Yläkouluikäisten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten somalitaustaisten poikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten somalitaustaisia oppilaita voidaan huomioida koululiikunnassa paremmin. Somalitaustaisten oppilaiden kokemusten pe-rusteella tutkimuks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Heinonen, Antti, Nakari, Tomi
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49773
_version_ 1826225776586915840
author Heinonen, Antti Nakari, Tomi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heinonen, Antti Nakari, Tomi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heinonen, Antti Nakari, Tomi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heinonen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten somalitaustaisten poikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten somalitaustaisia oppilaita voidaan huomioida koululiikunnassa paremmin. Somalitaustaisten oppilaiden kokemusten pe-rusteella tutkimuksessa pyritään saamaan tietoa koululiikunnan ja koulun mielekkyydestä sekä siitä, miten liikuntatunneista voisi tehdä viihtyisämpiä oppilaille. Tutkimus oli menetelmälliseltä ratkaisultaan laadullinen, ja siinä oli piirteitä fenomenologis-hermeneuttisesta lähestymistavasta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta yläkoulussa opiskelevaa somalialaistaustaista oppilasta. Haastateltavat olivat iältään 14–17 -vuotiaita ja heillä oli kaikilla vähintään yksi vuosi peruskoulua käytynä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina toukokuussa 2015 haastateltavien koulussa. Teemoja olivat uskonto, rasismi, vuorovaikutussuhteet ja koulukiusaaminen. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja sen analysoimisessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Haastatellut oppilaat kokivat koululiikunnan ja koulun tärkeäksi osaksi elämäänsä. Koululii-kunnassa oppilaat kokivat pärjäävänsä ja saavansa onnistumisen kokemuksia. Oppilaat pitivät uskontoa tärkeänä osana elämäänsä, mutta se ei heidän mielestään vaikuttanut heidän koulun-käyntiinsä eikä koululiikuntaan. Haastatelluista oppilaista osa oli kokenut rasismia koulussa joko opettajan tai oppilaiden taholta. Haastateltavien kokema rasismi ilmeni ihonväriin tai kansallisuuteen liittyvinä negatiivisina ilmauksina. Vuorovaikutussuhteista nousi esille se, että haastateltavat työskentelevät mieluummin koulussa ryhmässä kuin yksin. Kansallisuudella ei ollut merkitystä ryhmien tai ystävien valinnassa. Haastateltavat pitivät liikuntatunneista eikä kiusaamista esiintynyt liikuntatunneilla. Ystävien välinen trash talk eli ’läpän heitto’oli kuitenkin yleistä. Sitä haastateltavat eivät kokeneet haitalliseksi. He pitivät koululiikunnan aktiivisuudesta ja kokivat tuntien aiheet mielekkäinä. Myös vapaa-ajan liikunta oli oppilaille tärkeä osa arkea. Haastateltavien kokemukset koulussa tapahtuvasta kiusaamisesta olivat kaiken kaikkiaan ristiriitaisia; enemmistö ei ollut kokenut kiusaamista. Yksi vastaajista kertoi, että kaikkia koulun maahanmuuttajaoppilaita kiusattiin, kun mediassa nousi esiin negatiivisia asioita. Tulosten perusteella voidaan todeta, että haastateltavien vastaukset erosivat paljon toisistaan, joten jokainen oppilas tulee ottaa huomioon yksilönä, eikä tietyn uskontokunnan tai kansallisuuden edustajana. Monikulttuuriseen yhteiskuntaan kasvattaminen on vielä kesken ja vähäinenkin rasismin esiintyminen koulussa aiheuttaa sen, että koulusta ei synny sitä turvallista ympäristöä, johon opetussuunnitelmassa pyritään. Liikunnanopetus tarjoaa monikulttuurisuuteen kasvattamiselle mainiot olosuhteet oppiaineen toiminnallisen luonteen vuoksi, joten opettajien tulisi pystyä jokapäiväisessä toiminnassaan kasvattamaan oppilaita suvaitsevaisuuteen liikunnan avulla. The purpose of this study was to find out Somali-based secondary school students’ experienc-es of physical education and school in general. The goal was to gather information on how Somali-based students can be taken into account better. Based on the experiences of the So-mali-based students the aim was to gain knowledge of the sensibility of physical education and school as well as how one can make physical education lessons much more comfortable for the students. The study was a qualitative study, which had a phenomenological hermeneutical approach. The study was conducted by interviewing six secondary school students who had a Somali-background. The interviewees were aged from 14 to 17 and all of them had at least one year of comprehensive school before the study. The interviews were conducted as semi-structured theme interviews and they were conducted in the interviewees’ school, in May 2015. The themes were religion, racism, interaction and bullying in school. The materials, from the interviews, were transcribed and they were analyzed by using a data-oriented content analysis. The interviewees experienced physical education and school as an important part of their life. Interviewees felt that they could succeed and gain positive experiences in physical education lessons. The interviewees saw religion as a big part of their lives, but it did not have any effect on their physical education lessons. Part of the interviewees had encountered racism from the teacher and other students in school, but most of the racism was encountered elsewhere. The racism interviewees experienced was based on skin color or nationality. The results showed that interviewees rather work in groups than by themselves. Nationality wasn’t a factor when choosing friends. There was no bullying in physical education classes, except trash talking which took place only between friends and it wasn’t considered harmful. Bullying did not take place in physical education classes because of its pleasant and active characteristics. The experiences of interviewees about bullying were contradicted but the majority reported that there was no bullying in their school. Exercising on their free time was an important part of their daily lives. Based on the results, it can be said that every student should be considered as an individual, not as a representative of a certain religion or nationality because every individual is unique. Based on the results it can be said that educating into a multicultural society is still in the process and the presence of racism in schools isn’t creating the safe environment which the curriculum is targeting. Physical education provides an excellent opportunity for educating students into multicultural way of life due to its characteristics. Therefore, teachers should be able to educate their students towards tolerance, with their daily actions, with the help of physical education.
first_indexed 2023-03-22T09:58:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heinonen, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nakari, Tomi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-13T10:37:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-13T10:37:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1541651", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49773", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4kouluik\u00e4isten somalitaustaisten poikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta. Tavoitteena oli saada tietoa siit\u00e4, miten somalitaustaisia oppilaita voidaan huomioida koululiikunnassa paremmin. Somalitaustaisten oppilaiden kokemusten pe-rusteella tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n saamaan tietoa koululiikunnan ja koulun mielekkyydest\u00e4 sek\u00e4 siit\u00e4, miten liikuntatunneista voisi tehd\u00e4 viihtyis\u00e4mpi\u00e4 oppilaille. \r\n\r\nTutkimus oli menetelm\u00e4lliselt\u00e4 ratkaisultaan laadullinen, ja siin\u00e4 oli piirteit\u00e4 fenomenologis-hermeneuttisesta l\u00e4hestymistavasta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta yl\u00e4koulussa opiskelevaa somalialaistaustaista oppilasta. Haastateltavat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 14\u201317 -vuotiaita ja heill\u00e4 oli kaikilla v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yksi vuosi peruskoulua k\u00e4ytyn\u00e4. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina toukokuussa 2015 haastateltavien koulussa. Teemoja olivat uskonto, rasismi, vuorovaikutussuhteet ja koulukiusaaminen. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja sen analysoimisessa k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\n\r\nHaastatellut oppilaat kokivat koululiikunnan ja koulun t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4. Koululii-kunnassa oppilaat kokivat p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 ja saavansa onnistumisen kokemuksia. Oppilaat pitiv\u00e4t uskontoa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4, mutta se ei heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n vaikuttanut heid\u00e4n koulun-k\u00e4yntiins\u00e4 eik\u00e4 koululiikuntaan. Haastatelluista oppilaista osa oli kokenut rasismia koulussa joko opettajan tai oppilaiden taholta. Haastateltavien kokema rasismi ilmeni ihonv\u00e4riin tai kansallisuuteen liittyvin\u00e4 negatiivisina ilmauksina. Vuorovaikutussuhteista nousi esille se, ett\u00e4 haastateltavat ty\u00f6skentelev\u00e4t mieluummin koulussa ryhm\u00e4ss\u00e4 kuin yksin. Kansallisuudella ei ollut merkityst\u00e4 ryhmien tai yst\u00e4vien valinnassa. Haastateltavat pitiv\u00e4t liikuntatunneista eik\u00e4 kiusaamista esiintynyt liikuntatunneilla. Yst\u00e4vien v\u00e4linen trash talk eli \u2019l\u00e4p\u00e4n heitto\u2019oli kuitenkin yleist\u00e4. Sit\u00e4 haastateltavat eiv\u00e4t kokeneet haitalliseksi. He pitiv\u00e4t koululiikunnan aktiivisuudesta ja kokivat tuntien aiheet mielekk\u00e4in\u00e4. My\u00f6s vapaa-ajan liikunta oli oppilaille t\u00e4rke\u00e4 osa arkea. Haastateltavien kokemukset koulussa tapahtuvasta kiusaamisesta olivat kaiken kaikkiaan ristiriitaisia; enemmist\u00f6 ei ollut kokenut kiusaamista. Yksi vastaajista kertoi, ett\u00e4 kaikkia koulun maahanmuuttajaoppilaita kiusattiin, kun mediassa nousi esiin negatiivisia asioita.\r\n\r\nTulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 haastateltavien vastaukset erosivat paljon toisistaan, joten jokainen oppilas tulee ottaa huomioon yksil\u00f6n\u00e4, eik\u00e4 tietyn uskontokunnan tai kansallisuuden edustajana. Monikulttuuriseen yhteiskuntaan kasvattaminen on viel\u00e4 kesken ja v\u00e4h\u00e4inenkin rasismin esiintyminen koulussa aiheuttaa sen, ett\u00e4 koulusta ei synny sit\u00e4 turvallista ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4, johon opetussuunnitelmassa pyrit\u00e4\u00e4n. Liikunnanopetus tarjoaa monikulttuurisuuteen kasvattamiselle mainiot olosuhteet oppiaineen toiminnallisen luonteen vuoksi, joten opettajien tulisi pysty\u00e4 jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 toiminnassaan kasvattamaan oppilaita suvaitsevaisuuteen liikunnan avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to find out Somali-based secondary school students\u2019 experienc-es of physical education and school in general. The goal was to gather information on how Somali-based students can be taken into account better. Based on the experiences of the So-mali-based students the aim was to gain knowledge of the sensibility of physical education and school as well as how one can make physical education lessons much more comfortable for the students.\r\n\r\nThe study was a qualitative study, which had a phenomenological hermeneutical approach. The study was conducted by interviewing six secondary school students who had a Somali-background. The interviewees were aged from 14 to 17 and all of them had at least one year of comprehensive school before the study. The interviews were conducted as semi-structured theme interviews and they were conducted in the interviewees\u2019 school, in May 2015. The themes were religion, racism, interaction and bullying in school. The materials, from the interviews, were transcribed and they were analyzed by using a data-oriented content analysis.\r\n\r\nThe interviewees experienced physical education and school as an important part of their life. Interviewees felt that they could succeed and gain positive experiences in physical education lessons. The interviewees saw religion as a big part of their lives, but it did not have any effect on their physical education lessons. Part of the interviewees had encountered racism from the teacher and other students in school, but most of the racism was encountered elsewhere. The racism interviewees experienced was based on skin color or nationality. The results showed that interviewees rather work in groups than by themselves. Nationality wasn\u2019t a factor when choosing friends. There was no bullying in physical education classes, except trash talking which took place only between friends and it wasn\u2019t considered harmful. Bullying did not take place in physical education classes because of its pleasant and active characteristics. The experiences of interviewees about bullying were contradicted but the majority reported that there was no bullying in their school. Exercising on their free time was an important part of their daily lives. \r\n\r\nBased on the results, it can be said that every student should be considered as an individual, not as a representative of a certain religion or nationality because every individual is unique. Based on the results it can be said that educating into a multicultural society is still in the process and the presence of racism in schools isn\u2019t creating the safe environment which the curriculum is targeting. Physical education provides an excellent opportunity for educating students into multicultural way of life due to its characteristics. Therefore, teachers should be able to educate their students towards tolerance, with their daily actions, with the help of physical education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tomi Nakari (tokrnaka) on 2016-05-13 10:37:16.981726. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-13T10:37:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605132538.pdf: 642607 bytes, checksum: e15b0e9deed16bb313a10b5ea0626fa3 (MD5)\r\nlicense.html: 5139 bytes, checksum: 79f9c6e2567af16693c034864a4be62b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-13T10:37:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605132538.pdf: 642607 bytes, checksum: e15b0e9deed16bb313a10b5ea0626fa3 (MD5)\r\nlicense.html: 5139 bytes, checksum: 79f9c6e2567af16693c034864a4be62b (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (81 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "somali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rasismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4kouluik\u00e4isten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605132538", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-13T10:37:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "somalit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rasismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49773
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f497655f-0721-421c-8a92-20d208dc5724\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605132538.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heinonen, Antti Nakari, Tomi Yläkouluikäisten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta maahanmuuttaja somali koululiikunta rasismi koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 monikulttuurisuus maahanmuuttajat somalit pojat (ikäryhmät) pojat
title Yläkouluikäisten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta
title_full Yläkouluikäisten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta
title_fullStr Yläkouluikäisten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta Yläkouluikäisten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta
title_full_unstemmed Yläkouluikäisten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta Yläkouluikäisten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta
title_short Yläkouluikäisten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta
title_sort yläkouluikäisten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta
title_txtP Yläkouluikäisten somalipoikien kokemuksia koululiikunnasta ja koulusta
topic maahanmuuttaja somali koululiikunta rasismi koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 monikulttuurisuus maahanmuuttajat somalit pojat (ikäryhmät) pojat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koulu koululiikunta maahanmuuttaja maahanmuuttajat monikulttuurisuus pojat pojat (ikäryhmät) rasismi somali somalit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49773 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605132538
work_keys_str_mv AT heinonenantti yläkouluikäistensomalipoikienkokemuksiakoululiikunnastajakoulusta