"Kunhan se liittyy ammattiin" liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta

Tässä tutkielmassa on selvitetty liiketalouden opiskelijoiden suhtautumista äidinkieleen oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuuteen. Tavoitteena oli saada käsitys, mitä äidinkielen opetussuunnitelman osa-aluetta opiskelijat pitävät hyödyllisenä sekä miten ja kuinka paljon opiskelijoiden mielestä ala...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parviainen, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49753
_version_ 1826225803890786304
author Parviainen, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Parviainen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Parviainen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Parviainen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa on selvitetty liiketalouden opiskelijoiden suhtautumista äidinkieleen oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuuteen. Tavoitteena oli saada käsitys, mitä äidinkielen opetussuunnitelman osa-aluetta opiskelijat pitävät hyödyllisenä sekä miten ja kuinka paljon opiskelijoiden mielestä alakohtaisuus äidinkielen opinnoissa näyttäytyy. Ammattillisten koulutusten äidinkielen opinnot ovat olleet tutkimuksen kohteena varsin vähän verrattaessa lukion ja peruskoulun äidinkielen opintoihin. Tästä johtuen pidän mielenkiintoisena tutkia nimenomaan perustutkinto-opiskelijoiden mielipiteitä ja suhtautumista äidinkielen opiskeluun. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat juuri liiketalouden opiskelijat tasaisen sukupuolijakauman ja työelämässä tarvittavien monipuolisten äidinkielen taitojen vuoksi. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentuu alakohtaisuuden käsitteen ja käsitysten tutkimisen ympärille. Alakohtaisuus onkin keskeinen termi ammatillisen koulutuksen kontekstissa, sillä opetussuunnitelman perusteet edellyttävät tutkintoa täydentäviltä opinnoilta alakohtaisuutta. Kuten tutkimustuloksistakin käy ilmi, myös kyselyyn vastanneet opiskelijat pitävät alakohtaisuutta ja työelämälähtöisyyttä keskeisenä teemana äidinkielen opinnoissaan. Tutkimusaineisto kerättiin Varsinais-Suomen alueelta yhdestä ammattioppilaitoksesta liiketalouden opiskelijoilta kyselylomakkein. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Aineiston perusteella vastaajat pitävät hyödyllisenä sellaisia äidinkielen osa-alueita, jotka kytkeytyvät mutkattomasti ja konkreettisesti työelämään. Työelämälähtöisyydellä näyttää olevan hyvin keskeinen rooli äidinkielen opinnoissa: alakohtaisuus on kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden mukaan olennaisesti läsnä äidinkielen opinnoissa erilaisten tehtävien, materiaalien ja työskentelymuotojen kautta.
first_indexed 2016-05-12T20:06:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Parviainen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-12T16:04:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-12T16:04:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49753", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa on selvitetty liiketalouden opiskelijoiden suhtautumista \u00e4idinkieleen oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuuteen. Tavoitteena oli saada k\u00e4sitys, mit\u00e4 \u00e4idinkielen opetussuunnitelman osa-aluetta opiskelijat pit\u00e4v\u00e4t hy\u00f6dyllisen\u00e4 sek\u00e4 miten ja kuinka paljon opiskelijoiden mielest\u00e4 alakohtaisuus \u00e4idinkielen opinnoissa n\u00e4ytt\u00e4ytyy. Ammattillisten koulutusten \u00e4idinkielen opinnot ovat olleet tutkimuksen kohteena varsin v\u00e4h\u00e4n verrattaessa lukion ja peruskoulun \u00e4idinkielen opintoihin. T\u00e4st\u00e4 johtuen pid\u00e4n mielenkiintoisena tutkia nimenomaan perustutkinto-opiskelijoiden mielipiteit\u00e4 ja suhtautumista \u00e4idinkielen opiskeluun. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4ksi valikoituivat juuri liiketalouden opiskelijat tasaisen sukupuolijakauman ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tarvittavien monipuolisten \u00e4idinkielen taitojen vuoksi. \n\nTutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentuu alakohtaisuuden k\u00e4sitteen ja k\u00e4sitysten tutkimisen ymp\u00e4rille. Alakohtaisuus onkin keskeinen termi ammatillisen koulutuksen kontekstissa, sill\u00e4 opetussuunnitelman perusteet edellytt\u00e4v\u00e4t tutkintoa t\u00e4ydent\u00e4vilt\u00e4 opinnoilta alakohtaisuutta. Kuten tutkimustuloksistakin k\u00e4y ilmi, my\u00f6s kyselyyn vastanneet opiskelijat pit\u00e4v\u00e4t alakohtaisuutta ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4 keskeisen\u00e4 teemana \u00e4idinkielen opinnoissaan. \n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Varsinais-Suomen alueelta yhdest\u00e4 ammattioppilaitoksesta liiketalouden opiskelijoilta kyselylomakkein. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Aineiston perusteella vastaajat pit\u00e4v\u00e4t hy\u00f6dyllisen\u00e4 sellaisia \u00e4idinkielen osa-alueita, jotka kytkeytyv\u00e4t mutkattomasti ja konkreettisesti ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isyydell\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan hyvin keskeinen rooli \u00e4idinkielen opinnoissa: alakohtaisuus on kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden mukaan olennaisesti l\u00e4sn\u00e4 \u00e4idinkielen opinnoissa erilaisten teht\u00e4vien, materiaalien ja ty\u00f6skentelymuotojen kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Parviainen (latuparv) on 2016-05-12 16:04:36.586412. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-12T16:04:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605122527.pdf: 198962 bytes, checksum: 5c83413880ae3978721fb430e175ae1d (MD5)\nlicense.html: 4882 bytes, checksum: c6deedb8907d792be35b24a3144f727b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-12T16:04:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605122527.pdf: 198962 bytes, checksum: 5c83413880ae3978721fb430e175ae1d (MD5)\nlicense.html: 4882 bytes, checksum: c6deedb8907d792be35b24a3144f727b (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alakohtaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integrointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kunhan se liittyy ammattiin\" : liiketalouden opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 \u00e4idinkielest\u00e4 oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605122527", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-12T16:04:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49753
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:25Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4afc25e4-b003-4977-bbcb-56c54ffdf620\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605122527.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parviainen, Laura "Kunhan se liittyy ammattiin" : liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta alakohtaisuus integrointi ammatillinen koulutus työelämälähtöisyys Finnish Suomen kieli
title "Kunhan se liittyy ammattiin" : liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta
title_full "Kunhan se liittyy ammattiin" : liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta
title_fullStr "Kunhan se liittyy ammattiin" : liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta "Kunhan se liittyy ammattiin" : liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta
title_full_unstemmed "Kunhan se liittyy ammattiin" : liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta "Kunhan se liittyy ammattiin" : liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta
title_short "Kunhan se liittyy ammattiin"
title_sort kunhan se liittyy ammattiin liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta
title_sub liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta
title_txtP "Kunhan se liittyy ammattiin" : liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta
topic alakohtaisuus integrointi ammatillinen koulutus työelämälähtöisyys Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli alakohtaisuus ammatillinen koulutus integrointi työelämälähtöisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49753 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605122527
work_keys_str_mv AT parviainenlaura kunhanseliittyyammattiinliiketaloudenopiskelijoidenkäsityksiääidinkielestäoppiai