"Että siellä voi opiskella sellasia juttuja, mitä tarvii sit myöhemmin elämässä" esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta

Esiopetusikäisten lasten hyvät tiedot ja käsitykset koulusta ennustavat sujuvaa siirtymää esiopetuksesta kouluun. Näin ollen on tärkeä tutkia lasten koulukäsityksiä, jotta kouluun siirtymistä pystytään tukemaan lapsille parhaimmalla tavalla huomioiden kontekstit, joissa käsityksiä muodostetaan. Täss...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tuuri, Heini, Vainikka, Nina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49745
_version_ 1826225794019491840
author Tuuri, Heini Vainikka, Nina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuuri, Heini Vainikka, Nina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuuri, Heini Vainikka, Nina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuuri, Heini
datasource_str_mv jyx
description Esiopetusikäisten lasten hyvät tiedot ja käsitykset koulusta ennustavat sujuvaa siirtymää esiopetuksesta kouluun. Näin ollen on tärkeä tutkia lasten koulukäsityksiä, jotta kouluun siirtymistä pystytään tukemaan lapsille parhaimmalla tavalla huomioiden kontekstit, joissa käsityksiä muodostetaan. Tässä tutkimuksessa selvitetään päiväkodin ja päiväkoti-koulun esiopetusryhmien lasten käsityksiä koulusta sekä vertaillaan, miten käsitykset eroavat ryhmien välillä. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisesti kevään 2016 aikana kahdes-ta jyväskyläläisestä esiopetusryhmästä, joista toinen sijaitsi päiväkodin yhteydessä ja toinen päiväkoti-koulun yhteydessä. Aineistonkeruu tehtiin esiopetus-ryhmän tiloissa puolistrukturoituina ryhmähaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä 22 lasta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysina. Tutkimuksen päätulokseksi saatiin, että päiväkodin ja päiväkoti-koulun ryhmien lasten käsitykset koulusta olivat osittain samoja ja osittain erilaisia. Samanlaisia käsityksiä oli asioissa, jotka liittyivät koulun tehtävään, velvollisuuksiin, oppisisältöihin ja koulupäivän rakenteeseen, esiopetuksen ja koulun yhtäläisyyksiin ja eroihin sekä koulun fyysisiin ominaisuuksiin. Eroja löytyi oppisisältöjen ja koulupäivän sisällön kuvaamisen tarkkuudessa, koulussa olevien kieltojen mainitsemisen määrässä, esiopetuksen ja koulun eroavaisuuksissa sekä koulun fyysisten ominaisuuksien kuvailemisen tavassa. Ryhmien väliset erot koulukuvailun innokkuuden tasossa herättivät jatkotutkimushaasteen koulumotivaation ja esiopetuksen sijainnin välisestä yhteydestä. Pitkittäistutkimuksella voitaisiin selvittää, miten eri esiopetustaus-taisten lasten koulumotivaatiot kehittyvät kouluvuosien aikana.
first_indexed 2016-08-18T20:24:33Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuuri, Heini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vainikka, Nina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-12T09:21:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-12T09:21:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49745", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Esiopetusik\u00e4isten lasten hyv\u00e4t tiedot ja k\u00e4sitykset koulusta ennustavat sujuvaa siirtym\u00e4\u00e4 esiopetuksesta kouluun. N\u00e4in ollen on t\u00e4rke\u00e4 tutkia lasten kouluk\u00e4sityksi\u00e4, jotta kouluun siirtymist\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n tukemaan lapsille parhaimmalla tavalla huomioiden kontekstit, joissa k\u00e4sityksi\u00e4 muodostetaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kodin ja p\u00e4iv\u00e4koti-koulun esiopetusryhmien lasten k\u00e4sityksi\u00e4 koulusta sek\u00e4 vertaillaan, miten k\u00e4sitykset eroavat ryhmien v\u00e4lill\u00e4.\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin laadullisesti kev\u00e4\u00e4n 2016 aikana kahdes-ta jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isest\u00e4 esiopetusryhm\u00e4st\u00e4, joista toinen sijaitsi p\u00e4iv\u00e4kodin yhteydess\u00e4 ja toinen p\u00e4iv\u00e4koti-koulun yhteydess\u00e4. Aineistonkeruu tehtiin esiopetus-ryhm\u00e4n tiloissa puolistrukturoituina ryhm\u00e4haastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteens\u00e4 22 lasta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina.\r\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4tulokseksi saatiin, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin ja p\u00e4iv\u00e4koti-koulun ryhmien lasten k\u00e4sitykset koulusta olivat osittain samoja ja osittain erilaisia. Samanlaisia k\u00e4sityksi\u00e4 oli asioissa, jotka liittyiv\u00e4t koulun teht\u00e4v\u00e4\u00e4n, velvollisuuksiin, oppisis\u00e4lt\u00f6ihin ja koulup\u00e4iv\u00e4n rakenteeseen, esiopetuksen ja koulun yht\u00e4l\u00e4isyyksiin ja eroihin sek\u00e4 koulun fyysisiin ominaisuuksiin. Eroja l\u00f6ytyi oppisis\u00e4lt\u00f6jen ja koulup\u00e4iv\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6n kuvaamisen tarkkuudessa, koulussa olevien kieltojen mainitsemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4, esiopetuksen ja koulun eroavaisuuksissa sek\u00e4 koulun fyysisten ominaisuuksien kuvailemisen tavassa.\r\nRyhmien v\u00e4liset erot koulukuvailun innokkuuden tasossa her\u00e4ttiv\u00e4t jatkotutkimushaasteen koulumotivaation ja esiopetuksen sijainnin v\u00e4lisest\u00e4 yhteydest\u00e4. Pitkitt\u00e4istutkimuksella voitaisiin selvitt\u00e4\u00e4, miten eri esiopetustaus-taisten lasten koulumotivaatiot kehittyv\u00e4t kouluvuosien aikana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heini Tuuri (hevituur) on 2016-05-12 09:20:59.550318. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-12T09:20:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605122513.pdf: 393041 bytes, checksum: 6a4ca5621338b3cd1830fb99ed8c7edb (MD5)\r\nlicense.html: 5199 bytes, checksum: ec603b280ecc587c35f8e95c36cf21eb (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-12T09:21:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605122513.pdf: 393041 bytes, checksum: 6a4ca5621338b3cd1830fb99ed8c7edb (MD5)\r\nlicense.html: 5199 bytes, checksum: ec603b280ecc587c35f8e95c36cf21eb (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4koti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4koti-koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ett\u00e4 siell\u00e4 voi opiskella sellasia juttuja, mit\u00e4 tarvii sit my\u00f6hemmin el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\" : esiopetusik\u00e4isten lasten k\u00e4sityksi\u00e4 koulusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605122513", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-12T09:21:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49745
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:12Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuuri, Heini Vainikka, Nina "Että siellä voi opiskella sellasia juttuja, mitä tarvii sit myöhemmin elämässä" : esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta koulukäsitys esiopetus koulu päiväkoti päiväkoti-koulu Varhaiskasvatus
title "Että siellä voi opiskella sellasia juttuja, mitä tarvii sit myöhemmin elämässä" : esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta
title_full "Että siellä voi opiskella sellasia juttuja, mitä tarvii sit myöhemmin elämässä" : esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta
title_fullStr "Että siellä voi opiskella sellasia juttuja, mitä tarvii sit myöhemmin elämässä" : esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta "Että siellä voi opiskella sellasia juttuja, mitä tarvii sit myöhemmin elämässä" : esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta
title_full_unstemmed "Että siellä voi opiskella sellasia juttuja, mitä tarvii sit myöhemmin elämässä" : esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta "Että siellä voi opiskella sellasia juttuja, mitä tarvii sit myöhemmin elämässä" : esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta
title_short "Että siellä voi opiskella sellasia juttuja, mitä tarvii sit myöhemmin elämässä"
title_sort että siellä voi opiskella sellasia juttuja mitä tarvii sit myöhemmin elämässä esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta
title_sub esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta
title_txtP "Että siellä voi opiskella sellasia juttuja, mitä tarvii sit myöhemmin elämässä" : esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta
topic koulukäsitys esiopetus koulu päiväkoti päiväkoti-koulu Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus esiopetus koulu koulukäsitys päiväkoti päiväkoti-koulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49745 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605122513
work_keys_str_mv AT tuuriheini ettäsiellävoiopiskellasellasiajuttujamitätarviisitmyöhemminelämässäesiopetusikäistenl