Nuorena Suomeen muuttaneiden S2-opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisesta

Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaisia käsityksiä S2-oppijoilla itsellään on suomen kielen oppimisesta sekä niistä paikoista, joissa oppiminen tapahtuu. Kielenoppimista tutkitaan laajemmin kuin pelkässä koulu-kontekstissa tapahtuvana toimintana ottaen huomioon kaikki ne S2-oppijalle avautuvat t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Papinkivi, Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49735
_version_ 1826225812233256960
author Papinkivi, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Papinkivi, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Papinkivi, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Papinkivi, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaisia käsityksiä S2-oppijoilla itsellään on suomen kielen oppimisesta sekä niistä paikoista, joissa oppiminen tapahtuu. Kielenoppimista tutkitaan laajemmin kuin pelkässä koulu-kontekstissa tapahtuvana toimintana ottaen huomioon kaikki ne S2-oppijalle avautuvat tilanteet ja paikat, joissa hän on kokenut oppineensa kieltä. Tarkoitus on tätä kautta tarkastella myös niitä affordansseja, joita S2-oppijalle hänen näkemystensä mukaan tarjoutuu. Tutkimuskysymykseni ovat, miten S2-oppijat kokevat oppivansa suomen kieltä parhaiten, ja missä tilanteissa tai paikoissa tämä oppiminen heidän näkemyksensä mukaan tapahtuu. Tutkimusaihe on erityisen ajankohtainen nykyisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa, jossa maahanmuutta-jien, ja sitä kautta S2-oppijoiden, määrä on Suomessa räjähdysmäisesti kasvanut. Oppijoiden omat koke-mukset ja näkemykset suomen kielen oppimisesta tulisi huomioida opettamisen kentällä: kokemusten tut-kimisen avulla voidaan suunnitella sellaista S2-opetusta, joka motivoi oppijaa ja näyttäytyy hänelle merki-tyksellisenä. Teoreettisesti tutkimukseni pohjaa fenomenografiseen ja sosiokulttuuriseen suuntaukseen tutkimuksen ken-tältä. Fenomenografiaa käytin eritoten käsitysten tutkimiseen, ja sosiokulttuurista teoriaa hyödynsin kielen oppimisen tarkastelussa. Toteutin tutkimuksen puolistrukturoituna introspektiivisena ryhmähaastatteluna, jonka kohderyhmänä oli Suomeen nuorena maahanmuuttaneet S2-opiskelijat. Maahanmuuttoikää lukuun ottamatta ryhmä oli varsin heterogeeninen. Aineiston avaamisessa hyödynsin kvalitatiivisen tutkimuksen kenttään kuuluvaa sisällönanalyysia. Tutkimustulokset osoittivat, että haastatellut kokivat oppivansa suomen kieltä parhaiten käytännön arki-elämän tilanteissa suomalaisten kanssa ja heidän tuellaan. Myös muita oppimisen tapoja nousi esiin, kuten lukeminen sekä ohjelmien kuunteleminen radiosta tai televisiosta. Ensisijaisena oppimisen kohteena näyt-täytyi suullinen kielitaito, mutta myös kirjoitettu kieli koettiin tärkeänä. Oppimisen edellytykseksi nousi haas-tateltujen mukaan oma motivaatio sekä pääsy käyttämään kieltä käytännössä muiden suomea puhuvien kanssa. Tärkeimmiksi oppimisen paikoiksi nousivat ne kontekstit, joissa kieltä käytetään muiden ihmisten kanssa. Myös omaehtoinen opiskelu esimerkiksi erilaisten teknisten laitteiden avulla nähtiin mahdollisena.
first_indexed 2016-05-11T20:05:42Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Honko, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Papinkivi, Noora", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-11T17:15:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-11T17:15:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49735", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 S2-oppijoilla itsell\u00e4\u00e4n on suomen kielen oppimisesta sek\u00e4 niist\u00e4 paikoista, joissa oppiminen tapahtuu. Kielenoppimista tutkitaan laajemmin kuin pelk\u00e4ss\u00e4 koulu-kontekstissa tapahtuvana toimintana ottaen huomioon kaikki ne S2-oppijalle avautuvat tilanteet ja paikat, joissa h\u00e4n on kokenut oppineensa kielt\u00e4. Tarkoitus on t\u00e4t\u00e4 kautta tarkastella my\u00f6s niit\u00e4 affordansseja, joita S2-oppijalle h\u00e4nen n\u00e4kemystens\u00e4 mukaan tarjoutuu. Tutkimuskysymykseni ovat, miten S2-oppijat kokevat oppivansa suomen kielt\u00e4 parhaiten, ja miss\u00e4 tilanteissa tai paikoissa t\u00e4m\u00e4 oppiminen heid\u00e4n n\u00e4kemyksens\u00e4 mukaan tapahtuu.\n\nTutkimusaihe on erityisen ajankohtainen nykyisess\u00e4 yhteiskunnallisessa tilanteessa, jossa maahanmuutta-jien, ja sit\u00e4 kautta S2-oppijoiden, m\u00e4\u00e4r\u00e4 on Suomessa r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4isesti kasvanut. Oppijoiden omat koke-mukset ja n\u00e4kemykset suomen kielen oppimisesta tulisi huomioida opettamisen kent\u00e4ll\u00e4: kokemusten tut-kimisen avulla voidaan suunnitella sellaista S2-opetusta, joka motivoi oppijaa ja n\u00e4ytt\u00e4ytyy h\u00e4nelle merki-tyksellisen\u00e4.\n\nTeoreettisesti tutkimukseni pohjaa fenomenografiseen ja sosiokulttuuriseen suuntaukseen tutkimuksen ken-t\u00e4lt\u00e4. Fenomenografiaa k\u00e4ytin eritoten k\u00e4sitysten tutkimiseen, ja sosiokulttuurista teoriaa hy\u00f6dynsin kielen oppimisen tarkastelussa. Toteutin tutkimuksen puolistrukturoituna introspektiivisena ryhm\u00e4haastatteluna, jonka kohderyhm\u00e4n\u00e4 oli Suomeen nuorena maahanmuuttaneet S2-opiskelijat. Maahanmuuttoik\u00e4\u00e4 lukuun ottamatta ryhm\u00e4 oli varsin heterogeeninen. Aineiston avaamisessa hy\u00f6dynsin kvalitatiivisen tutkimuksen kentt\u00e4\u00e4n kuuluvaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 haastatellut kokivat oppivansa suomen kielt\u00e4 parhaiten k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n arki-el\u00e4m\u00e4n tilanteissa suomalaisten kanssa ja heid\u00e4n tuellaan. My\u00f6s muita oppimisen tapoja nousi esiin, kuten lukeminen sek\u00e4 ohjelmien kuunteleminen radiosta tai televisiosta. Ensisijaisena oppimisen kohteena n\u00e4yt-t\u00e4ytyi suullinen kielitaito, mutta my\u00f6s kirjoitettu kieli koettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Oppimisen edellytykseksi nousi haas-tateltujen mukaan oma motivaatio sek\u00e4 p\u00e4\u00e4sy k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 muiden suomea puhuvien kanssa. T\u00e4rkeimmiksi oppimisen paikoiksi nousivat ne kontekstit, joissa kielt\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n muiden ihmisten kanssa. My\u00f6s omaehtoinen opiskelu esimerkiksi erilaisten teknisten laitteiden avulla n\u00e4htiin mahdollisena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Noora Papinkivi (nomepapi) on 2016-05-11 17:15:40.081025. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-11T17:15:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605112506.pdf: 450971 bytes, checksum: 940176fc9524e956c2ba2e0880ceff86 (MD5)\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 2e77c7561e5668f4157e30b53dcd39fd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-11T17:15:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605112506.pdf: 450971 bytes, checksum: 940176fc9524e956c2ba2e0880ceff86 (MD5)\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 2e77c7561e5668f4157e30b53dcd39fd (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorena Suomeen muuttaneiden S2-opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 suomen kielen oppimisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605112506", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-11T17:15:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49735
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e4b6f4c9-9571-41e2-9bb5-ce6121b58967\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605112506.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Papinkivi, Noora Nuorena Suomeen muuttaneiden S2-opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisesta suomi toisena kielenä kielen oppiminen oppimiskäsitykset oppimisympäristö Finnish Suomen kieli
title Nuorena Suomeen muuttaneiden S2-opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisesta
title_full Nuorena Suomeen muuttaneiden S2-opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisesta
title_fullStr Nuorena Suomeen muuttaneiden S2-opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisesta Nuorena Suomeen muuttaneiden S2-opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisesta
title_full_unstemmed Nuorena Suomeen muuttaneiden S2-opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisesta Nuorena Suomeen muuttaneiden S2-opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisesta
title_short Nuorena Suomeen muuttaneiden S2-opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisesta
title_sort nuorena suomeen muuttaneiden s2 opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisesta
title_txtP Nuorena Suomeen muuttaneiden S2-opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisesta
topic suomi toisena kielenä kielen oppiminen oppimiskäsitykset oppimisympäristö Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli kielen oppiminen oppimiskäsitykset oppimisympäristö suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49735 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605112506
work_keys_str_mv AT papinkivinoora nuorenasuomeenmuuttaneidens2opiskelijoidennäkemyksiäsuomenkielenoppimisesta