Summary: | Tässä tutkimuksessa selvitettiin lasten käsityksiä Star Wars -ilmiöstä yhdessä
esiopetusryhmässä. Tutkimuksen viitekehys koostui lasten kuluttajuustutkimuksen
ja fanitutkimuksen tarkastelusta. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla
lapsia pienryhmissä. Lasten käsitykset Star Warsista luokiteltiin aineistolähtöisellä
sisällönanalyysillä ja johtopäätökset tehtiin luokittelun perusteella.
Ryhmän pojat korostivat käsityksissään Star Warsin merkitystä leikeissä, sosiaalisissa
suhteissa ja erilaisissa materiaaleissa, kuten vaatteissa. Ryhmän tytöt
eivät juurikaan esittäneet kiinnostusta Star Warsia kohtaan. Star Wars tarjosi
lapsia kiehtovan kehyksen erilaisille leikeille ja se oli lasten yhteinen puheenaihe.
Star Warsin kaltaisia, ryhmissä esiintyviä ilmiöitä ymmärtämällä voitaisiin
kehittää lapsilähtöisempää varhaiskasvatustyötä.
|