Inklusiivisen opetuksen ulottuvuudet päiväkodissa

Päiväkotiryhmät Suomessa ovat kaikille lapsille yhteisiä, inklusiivisia, eikä nykyisin ole juurikaan erityisryhmiä. Inklusiiviselle opetukselle on monia erilaisia määritelmiä, mutta yhteistä on se, että opetus tapahtuu kaikille lapsille yhteisesti samassa ryhmässä. Tämä tutkimus käsittelee inklus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Makkonen, Mariia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49747
Description
Summary:Päiväkotiryhmät Suomessa ovat kaikille lapsille yhteisiä, inklusiivisia, eikä nykyisin ole juurikaan erityisryhmiä. Inklusiiviselle opetukselle on monia erilaisia määritelmiä, mutta yhteistä on se, että opetus tapahtuu kaikille lapsille yhteisesti samassa ryhmässä. Tämä tutkimus käsittelee inklusiivista opetusta ja sen eri ulottuvuuksia päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ulottuvuuksia päiväkodin työntekijät tuovat esiin puhuessaan inklusiivisesta opetuksesta sekä millaiset tekijät vaikuttavat inklusiivisen opetuksen toteutumiseen joko edistävästi tai estävästi. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui avoimista kysymyksistä ja se lähetettiin kolmen eri kunnan päiväkotien työntekijöille. Kyselyyn vastasi yhteensä 15 työntekijää, joiden koulutustaustat vaihtelivat. Vastaukset analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla sekä teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Päiväkodin työntekijät puhuivat inklusiivisesta opetuksesta oikeudellis-asenteellisesta, pedagogisesta sekä käytännöllis-rakenteellisesta ulottuvuudesta käsin. Inklusiivisen opetuksen toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä olivat koulutus, resurssit, työyhteisö sekä lapset ja perhe, ja jokainen näistä tekijöistä voi vaikuttaa niin edistävästi kuin estävästi inklusiivisen opetuksen toteutumiseen. Inklusiiviseen opetukseen liittyy monia ulottuvuuksia, joiden välillä voi olla myös ristiriitaa, esimerkiksi erilaiset resurssitekijät voivat vaikeuttaa inklusiivisuuden periaatteen toteutumista.