Summary: | Esiopetusikäisten lasten hyvät tiedot ja käsitykset koulusta ennustavat sujuvaa siirtymää esiopetuksesta kouluun. Näin ollen on tärkeä tutkia lasten koulukäsityksiä, jotta kouluun siirtymistä pystytään tukemaan lapsille parhaimmalla tavalla huomioiden kontekstit, joissa käsityksiä muodostetaan. Tässä tutkimuksessa selvitetään päiväkodin ja päiväkoti-koulun esiopetusryhmien lasten käsityksiä koulusta sekä vertaillaan, miten käsitykset eroavat ryhmien välillä.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisesti kevään 2016 aikana kahdes-ta jyväskyläläisestä esiopetusryhmästä, joista toinen sijaitsi päiväkodin yhteydessä ja toinen päiväkoti-koulun yhteydessä. Aineistonkeruu tehtiin esiopetus-ryhmän tiloissa puolistrukturoituina ryhmähaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä 22 lasta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysina.
Tutkimuksen päätulokseksi saatiin, että päiväkodin ja päiväkoti-koulun ryhmien lasten käsitykset koulusta olivat osittain samoja ja osittain erilaisia. Samanlaisia käsityksiä oli asioissa, jotka liittyivät koulun tehtävään, velvollisuuksiin, oppisisältöihin ja koulupäivän rakenteeseen, esiopetuksen ja koulun yhtäläisyyksiin ja eroihin sekä koulun fyysisiin ominaisuuksiin. Eroja löytyi oppisisältöjen ja koulupäivän sisällön kuvaamisen tarkkuudessa, koulussa olevien kieltojen mainitsemisen määrässä, esiopetuksen ja koulun eroavaisuuksissa sekä koulun fyysisten ominaisuuksien kuvailemisen tavassa.
Ryhmien väliset erot koulukuvailun innokkuuden tasossa herättivät jatkotutkimushaasteen koulumotivaation ja esiopetuksen sijainnin välisestä yhteydestä. Pitkittäistutkimuksella voitaisiin selvittää, miten eri esiopetustaus-taisten lasten koulumotivaatiot kehittyvät kouluvuosien aikana.
|