u00e4.\r\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty yhden lukion 2. ja 3. vuosikurssin opiskelijoilta kyselylomakkein. Aineiston\r\nanalysoin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla muodostaen saamieni vastausten pohjalta teemoja ja\r\nkategorioita, jotka kuvastavat opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 \u00e4idinkielest\u00e4 ja kirjallisuudesta oppiaineena.\r\nYleisesti ottaen vastauksista pystyi havaitsemaan jossain m\u00e4\u00e4rin l\u00e4hes kaikki opetussuunnitelmassakin\r\nesitetyt opetuksen sis\u00e4ll\u00f6t, vaikkakin saamieni vastausten taso vaihteli vastaajien v\u00e4lill\u00e4 suuresti. Suurin osa\r\nopiskelijoista sen sijaan ei syyst\u00e4 tai toisesta pystynyt tai halunnut nimet\u00e4 elementtej\u00e4, jotka opetuksesta\r\npuuttuisivat. Kuitenkin suurimmiksi opetuksen haasteiksi vastaajat kuitenkin esittiv\u00e4t luovuuden puutteen\r\nsek\u00e4 opetuksen yleisen sekavuuden, mik\u00e4 osaltaan kertoo \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen\r\nlaajuudesta ja eri osa-alueiden laajasta kirjosta.\r\n\u00c4idinkieli ja kirjallisuus miellet\u00e4\u00e4n usein arkiajattelussakin hyvin laajaksi kokonaisuudeksi, ja tutkimukseni\r\nosoittaa n\u00e4in olevankin. T\u00e4m\u00e4n vuoksi tutkimuksella voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan pedagogista hy\u00f6ty\u00e4 varsinkin\r\nsiin\u00e4 mieless\u00e4, ett\u00e4 my\u00f6s \u00e4idinkielen opettajat tiedostavat oppiaineen laajuuden, ja ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t tarpeen\r\nopetuksen selkiytt\u00e4miselle ja ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4lle j\u00e4sentelylle opiskelijoita ajatellen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tanja Tiihonen (tamaheti) on 2016-05-16 15:10:06.972666. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-16T15:10:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605162569.pdf: 512015 bytes, checksum: 8435ef6fd96f18272bb0885cc14c3710 (MD5)\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: d268d54c64de0dc704b1689328436439 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-16T15:10:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605162569.pdf: 512015 bytes, checksum: 8435ef6fd96f18272bb0885cc14c3710 (MD5)\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: d268d54c64de0dc704b1689328436439 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kahden kilon S\u00e4rm\u00e4\" : lukiolaisten k\u00e4sityksi\u00e4 \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605162569", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-16T15:10:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49797
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:13Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a92e9ed5-0917-49ef-ab97-393e95555820\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605162569.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiihonen, Tanja "Kahden kilon Särmä" : lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä äidinkieli kirjallisuus opetus opetussuunnitelmat lukio Finnish Suomen kieli
title "Kahden kilon Särmä" : lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä
title_full "Kahden kilon Särmä" : lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä
title_fullStr "Kahden kilon Särmä" : lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä "Kahden kilon Särmä" : lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä
title_full_unstemmed "Kahden kilon Särmä" : lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä "Kahden kilon Särmä" : lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä
title_short "Kahden kilon Särmä"
title_sort kahden kilon särmä lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä
title_sub lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä
title_txtP "Kahden kilon Särmä" : lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä
topic äidinkieli kirjallisuus opetus opetussuunnitelmat lukio Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli kirjallisuus lukio opetus opetussuunnitelmat äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49797 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605162569
work_keys_str_mv AT tiihonentanja kahdenkilonsärmälukiolaistenkäsityksiääidinkielenjakirjallisuudenopetuksensisällöi