fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Valta, Marjo-Riitta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-13T11:09:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-13T11:09:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1537473", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49774", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 peruskoulun opettajien kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4\r\nkulttuurisensitiivisest\u00e4 opettamisesta ja oppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta\r\nopetuksessa. Tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin teemoihin: 1) taustan huomioimisen\r\nmerkitys oppilaalle ja kouluyhteis\u00f6lle sek\u00e4 onnistumisen edellytykset 2) haasteet ja est\u00e4v\u00e4t\r\ntekij\u00e4t 3) suomen kielen ja oman \u00e4idinkielen osaamisen ja opiskelun merkitys.\r\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin puolistrukturoituna\r\nteemahaastatteluna. Siihen osallistui kahdeksan perusopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 opettajaa.\r\nHaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 oppilaan taustan huomioon ottamisen koetaan olevan\r\nt\u00e4rke\u00e4\u00e4 oppilaalle ja kouluyhteis\u00f6lle. Opettajien ajattelussa on useita kulttuurisensitiivisen\r\najattelun piirteit\u00e4, mutta taustan huomioiminen konkreettisesti opetuksessa on melko\r\nv\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Haastateltujen opettajien mielest\u00e4 t\u00e4rkeimm\u00e4t oppilaiden oppimista tukevat seikat\r\novat turvallinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6, avoin ja keskusteleva ilmapiiri sek\u00e4 oppilaiden aito\r\nkohtaaminen ja kuunteleminen. Oppilaiden yksil\u00f6llinen kohtaaminen vaatii aikaa, mik\u00e4\r\nonkin opettajien mukaan t\u00e4rkein kulttuurisensitiivisen opettamisen onnistumisen edellytys.\r\nMonikulttuurisuustaitojen ja -asenteiden kehittymist\u00e4 edistet\u00e4\u00e4n parhaiten sill\u00e4, ett\u00e4 eri\r\ntaustoista tulevat oppilaat ovat tekemisiss\u00e4 kesken\u00e4\u00e4n.\r\nHaastatteluissa esiin nousseet taustan huomioimisen haasteet on jaoteltavissa\r\nnelj\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4\u00e4n: resursseihin, kulttuurieroihin, oppilaan yksityisyyteen ja sosiaalisiin\r\nsuhteisiin sek\u00e4 koulutuksen ja tiedon puutteeseen liittyviin haasteisiin. Kaikki tutkittavat ovat\r\nsit\u00e4 mielt\u00e4, etteiv\u00e4t maahanmuuttajataustaiset oppilaat pysty osallistumaan opiskeluun tai\r\nkouluyhteis\u00f6n toimintaan t\u00e4ysipainoisesti kieli- ja kulttuuritaustansa vuoksi.\r\nHaastatellut opettajat pit\u00e4v\u00e4t kielen osaamista avaimena opiskeluun ja sosiaalisiin\r\nsuhteisiin ja n\u00e4in ollen my\u00f6s suurimpana rajoittavana tekij\u00e4n\u00e4. He ajattelevat oman kielen\r\nopiskelusta olevan hy\u00f6ty\u00e4 oppimisen ja opiskelun, identiteetin rakentumisen ja kulttuurin\r\ns\u00e4ilytt\u00e4misen, itsens\u00e4 ilmaisemisen sek\u00e4 sosiaalisten suhteiden kannalta. Kaikki tutkittavat\r\novat k\u00e4ytt\u00e4neet tai haluaisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 oppilaiden omaa \u00e4idinkielt\u00e4 opetuksessaan, mutta sen\r\nk\u00e4ytt\u00e4minen on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 satunnaista ja eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4ist\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marjo-Riitta Valta (mavalta) on 2016-05-13 11:09:23.310994. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-13T11:09:23Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605132542.pdf: 660671 bytes, checksum: 89f6ac3cae690e8d93762ef2abdc39af (MD5)\nlicense.html: 4879 bytes, checksum: 55eda14bcb4ee1b9d69307d5f9bd7136 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-13T11:09:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605132542.pdf: 660671 bytes, checksum: 89f6ac3cae690e8d93762ef2abdc39af (MD5)\nlicense.html: 4879 bytes, checksum: 55eda14bcb4ee1b9d69307d5f9bd7136 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605132542", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-13T11:09:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|