Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan

Blogit ovat nykyään olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sillä monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-päätöksen tekemistä. Blogit sisältävät kasvavassa määrin kaupallista sisältöä, jonka tarkoituksena on myydä kuluttajille erila...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oksanen, Tytti
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49768
_version_ 1826225710983806976
author Oksanen, Tytti
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Oksanen, Tytti Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Oksanen, Tytti Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Oksanen, Tytti
datasource_str_mv jyx
description Blogit ovat nykyään olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sillä monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-päätöksen tekemistä. Blogit sisältävät kasvavassa määrin kaupallista sisältöä, jonka tarkoituksena on myydä kuluttajille erilaisia tuotteita yleensä suosittelun keinoin. Tämä tutkimus perehtyy kaupallisten suositusten vaikutukseen kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan. Uskottavuuden muodostumista tutkittiin asiantuntijuuden, luotettavuuden, samankaltaisuuden, viehättävyyden ja sivuston uskottavuuden kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vaikuttaako blogien uskottavuus myönteisesti blogimainonnan tehokkuuteen. Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston sähköpostilistojen kautta, tavoittaen 386 vastaajaa. Tutkimuksessa käytetty kysely kerättiin kolmessa osassa, käyttäen kolmea erityyppistä blogia tutkimuksessa. Erilaisten blogien käytön tarkoituksena oli saada mahdollisimman kattava aineisto blogeista. Tutkielma analysoitiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin käyttäen muun muassa faktorianalyysia ja rakenneyhtälömallinnusta. Tutkimuksen tulokset noudattivat hyvin vahvasti aiempien tutkimusten tuloksia; uskottavuuden todettiin vaikuttavan merkitsevästi asenteeseen suosittelua ja brandia kohtaan. Uskottavuuden tutkittiin myös vaikuttavan suoraan asenteeseen brandia kohtaan. Tämän perusteella voidaan todeta uskottavuuden vaikuttavan merkitsevästi blogimainonnan tehokkuuteen. Asiantuntijuuden, luotettavuuden, samankaltaisuuden, viehättävyyden ja sivuston uskottavuuden todettiin vaikuttavan hyvin vahvasti uskottavuuden muodostumiseen blogikontekstissa. Uskottavuuden suhteet asiantuntijuuteen ja viehättävyyteen olivat mitatuista dimensioista vahvimmat.
first_indexed 2024-09-11T08:51:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka Juha", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksanen, Tytti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-13T06:59:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-13T06:59:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1537241", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49768", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Blogit ovat nyky\u00e4\u00e4n olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sill\u00e4 monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen tekemist\u00e4. Blogit sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t kasvavassa m\u00e4\u00e4rin kaupallista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, jonka tarkoituksena on myyd\u00e4 kuluttajille erilaisia tuotteita yleens\u00e4 suosittelun keinoin. T\u00e4m\u00e4 tutkimus perehtyy kaupallisten suositusten vaikutukseen kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan. Uskottavuuden muodostumista tutkittiin asiantuntijuuden, luotettavuuden, samankaltaisuuden, vieh\u00e4tt\u00e4vyyden ja sivuston uskottavuuden kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 vaikuttaako blogien uskottavuus my\u00f6nteisesti blogimainonnan tehokkuuteen.\n Tutkielman empiirinen aineisto ker\u00e4ttiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston s\u00e4hk\u00f6postilistojen kautta, tavoittaen 386 vastaajaa. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty kysely ker\u00e4ttiin kolmessa osassa, k\u00e4ytt\u00e4en kolmea erityyppist\u00e4 blogia tutkimuksessa. Erilaisten blogien k\u00e4yt\u00f6n tarkoituksena oli saada mahdollisimman kattava aineisto blogeista. Tutkielma analysoitiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin k\u00e4ytt\u00e4en muun muassa faktorianalyysia ja rakenneyht\u00e4l\u00f6mallinnusta. Tutkimuksen tulokset noudattivat hyvin vahvasti aiempien tutkimusten tuloksia; uskottavuuden todettiin vaikuttavan merkitsev\u00e4sti asenteeseen suosittelua ja brandia kohtaan. Uskottavuuden tutkittiin my\u00f6s vaikuttavan suoraan asenteeseen brandia kohtaan. T\u00e4m\u00e4n perusteella voidaan todeta uskottavuuden vaikuttavan merkitsev\u00e4sti blogimainonnan tehokkuuteen. Asiantuntijuuden, luotettavuuden, samankaltaisuuden, vieh\u00e4tt\u00e4vyyden ja sivuston uskottavuuden todettiin vaikuttavan hyvin vahvasti uskottavuuden muodostumiseen blogikontekstissa. Uskottavuuden suhteet asiantuntijuuteen ja vieh\u00e4tt\u00e4vyyteen olivat mitatuista dimensioista vahvimmat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tytti Oksanen (tytuoksa) on 2016-05-13 06:59:49.156659. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-13T06:59:49Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605132534.pdf: 827409 bytes, checksum: fe8f871b276f71bb033569eba6415649 (MD5)\nlicense.html: 4841 bytes, checksum: 775b35610d32e906d75ab58f03ab106f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-13T06:59:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605132534.pdf: 827409 bytes, checksum: fe8f871b276f71bb033569eba6415649 (MD5)\nlicense.html: 4841 bytes, checksum: 775b35610d32e906d75ab58f03ab106f (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suosittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605132534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-13T06:59:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "blogit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luotettavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskottavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49768
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd87b29b-deb9-4465-a8e6-4ddb12d851d8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605132534.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oksanen, Tytti Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan suosittelu Markkinointi Marketing 20423 asiantuntijuus blogit brändit asenteet luotettavuus uskottavuus markkinointi
title Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
title_full Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
title_fullStr Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
title_full_unstemmed Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
title_short Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
title_sort blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
title_txtP Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
topic suosittelu Markkinointi Marketing 20423 asiantuntijuus blogit brändit asenteet luotettavuus uskottavuus markkinointi
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asenteet asiantuntijuus blogit brändit luotettavuus markkinointi suosittelu uskottavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49768 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605132534
work_keys_str_mv AT oksanentytti blogienuskottavuudenvaikutuskuluttajienasenteisiinsuositteluajabrandiakohtaan