Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa

Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen on tärkeää, koska nivelvaiheen uskotaan olevan merkittävä vaihe lasten ja nuo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivu, Eerikki
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49711
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen on tärkeää, koska nivelvaiheen uskotaan olevan merkittävä vaihe lasten ja nuorten kehityk-sessä. Tutkimus toteutettiin lineaarisella regressioanalyysillä, jossa selitettävänä muuttujana oli oppilaiden raportoima toiminnallinen kiinnittyminen 7. luokalla ja selittävinä muuttujina olivat oppilaan sukupuoli, koulumenestys ja oppilai-den raportoimat sosiaalisen tuen kokemukset (perheen, opettajan ja vertaisten tuki) sekä toiminnallinen kouluun kiinnittyminen 6. luokalla. Tutkimus on osa laajaa Alkuportaat-tutkimusta, jonka osallistujia on seurattu esiopetusiästä pe-ruskoulun 9. luokalle. Tutkimuksen keskeisiksi tuloksiksi nousivat toiminnallisen kouluun kiin-nittymisen pysyvyys ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa. Oppilaiden 6. luokalla raportoima toiminnallinen kouluun kiinnittyminen oli vahvasti yhteydessä heidän 7. luokalla raportoimansa toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kans-sa. Myös 6. luokan koulumenestyksen ja oppilaiden 7. luokalla raportoiman toiminnallisen kouluun kiinnittymisen välillä oli positiivinen yhteys. Tämä tar-koittaa sitä että, keskiarvon mukaan 6. luokalla paremmin menestyneet oppilaat raportoivat korkeampaa toiminnallista kouluun kiinnittymistä 7. luokalla. Tu-lokset vahvistavat näkemystä siitä, että ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen on tärkeää ja se on merkittävä vaihe lasten ja nuorten kehityksessä.