Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa

Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen on tärkeää, koska nivelvaiheen uskotaan olevan merkittävä vaihe lasten ja nuo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivu, Eerikki
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49711
_version_ 1826225718728589312
author Koivu, Eerikki
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koivu, Eerikki Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koivu, Eerikki Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koivu, Eerikki
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen on tärkeää, koska nivelvaiheen uskotaan olevan merkittävä vaihe lasten ja nuorten kehityk-sessä. Tutkimus toteutettiin lineaarisella regressioanalyysillä, jossa selitettävänä muuttujana oli oppilaiden raportoima toiminnallinen kiinnittyminen 7. luokalla ja selittävinä muuttujina olivat oppilaan sukupuoli, koulumenestys ja oppilai-den raportoimat sosiaalisen tuen kokemukset (perheen, opettajan ja vertaisten tuki) sekä toiminnallinen kouluun kiinnittyminen 6. luokalla. Tutkimus on osa laajaa Alkuportaat-tutkimusta, jonka osallistujia on seurattu esiopetusiästä pe-ruskoulun 9. luokalle. Tutkimuksen keskeisiksi tuloksiksi nousivat toiminnallisen kouluun kiin-nittymisen pysyvyys ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa. Oppilaiden 6. luokalla raportoima toiminnallinen kouluun kiinnittyminen oli vahvasti yhteydessä heidän 7. luokalla raportoimansa toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kans-sa. Myös 6. luokan koulumenestyksen ja oppilaiden 7. luokalla raportoiman toiminnallisen kouluun kiinnittymisen välillä oli positiivinen yhteys. Tämä tar-koittaa sitä että, keskiarvon mukaan 6. luokalla paremmin menestyneet oppilaat raportoivat korkeampaa toiminnallista kouluun kiinnittymistä 7. luokalla. Tu-lokset vahvistavat näkemystä siitä, että ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen on tärkeää ja se on merkittävä vaihe lasten ja nuorten kehityksessä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen Marja-Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen Tuomo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivu, Eerikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-10T18:58:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-10T18:58:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1532899", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49711", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yl\u00e4koulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymist\u00e4 ja sit\u00e4 mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekij\u00f6it\u00e4. Ala- ja yl\u00e4koulun v\u00e4lisen nivelvaiheen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, koska nivelvaiheen uskotaan olevan merkitt\u00e4v\u00e4 vaihe lasten ja nuorten kehityk-sess\u00e4. Tutkimus toteutettiin lineaarisella regressioanalyysill\u00e4, jossa selitett\u00e4v\u00e4n\u00e4 muuttujana oli oppilaiden raportoima toiminnallinen kiinnittyminen 7. luokalla ja selitt\u00e4vin\u00e4 muuttujina olivat oppilaan sukupuoli, koulumenestys ja oppilai-den raportoimat sosiaalisen tuen kokemukset (perheen, opettajan ja vertaisten tuki) sek\u00e4 toiminnallinen kouluun kiinnittyminen 6. luokalla. Tutkimus on osa laajaa Alkuportaat-tutkimusta, jonka osallistujia on seurattu esiopetusi\u00e4st\u00e4 pe-ruskoulun 9. luokalle.\nTutkimuksen keskeisiksi tuloksiksi nousivat toiminnallisen kouluun kiin-nittymisen pysyvyys ala- ja yl\u00e4koulun nivelvaiheessa. Oppilaiden 6. luokalla raportoima toiminnallinen kouluun kiinnittyminen oli vahvasti yhteydess\u00e4 heid\u00e4n 7. luokalla raportoimansa toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kans-sa. My\u00f6s 6. luokan koulumenestyksen ja oppilaiden 7. luokalla raportoiman toiminnallisen kouluun kiinnittymisen v\u00e4lill\u00e4 oli positiivinen yhteys. T\u00e4m\u00e4 tar-koittaa sit\u00e4 ett\u00e4, keskiarvon mukaan 6. luokalla paremmin menestyneet oppilaat raportoivat korkeampaa toiminnallista kouluun kiinnittymist\u00e4 7. luokalla. Tu-lokset vahvistavat n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 ala- ja yl\u00e4koulun v\u00e4lisen nivelvaiheen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja se on merkitt\u00e4v\u00e4 vaihe lasten ja nuorten kehityksess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eerikki Koivu (eeroliko) on 2016-05-10 18:58:42.359764. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-10T18:58:42Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605102479.pdf: 797531 bytes, checksum: bc8d6db8d225ea325a52b45eac047d05 (MD5)\nlicense.html: 4827 bytes, checksum: e9270830e66c6f25af46fa2c8801ccdd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-10T18:58:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605102479.pdf: 797531 bytes, checksum: bc8d6db8d225ea325a52b45eac047d05 (MD5)\nlicense.html: 4827 bytes, checksum: e9270830e66c6f25af46fa2c8801ccdd (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (59 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ala- ja yl\u00e4koulun nivelvaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnalli-nen kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu-menestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yl\u00e4koulun nivelvaiheessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605102479", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-10T18:58:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49711
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/714d7737-22b6-4626-b4f3-80421d724e62\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605102479.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivu, Eerikki Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa Kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaihe toiminnalli-nen kouluun kiinnittyminen emotionaalinen kouluun kiinnittyminen koulu-menestys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu yläkoulu siirtymävaihe opintomenestys
title Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
title_full Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
title_fullStr Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
title_full_unstemmed Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
title_short Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
title_sort toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala ja yläkoulun nivelvaiheessa
title_txtP Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
topic Kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaihe toiminnalli-nen kouluun kiinnittyminen emotionaalinen kouluun kiinnittyminen koulu-menestys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu yläkoulu siirtymävaihe opintomenestys
topic_facet 103 Kouluun kiinnittyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education ala- ja yläkoulun nivelvaihe alakoulu emotionaalinen kouluun kiinnittyminen koulu-menestys opintomenestys siirtymävaihe toiminnalli-nen kouluun kiinnittyminen yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49711 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605102479
work_keys_str_mv AT koivueerikki toiminnallinenkouluunkiinnittyminenalajayläkoulunnivelvaiheessa