Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education

Tarinat ja tarinankerronta ovat keskeisiä käsitteitä kielen tutkimuksessa ja kielten ilmenemisessä jokapäiväisessä elämässä. Rakenteena tarinat näkyvät paitsi kulttuurissamme ja historiassamme, myös sosiaalisissa kanssakäymisissämme ja siinä miten jäsennämme tietoa. Tarinoilla ja tarinankerronalla o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eela, Lauri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49782
_version_ 1826225807378350080
author Eela, Lauri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Eela, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Eela, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Eela, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tarinat ja tarinankerronta ovat keskeisiä käsitteitä kielen tutkimuksessa ja kielten ilmenemisessä jokapäiväisessä elämässä. Rakenteena tarinat näkyvät paitsi kulttuurissamme ja historiassamme, myös sosiaalisissa kanssakäymisissämme ja siinä miten jäsennämme tietoa. Tarinoilla ja tarinankerronalla on myös perinteisesti ollut keskeinen rooli opetuksessa jossa niiden käytön on havaittu tuovan monia hyötyjä. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää kuinka tämä teoreettinen tietämyksemme tarinoiden hyödyistä opetuskontekstissa heijastuu käytännön toimintaan ja ajatteluun suomalaisten vieraiden kielten opettajien keskuudessa. Kyselylomake lähetettiin sähköpostin välityksellä 25:lle vieraankielen opettajalle Kotkan ja Jyväskylän kaupungeissa, joista 6 vastasi kyselyyn. Vastaukset analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Vastauksista ilmeni että suomalaiset vieraankielen opettajat arvostavat tarinoita ja tarinankerrontaa kieltenopetuksessa ja suurin osa käytti niitä monipuolisesti opetuksen apuna. Opettajat pitivät tarinoita myös rakenteellisesti tärkeinä kieltenopiskelussa ja suurin osa pitikin tärkeänä tavoitteena että oppilaat kykenisivät kertomaan tarinoita opiskelemallaan kielellä. Kyseisen kaltaista tutkimusta tiettyyn ilmiöön (tarinat ja tarinankerronta) liittyvien metodologioiden käytöstä suomalaisessa kontekstissa ei ole aiemmin tehty, joten kyseisellä tutkimusalueella on paljon kysymyksiä jotka vaatisivat lisätutkimusta. Opettajien tarinankerronnallisten taitojen kehittämisellä opettajakoulutuksessa tai jatkokoulutuksessa voisi potentiaalisesti olla paljon positiivisia vaikutuksia, mutta jotta tämän kaltaista koulutusta voitaisiin antaa, tulisi ilmiöitä tutkia huomattavasti enemmän.
first_indexed 2024-09-11T08:49:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eela, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-13T22:30:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-13T22:30:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49782", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarinat ja tarinankerronta ovat keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 kielen tutkimuksessa ja kielten ilmenemisess\u00e4 jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Rakenteena tarinat n\u00e4kyv\u00e4t paitsi kulttuurissamme ja historiassamme, my\u00f6s sosiaalisissa kanssak\u00e4ymisiss\u00e4mme ja siin\u00e4 miten j\u00e4senn\u00e4mme tietoa. Tarinoilla ja tarinankerronalla on my\u00f6s perinteisesti ollut keskeinen rooli opetuksessa jossa niiden k\u00e4yt\u00f6n on havaittu tuovan monia hy\u00f6tyj\u00e4. \r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4 kuinka t\u00e4m\u00e4 teoreettinen tiet\u00e4myksemme tarinoiden hy\u00f6dyist\u00e4 opetuskontekstissa heijastuu k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toimintaan ja ajatteluun suomalaisten vieraiden kielten opettajien keskuudessa. Kyselylomake l\u00e4hetettiin s\u00e4hk\u00f6postin v\u00e4lityksell\u00e4 25:lle vieraankielen opettajalle Kotkan ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungeissa, joista 6 vastasi kyselyyn. Vastaukset analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Vastauksista ilmeni ett\u00e4 suomalaiset vieraankielen opettajat arvostavat tarinoita ja tarinankerrontaa kieltenopetuksessa ja suurin osa k\u00e4ytti niit\u00e4 monipuolisesti opetuksen apuna. Opettajat pitiv\u00e4t tarinoita my\u00f6s rakenteellisesti t\u00e4rkein\u00e4 kieltenopiskelussa ja suurin osa pitikin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tavoitteena ett\u00e4 oppilaat kykenisiv\u00e4t kertomaan tarinoita opiskelemallaan kielell\u00e4. \r\nKyseisen kaltaista tutkimusta tiettyyn ilmi\u00f6\u00f6n (tarinat ja tarinankerronta) liittyvien metodologioiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 suomalaisessa kontekstissa ei ole aiemmin tehty, joten kyseisell\u00e4 tutkimusalueella on paljon kysymyksi\u00e4 jotka vaatisivat lis\u00e4tutkimusta. Opettajien tarinankerronnallisten taitojen kehitt\u00e4misell\u00e4 opettajakoulutuksessa tai jatkokoulutuksessa voisi potentiaalisesti olla paljon positiivisia vaikutuksia, mutta jotta t\u00e4m\u00e4n kaltaista koulutusta voitaisiin antaa, tulisi ilmi\u00f6it\u00e4 tutkia huomattavasti enemm\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Lauri Eela (laaleela) on 2016-05-13 22:30:34.097439. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-13T22:30:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605142549.pdf: 712093 bytes, checksum: 5c71974f36a734f2598abe30f3fac9f0 (MD5)\r\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: 4b4a5b41e0c2a1b9a10837c335e46264 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-13T22:30:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605142549.pdf: 712093 bytes, checksum: 5c71974f36a734f2598abe30f3fac9f0 (MD5)\r\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: 4b4a5b41e0c2a1b9a10837c335e46264 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "18", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stories", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "storytelling", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching practices", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher attitudes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605142549", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-13T22:30:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49782
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ebe038b7-103b-4c54-ad19-4ce96662f70d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605142549.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eela, Lauri Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education stories storytelling teaching practices teacher attitudes foreign language education English Englannin kieli
title Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education
title_full Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education
title_fullStr Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education
title_full_unstemmed Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education
title_short Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education
title_sort teacher attitudes and use of stories and storytelling in finnish foreign language education
title_txtP Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education
topic stories storytelling teaching practices teacher attitudes foreign language education English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English foreign language education stories storytelling teacher attitudes teaching practices
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49782 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605142549
work_keys_str_mv AT eelalauri teacherattitudesanduseofstoriesandstorytellinginfinnishforeignlanguageeducation