Yhteenveto: | Päiväkotiryhmät Suomessa ovat kaikille lapsille yhteisiä, inklusiivisia, eikä nykyisin
ole juurikaan erityisryhmiä. Inklusiiviselle opetukselle on monia erilaisia
määritelmiä, mutta yhteistä on se, että opetus tapahtuu kaikille lapsille yhteisesti
samassa ryhmässä. Tämä tutkimus käsittelee inklusiivista opetusta ja sen eri ulottuvuuksia
päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ulottuvuuksia
päiväkodin työntekijät tuovat esiin puhuessaan inklusiivisesta opetuksesta
sekä millaiset tekijät vaikuttavat inklusiivisen opetuksen toteutumiseen
joko edistävästi tai estävästi.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui
avoimista kysymyksistä ja se lähetettiin kolmen eri kunnan päiväkotien työntekijöille.
Kyselyyn vastasi yhteensä 15 työntekijää, joiden koulutustaustat vaihtelivat.
Vastaukset analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla
sekä teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Päiväkodin työntekijät puhuivat inklusiivisesta opetuksesta oikeudellis-asenteellisesta,
pedagogisesta sekä käytännöllis-rakenteellisesta ulottuvuudesta käsin. Inklusiivisen
opetuksen toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä olivat koulutus, resurssit,
työyhteisö sekä lapset ja perhe, ja jokainen näistä tekijöistä voi vaikuttaa niin
edistävästi kuin estävästi inklusiivisen opetuksen toteutumiseen.
Inklusiiviseen opetukseen liittyy monia ulottuvuuksia, joiden välillä voi
olla myös ristiriitaa, esimerkiksi erilaiset resurssitekijät voivat vaikeuttaa inklusiivisuuden
periaatteen toteutumista.
|