"Melkein aitoa Star Warsia" lasten käsityksiä Star Wars -ilmiöstä

Tässä tutkimuksessa selvitettiin lasten käsityksiä Star Wars -ilmiöstä yhdessä esiopetusryhmässä. Tutkimuksen viitekehys koostui lasten kuluttajuustutkimuksen ja fanitutkimuksen tarkastelusta. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla lapsia pienryhmissä. Lasten käsitykset Star Warsista luokit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Räisänen, Anniina, Tuovinen, Riku
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49725
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa selvitettiin lasten käsityksiä Star Wars -ilmiöstä yhdessä esiopetusryhmässä. Tutkimuksen viitekehys koostui lasten kuluttajuustutkimuksen ja fanitutkimuksen tarkastelusta. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla lapsia pienryhmissä. Lasten käsitykset Star Warsista luokiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja johtopäätökset tehtiin luokittelun perusteella. Ryhmän pojat korostivat käsityksissään Star Warsin merkitystä leikeissä, sosiaalisissa suhteissa ja erilaisissa materiaaleissa, kuten vaatteissa. Ryhmän tytöt eivät juurikaan esittäneet kiinnostusta Star Warsia kohtaan. Star Wars tarjosi lapsia kiehtovan kehyksen erilaisille leikeille ja se oli lasten yhteinen puheenaihe. Star Warsin kaltaisia, ryhmissä esiintyviä ilmiöitä ymmärtämällä voitaisiin kehittää lapsilähtöisempää varhaiskasvatustyötä.