Näkökulmia monilukutaitoon yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta

Yksi ensi vuonna käyttöön otettavan opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuksista on monilukutaito. Opetussuunnitelmien perusteiden uudistustyön ansiosta monilukuaidon käsite on herättänyt laajalti keskustelua, mutta ajankohtaisuudestaan huolimatta ilmiötä on Suomessa tähän mennessä tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rintala, Riikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49721
_version_ 1826225807377301504
author Rintala, Riikka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rintala, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rintala, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rintala, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Yksi ensi vuonna käyttöön otettavan opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuksista on monilukutaito. Opetussuunnitelmien perusteiden uudistustyön ansiosta monilukuaidon käsite on herättänyt laajalti keskustelua, mutta ajankohtaisuudestaan huolimatta ilmiötä on Suomessa tähän mennessä tutkittu vähän. Tarkastelen tutkielmassani yläkoulun opettajien oppiainekohtaisia käsityksiä ja kokemuksia monilukutaidosta. Käsitysten lisäksi tarkastelen tutkimuksessani sitä, miten monilukutaito on opettajien mukaan näkynyt opetuksessa tähän mennessä, ja mitä uusi opetussuunnitelma tulee heidän mukaansa muuttamaan. Näkemysten analysoinnin lisäksi tutkielmani keskeinen näkökulma on se, millaiset valmiudet eri oppiaineilla on monilukutaidon viitekehyksessä siirtyä nykyisestä opetussuunnitelmasta uuden opetussuunnitelman käyttöön. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimivat monilukutaidon käsite sekä opetussuunnitelmauudistus. Aineistoni muodostui haastattelujen avulla, ja tarkasteltaviksi oppiaineiksi valikoituivat äidinkieli ja kirjallisuus, maantieto, yhteiskuntaoppi ja kotitalous. Aineistolähtöisestä sisällönanalyysiä hyödyntämällä abstrahoin aineiston oppiaineittain kolmeen kategoriaan, joita ovat taitokäsitys, opetuksen sisällöt ja oppimateriaalit sekä pedagogiset käytänteet. Analyysin tulosten perusteella voidaan todeta, että tarkastelemissani oppiaineissa korostuvat enemmän tulkitsemisen kuin tuottamisen taidot, poikkeuksena äidinkieli ja kirjallisuus. Multimodaalisten resurssien rooli vaihteli myös oppiaineittain. Niiden rooliin opetuksessa vaikuttaa se, millainen suhde oppiaineessa on painettujen ja monimediaisten oppimateriaalien välillä. Analyysin pohjalta voidaan todeta myös, että monilukutaito näkyy jo tällä hetkellä opetuksessa, mutta toisissa oppiaineissa se näyttäytyy keskeisemmässä osassa kuin toisissa. Monilukutaidon keskeisyyteen opetuksessa vaikuttaa tällä hetkellä olennaisesti myös se, miten opettajat käsitteen ymmärtävät. Opetuskäytänteet ja opetuksen painopisteet tulevat analyysin perusteella muuttumaan uuden opetussuunnitelman myötä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:27Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rintala, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-11T09:55:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-11T09:55:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49721", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yksi ensi vuonna k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n otettavan opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuksista on monilukutaito. Opetussuunnitelmien perusteiden uudistusty\u00f6n ansiosta monilukuaidon k\u00e4site on her\u00e4tt\u00e4nyt laajalti keskustelua, mutta ajankohtaisuudestaan huolimatta ilmi\u00f6t\u00e4 on Suomessa t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 tutkittu v\u00e4h\u00e4n.\r\nTarkastelen tutkielmassani yl\u00e4koulun opettajien oppiainekohtaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia monilukutaidosta. K\u00e4sitysten lis\u00e4ksi tarkastelen tutkimuksessani sit\u00e4, miten monilukutaito on opettajien mukaan n\u00e4kynyt opetuksessa t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4, ja mit\u00e4 uusi opetussuunnitelma tulee heid\u00e4n mukaansa muuttamaan. N\u00e4kemysten analysoinnin lis\u00e4ksi tutkielmani keskeinen n\u00e4k\u00f6kulma on se, millaiset valmiudet eri oppiaineilla on monilukutaidon viitekehyksess\u00e4 siirty\u00e4 nykyisest\u00e4 opetussuunnitelmasta uuden opetussuunnitelman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\r\nTutkimukseni teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimivat monilukutaidon k\u00e4site sek\u00e4 opetussuunnitelmauudistus. Aineistoni muodostui haastattelujen avulla, ja tarkasteltaviksi oppiaineiksi valikoituivat \u00e4idinkieli ja kirjallisuus, maantieto, yhteiskuntaoppi ja kotitalous. Aineistol\u00e4ht\u00f6isest\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 abstrahoin aineiston oppiaineittain kolmeen kategoriaan, joita ovat taitok\u00e4sitys, opetuksen sis\u00e4ll\u00f6t ja oppimateriaalit sek\u00e4 pedagogiset k\u00e4yt\u00e4nteet.\r\nAnalyysin tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 tarkastelemissani oppiaineissa korostuvat enemm\u00e4n tulkitsemisen kuin tuottamisen taidot, poikkeuksena \u00e4idinkieli ja kirjallisuus. Multimodaalisten resurssien rooli vaihteli my\u00f6s oppiaineittain. Niiden rooliin opetuksessa vaikuttaa se, millainen suhde oppiaineessa on painettujen ja monimediaisten oppimateriaalien v\u00e4lill\u00e4. Analyysin pohjalta voidaan todeta my\u00f6s, ett\u00e4 monilukutaito n\u00e4kyy jo t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 opetuksessa, mutta toisissa oppiaineissa se n\u00e4ytt\u00e4ytyy keskeisemm\u00e4ss\u00e4 osassa kuin toisissa. Monilukutaidon keskeisyyteen opetuksessa vaikuttaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 olennaisesti my\u00f6s se, miten opettajat k\u00e4sitteen ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t. Opetusk\u00e4yt\u00e4nteet ja opetuksen painopisteet tulevat analyysin perusteella muuttumaan uuden opetussuunnitelman my\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riikka Rintala (rimajori) on 2016-05-11 09:55:34.754191. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-11T09:55:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605112494.pdf: 448463 bytes, checksum: d92ad2cfa34cb1770ef74e76f49d0dda (MD5)\r\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: 63a75aca10125187e1b8ed5b47d789b4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-11T09:55:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605112494.pdf: 448463 bytes, checksum: d92ad2cfa34cb1770ef74e76f49d0dda (MD5)\r\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: 63a75aca10125187e1b8ed5b47d789b4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monilukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiedonalakohtaiset tekstitaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ainedidaktiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aineenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "N\u00e4k\u00f6kulmia monilukutaitoon : yl\u00e4koulun opettajien oppiainekohtaiset k\u00e4sitykset monilukutaidosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605112494", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-11T09:55:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49721
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/82921d19-968b-45b7-b339-3d84b8d27cc4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605112494.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rintala, Riikka Näkökulmia monilukutaitoon : yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta monilukutaito tiedonalakohtaiset tekstitaidot opetussuunnitelma ainedidaktiikka aineenopetus perusopetus Finnish Suomen kieli
title Näkökulmia monilukutaitoon : yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta
title_full Näkökulmia monilukutaitoon : yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta
title_fullStr Näkökulmia monilukutaitoon : yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta Näkökulmia monilukutaitoon : yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta
title_full_unstemmed Näkökulmia monilukutaitoon : yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta Näkökulmia monilukutaitoon : yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta
title_short Näkökulmia monilukutaitoon
title_sort näkökulmia monilukutaitoon yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta
title_sub yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta
title_txtP Näkökulmia monilukutaitoon : yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta
topic monilukutaito tiedonalakohtaiset tekstitaidot opetussuunnitelma ainedidaktiikka aineenopetus perusopetus Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli ainedidaktiikka aineenopetus monilukutaito opetussuunnitelma perusopetus tiedonalakohtaiset tekstitaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49721 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605112494
work_keys_str_mv AT rintalariikka näkökulmiamonilukutaitoonyläkoulunopettajienoppiainekohtaisetkäsityksetmonilukutai