Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan haastavan käyttäytymisen ilmene-mistä koulussa sekä selvitettiin sen taustalla olevaa viestiä funktionaalisen analyysin avulla. Tutkimuksessa suunniteltiin analyysin pohjalta opetusohjelma oppilaan haastavan käyttäytymisen hillitsemiseksi. Lisäksi tutkimuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tarkiainen, Sirpa
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49794
_version_ 1826225709160333312
author Tarkiainen, Sirpa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tarkiainen, Sirpa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tarkiainen, Sirpa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tarkiainen, Sirpa
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan haastavan käyttäytymisen ilmene-mistä koulussa sekä selvitettiin sen taustalla olevaa viestiä funktionaalisen analyysin avulla. Tutkimuksessa suunniteltiin analyysin pohjalta opetusohjelma oppilaan haastavan käyttäytymisen hillitsemiseksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka toimivaksi koululuokan työntekijät kokivat käytetyn toimintamallin. Tutkimuksessa toteutettiin tutkivaa opettajuutta. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kokeellista tapaustutkimusta. Ai-neistonkeruu tapahtui havainnoimalla oppilaan haastavaa käyttäytymistä. Tut-kimus sisälsi perustason mittaamisen vaiheen A, opetusohjelmavaiheen B sekä seurantavaiheen C. Aineistoa kertyi 168 havaintokorttia. Luokan työntekijöiden kokemuksia käytetystä toimintamallista selvitettiin opettajalle ja kouluavusta-jalle suunnatuilla kyselyillä, jotka analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimus loi myönteistä kuvaa kokeellisen tapaustutkimuksen ja funktionaalisen analyysin käytöstä koulussa haastavasti käyttäytyvän oppilaan kanssa toimittaessa. Oppilaan vahvin haastavan käyttäytymisen viesti oli vaatimusten välttäminen. Oppilaan haastava käyttäytyminen väheni tutkimuksen B-vaiheen aikana ja muuttunut tilanne säilyi edelleen seurantajakson C aikana. Luokan työntekijät kokivat, että toimintamalli lisäsi heidän osaamistaan työssään ja toi toimintaan lisää pitkäjänteisyyttä ja turvallisuutta. Lisäksi työn-tekijät arvioivat, että toimintamalli tuki oppilaan koulunkäynnin toteutumista, jopa mahdollisti sen, mutta toisaalta he eivät olleet tyytyväisiä vain tämän ta-voitteen toteutumiseen: työntekijät odottivat oppilaalta enemmän varsinaista koulutyötä eli tietojen ja taitojen oppimista.
first_indexed 2024-09-11T08:49:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantala, Anja.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tarkiainen, Sirpa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-16T12:09:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-16T12:09:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1541258", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49794", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ilmene-mist\u00e4 koulussa sek\u00e4 selvitettiin sen taustalla olevaa viesti\u00e4 funktionaalisen analyysin avulla. Tutkimuksessa suunniteltiin analyysin pohjalta opetusohjelma oppilaan haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen hillitsemiseksi. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka toimivaksi koululuokan ty\u00f6ntekij\u00e4t kokivat k\u00e4ytetyn toimintamallin. Tutkimuksessa toteutettiin tutkivaa opettajuutta. \r\nTutkimuksen menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kokeellista tapaustutkimusta. Ai-neistonkeruu tapahtui havainnoimalla oppilaan haastavaa k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Tut-kimus sis\u00e4lsi perustason mittaamisen vaiheen A, opetusohjelmavaiheen B sek\u00e4 seurantavaiheen C. Aineistoa kertyi 168 havaintokorttia. Luokan ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia k\u00e4ytetyst\u00e4 toimintamallista selvitettiin opettajalle ja kouluavusta-jalle suunnatuilla kyselyill\u00e4, jotka analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. \r\nTutkimus loi my\u00f6nteist\u00e4 kuvaa kokeellisen tapaustutkimuksen ja funktionaalisen analyysin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 koulussa haastavasti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n oppilaan kanssa toimittaessa. Oppilaan vahvin haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen viesti oli vaatimusten v\u00e4ltt\u00e4minen. Oppilaan haastava k\u00e4ytt\u00e4ytyminen v\u00e4heni tutkimuksen B-vaiheen aikana ja muuttunut tilanne s\u00e4ilyi edelleen seurantajakson C aikana.\r\nLuokan ty\u00f6ntekij\u00e4t kokivat, ett\u00e4 toimintamalli lis\u00e4si heid\u00e4n osaamistaan ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja toi toimintaan lis\u00e4\u00e4 pitk\u00e4j\u00e4nteisyytt\u00e4 ja turvallisuutta. Lis\u00e4ksi ty\u00f6n-tekij\u00e4t arvioivat, ett\u00e4 toimintamalli tuki oppilaan koulunk\u00e4ynnin toteutumista, jopa mahdollisti sen, mutta toisaalta he eiv\u00e4t olleet tyytyv\u00e4isi\u00e4 vain t\u00e4m\u00e4n ta-voitteen toteutumiseen: ty\u00f6ntekij\u00e4t odottivat oppilaalta enemm\u00e4n varsinaista kouluty\u00f6t\u00e4 eli tietojen ja taitojen oppimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sirpa Tarkiainen (sihetark) on 2016-05-16 12:09:06.770523. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-16T12:09:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605162561.pdf: 548743 bytes, checksum: 932bfbe0bfe1bdd38659191d1594801d (MD5)\r\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: 00868670f4809803b5fdd68a746acdc9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-16T12:09:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605162561.pdf: 548743 bytes, checksum: 932bfbe0bfe1bdd38659191d1594801d (MD5)\r\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: 00868670f4809803b5fdd68a746acdc9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (65 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haastava k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "funktionaalinen analyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Korjausliikkeit\u00e4: haastavasti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n oppilaan koulupolkua tukemassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Haastavasti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n oppilaan koulupolkua tukemassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605162561", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-16T12:09:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva opettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49794
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5eaca337-da4b-4d17-a0c1-83b9dbb53783\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605162561.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tarkiainen, Sirpa Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa haastava käyttäytyminen funktionaalinen analyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat käyttäytymishäiriöt tutkiva opettaja
title Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
title_alt Haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
title_full Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
title_fullStr Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
title_full_unstemmed Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
title_short Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
title_sort korjausliikkeitä haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
title_txtP Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
topic haastava käyttäytyminen funktionaalinen analyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat käyttäytymishäiriöt tutkiva opettaja
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education funktionaalinen analyysi haastava käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt oppilaat tutkiva opettaja
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49794 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605162561
work_keys_str_mv AT tarkiainensirpa korjausliikkeitähaastavastikäyttäytyvänoppilaankoulupolkuatukemassa