Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa

Tutkimustehtävänä oli selvittää peruskoulun opettajien kokemuksia ja näkemyksiä kulttuurisensitiivisestä opettamisesta ja oppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa. Tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin teemoihin: 1) taustan huomioimisen merkitys oppilaalle ja kouluyhteisölle...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Valta, Marjo-Riitta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49774
_version_ 1826225747680821248
author Valta, Marjo-Riitta
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Valta, Marjo-Riitta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Valta, Marjo-Riitta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Valta, Marjo-Riitta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimustehtävänä oli selvittää peruskoulun opettajien kokemuksia ja näkemyksiä kulttuurisensitiivisestä opettamisesta ja oppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa. Tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin teemoihin: 1) taustan huomioimisen merkitys oppilaalle ja kouluyhteisölle sekä onnistumisen edellytykset 2) haasteet ja estävät tekijät 3) suomen kielen ja oman äidinkielen osaamisen ja opiskelun merkitys. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Siihen osallistui kahdeksan perusopetuksessa työskentelevää opettajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa selvisi, että oppilaan taustan huomioon ottamisen koetaan olevan tärkeää oppilaalle ja kouluyhteisölle. Opettajien ajattelussa on useita kulttuurisensitiivisen ajattelun piirteitä, mutta taustan huomioiminen konkreettisesti opetuksessa on melko vähäistä. Haastateltujen opettajien mielestä tärkeimmät oppilaiden oppimista tukevat seikat ovat turvallinen oppimisympäristö, avoin ja keskusteleva ilmapiiri sekä oppilaiden aito kohtaaminen ja kuunteleminen. Oppilaiden yksilöllinen kohtaaminen vaatii aikaa, mikä onkin opettajien mukaan tärkein kulttuurisensitiivisen opettamisen onnistumisen edellytys. Monikulttuurisuustaitojen ja -asenteiden kehittymistä edistetään parhaiten sillä, että eri taustoista tulevat oppilaat ovat tekemisissä keskenään. Haastatteluissa esiin nousseet taustan huomioimisen haasteet on jaoteltavissa neljään ryhmään: resursseihin, kulttuurieroihin, oppilaan yksityisyyteen ja sosiaalisiin suhteisiin sekä koulutuksen ja tiedon puutteeseen liittyviin haasteisiin. Kaikki tutkittavat ovat sitä mieltä, etteivät maahanmuuttajataustaiset oppilaat pysty osallistumaan opiskeluun tai kouluyhteisön toimintaan täysipainoisesti kieli- ja kulttuuritaustansa vuoksi. Haastatellut opettajat pitävät kielen osaamista avaimena opiskeluun ja sosiaalisiin suhteisiin ja näin ollen myös suurimpana rajoittavana tekijänä. He ajattelevat oman kielen opiskelusta olevan hyötyä oppimisen ja opiskelun, identiteetin rakentumisen ja kulttuurin säilyttämisen, itsensä ilmaisemisen sekä sosiaalisten suhteiden kannalta. Kaikki tutkittavat ovat käyttäneet tai haluaisivat käyttää oppilaiden omaa äidinkieltä opetuksessaan, mutta sen käyttäminen on tällä hetkellä satunnaista ja erittäin vähäistä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Valta, Marjo-Riitta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-13T11:09:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-13T11:09:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1537473", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49774", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 peruskoulun opettajien kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4\r\nkulttuurisensitiivisest\u00e4 opettamisesta ja oppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta\r\nopetuksessa. Tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin teemoihin: 1) taustan huomioimisen\r\nmerkitys oppilaalle ja kouluyhteis\u00f6lle sek\u00e4 onnistumisen edellytykset 2) haasteet ja est\u00e4v\u00e4t\r\ntekij\u00e4t 3) suomen kielen ja oman \u00e4idinkielen osaamisen ja opiskelun merkitys.\r\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin puolistrukturoituna\r\nteemahaastatteluna. Siihen osallistui kahdeksan perusopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 opettajaa.\r\nHaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 oppilaan taustan huomioon ottamisen koetaan olevan\r\nt\u00e4rke\u00e4\u00e4 oppilaalle ja kouluyhteis\u00f6lle. Opettajien ajattelussa on useita kulttuurisensitiivisen\r\najattelun piirteit\u00e4, mutta taustan huomioiminen konkreettisesti opetuksessa on melko\r\nv\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Haastateltujen opettajien mielest\u00e4 t\u00e4rkeimm\u00e4t oppilaiden oppimista tukevat seikat\r\novat turvallinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6, avoin ja keskusteleva ilmapiiri sek\u00e4 oppilaiden aito\r\nkohtaaminen ja kuunteleminen. Oppilaiden yksil\u00f6llinen kohtaaminen vaatii aikaa, mik\u00e4\r\nonkin opettajien mukaan t\u00e4rkein kulttuurisensitiivisen opettamisen onnistumisen edellytys.\r\nMonikulttuurisuustaitojen ja -asenteiden kehittymist\u00e4 edistet\u00e4\u00e4n parhaiten sill\u00e4, ett\u00e4 eri\r\ntaustoista tulevat oppilaat ovat tekemisiss\u00e4 kesken\u00e4\u00e4n.\r\nHaastatteluissa esiin nousseet taustan huomioimisen haasteet on jaoteltavissa\r\nnelj\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4\u00e4n: resursseihin, kulttuurieroihin, oppilaan yksityisyyteen ja sosiaalisiin\r\nsuhteisiin sek\u00e4 koulutuksen ja tiedon puutteeseen liittyviin haasteisiin. Kaikki tutkittavat ovat\r\nsit\u00e4 mielt\u00e4, etteiv\u00e4t maahanmuuttajataustaiset oppilaat pysty osallistumaan opiskeluun tai\r\nkouluyhteis\u00f6n toimintaan t\u00e4ysipainoisesti kieli- ja kulttuuritaustansa vuoksi.\r\nHaastatellut opettajat pit\u00e4v\u00e4t kielen osaamista avaimena opiskeluun ja sosiaalisiin\r\nsuhteisiin ja n\u00e4in ollen my\u00f6s suurimpana rajoittavana tekij\u00e4n\u00e4. He ajattelevat oman kielen\r\nopiskelusta olevan hy\u00f6ty\u00e4 oppimisen ja opiskelun, identiteetin rakentumisen ja kulttuurin\r\ns\u00e4ilytt\u00e4misen, itsens\u00e4 ilmaisemisen sek\u00e4 sosiaalisten suhteiden kannalta. Kaikki tutkittavat\r\novat k\u00e4ytt\u00e4neet tai haluaisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 oppilaiden omaa \u00e4idinkielt\u00e4 opetuksessaan, mutta sen\r\nk\u00e4ytt\u00e4minen on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 satunnaista ja eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4ist\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marjo-Riitta Valta (mavalta) on 2016-05-13 11:09:23.310994. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-13T11:09:23Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605132542.pdf: 660671 bytes, checksum: 89f6ac3cae690e8d93762ef2abdc39af (MD5)\nlicense.html: 4879 bytes, checksum: 55eda14bcb4ee1b9d69307d5f9bd7136 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-13T11:09:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605132542.pdf: 660671 bytes, checksum: 89f6ac3cae690e8d93762ef2abdc39af (MD5)\nlicense.html: 4879 bytes, checksum: 55eda14bcb4ee1b9d69307d5f9bd7136 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605132542", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-13T11:09:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49774
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bd6121b4-c50c-45b1-a3bc-602002a84dfa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605132542.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valta, Marjo-Riitta Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 maahanmuuttajat perusopetus monikulttuurisuus opetus
title Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa
title_full Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa
title_fullStr Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa
title_full_unstemmed Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa
title_short Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa
title_sort perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa
title_txtP Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 maahanmuuttajat perusopetus monikulttuurisuus opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education maahanmuuttajat monikulttuurisuus opetus perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49774 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605132542
work_keys_str_mv AT valtamarjoriitta perusopetuksenopettajienkokemuksiamaahanmuuttajaoppilaankielijakulttuuritaustan