Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook

Kulttuurin opettamisen on yleisesti katsottu olevan tärkeä osa kielen opettamista, mutta englannin kielen aseman muutos globaaliksi lingua francaksi on tuonut uusia haasteita kielen ja kulttuurin opetukseen. Viime vuosikymmeninä monet tutkijat ovatkin ehdottaneet siirtymistä englannin opettamiseen k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karhunen, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49719
_version_ 1826225809711431680
author Karhunen, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karhunen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karhunen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karhunen, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Kulttuurin opettamisen on yleisesti katsottu olevan tärkeä osa kielen opettamista, mutta englannin kielen aseman muutos globaaliksi lingua francaksi on tuonut uusia haasteita kielen ja kulttuurin opetukseen. Viime vuosikymmeninä monet tutkijat ovatkin ehdottaneet siirtymistä englannin opettamiseen kansainvälisenä kielenä, jolloin opetuksen tavoitteena on oppijan kulttuurienvälisen kompetenssin parantaminen. Tällöin erityisesti kulttuurienvälinen pragmatiikka sekä kulttuurinen tietoisuus ovat suuressa roolissa. Vaikka kulttuuriselle monimuotoisuudelle olisi tekstikirjamateriaaleissa kysyntää, tutkimukset ovat osoittaneet, että kulttuurit, joissa englantia puhutaan pääasiallisena kielenä, eritoten brittiläinen ja yhdysvaltalainen kulttuuri, hallitsevat edelleen oppimateriaaleja. Tekstikirjat eivät myöskään usein tarjoa materiaalia kulttuurienvälisen pragmatiikan opetukseen. Tämän tutkielman päämääränä on tarkastella eri kulttuurien esiintyvyyttä sekä pragmaattisen tiedon esittelyä Suomen yleisimmin käytetyssä yhdeksännen luokan englannin kielen oppikirjassa. Tutkimuksessa tarkastellaan mitä, missä määrin ja miten eri kulttuureita esitetään, sekä missä määrin ja miten oppikirjassa esitetään kulttuurienvälisen pragmatiikan strategioita. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla yläkoulun englannin oppikirjaa Spotlight 9 sisältöanalyysin avulla, käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä metodeita. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka eri kulttuureita on esitelty oppikirjassa verrattain paljon, brittiläinen ja yhdysvaltalainen kulttuuri olivat aineistossa selvästi näkyvimpiä. Lisäksi tulokset osoittivat, että aineistossa ei esitelty kulttuurienvälisen pragmatiikan strategioita, vaan pragmaattinen tieto keskittyi lähinnä kulttuurisidonnaisten kohteliaisuusnormien esittelyyn. Vaikka tutkimuksen aineistona oli vain yksi kirja, voidaan tulosten perusteella ehdottaa oppikirjojen suunnittelijoille kulttuurisen sekä pragmaattisen materiaalin monipuolistamista. Lisäksi ehdotetaan jatkotutkimuksen tekemistä kulttuurin sekä kulttuurienvälisen pragmatiikan opettamisen toteutumisesta yläkoulussa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:08Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karhunen, Roosa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-11T09:01:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-11T09:01:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49719", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kulttuurin opettamisen on yleisesti katsottu olevan t\u00e4rke\u00e4 osa kielen opettamista, mutta englannin kielen aseman muutos globaaliksi lingua francaksi on tuonut uusia haasteita kielen ja kulttuurin opetukseen. Viime vuosikymmenin\u00e4 monet tutkijat ovatkin ehdottaneet siirtymist\u00e4 englannin opettamiseen kansainv\u00e4lisen\u00e4 kielen\u00e4, jolloin opetuksen tavoitteena on oppijan kulttuurienv\u00e4lisen kompetenssin parantaminen. T\u00e4ll\u00f6in erityisesti kulttuurienv\u00e4linen pragmatiikka sek\u00e4 kulttuurinen tietoisuus ovat suuressa roolissa. Vaikka kulttuuriselle monimuotoisuudelle olisi tekstikirjamateriaaleissa kysynt\u00e4\u00e4, tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 kulttuurit, joissa englantia puhutaan p\u00e4\u00e4asiallisena kielen\u00e4, eritoten brittil\u00e4inen ja yhdysvaltalainen kulttuuri, hallitsevat edelleen oppimateriaaleja. Tekstikirjat eiv\u00e4t my\u00f6sk\u00e4\u00e4n usein tarjoa materiaalia kulttuurienv\u00e4lisen pragmatiikan opetukseen. T\u00e4m\u00e4n tutkielman p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on tarkastella eri kulttuurien esiintyvyytt\u00e4 sek\u00e4 pragmaattisen tiedon esittely\u00e4 Suomen yleisimmin k\u00e4ytetyss\u00e4 yhdeks\u00e4nnen luokan englannin kielen oppikirjassa. Tutkimuksessa tarkastellaan mit\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ja miten eri kulttuureita esitet\u00e4\u00e4n, sek\u00e4 miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ja miten oppikirjassa esitet\u00e4\u00e4n kulttuurienv\u00e4lisen pragmatiikan strategioita.\nTutkimus toteutettiin tarkastelemalla yl\u00e4koulun englannin oppikirjaa Spotlight 9 sis\u00e4lt\u00f6analyysin avulla, k\u00e4ytt\u00e4en sek\u00e4 laadullisia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 metodeita. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 vaikka eri kulttuureita on esitelty oppikirjassa verrattain paljon, brittil\u00e4inen ja yhdysvaltalainen kulttuuri olivat aineistossa selv\u00e4sti n\u00e4kyvimpi\u00e4. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 aineistossa ei esitelty kulttuurienv\u00e4lisen pragmatiikan strategioita, vaan pragmaattinen tieto keskittyi l\u00e4hinn\u00e4 kulttuurisidonnaisten kohteliaisuusnormien esittelyyn. Vaikka tutkimuksen aineistona oli vain yksi kirja, voidaan tulosten perusteella ehdottaa oppikirjojen suunnittelijoille kulttuurisen sek\u00e4 pragmaattisen materiaalin monipuolistamista. Lis\u00e4ksi ehdotetaan jatkotutkimuksen tekemist\u00e4 kulttuurin sek\u00e4 kulttuurienv\u00e4lisen pragmatiikan opettamisen toteutumisesta yl\u00e4koulussa.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Roosa Karhunen (roankaka) on 2016-05-11 09:01:32.671981. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-11T09:01:33Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605112487.pdf: 252284 bytes, checksum: 0d6ace938143f11da764a9c707e312a7 (MD5)\nlicense.html: 4310 bytes, checksum: debb00264c4d91cdd1464d495b1d470f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-11T09:01:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605112487.pdf: 252284 bytes, checksum: 0d6ace938143f11da764a9c707e312a7 (MD5)\nlicense.html: 4310 bytes, checksum: debb00264c4d91cdd1464d495b1d470f (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culture and language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cross-cultural pragmatics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbook analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605112487", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-11T09:01:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49719
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/98ae3332-127c-4fb1-800a-dcfda8acbb59\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605112487.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karhunen, Roosa Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook EFL culture and language learning cross-cultural pragmatics textbook analysis content analysis English Englannin kieli
title Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook
title_full Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook
title_fullStr Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook
title_full_unstemmed Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook
title_short Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook
title_sort presentation of culture and pragmatic knowledge in a finnish secondary school efl textbook
title_txtP Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook
topic EFL culture and language learning cross-cultural pragmatics textbook analysis content analysis English Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli English content analysis cross-cultural pragmatics culture and language learning textbook analysis
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49719 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605112487
work_keys_str_mv AT karhunenroosa presentationofcultureandpragmaticknowledgeinafinnishsecondaryschoolefltextbook