Multiple benefits but almost as many obstacles teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences

Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, jossa opetuksen tavoitteena on tarjota opiskelijoille työelämän tiedot ja taido...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltola, Marianne
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49708
_version_ 1826225745023729664
author Peltola, Marianne
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltola, Marianne Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltola, Marianne Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltola, Marianne
datasource_str_mv jyx
description Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, jossa opetuksen tavoitteena on tarjota opiskelijoille työelämän tiedot ja taidot kokonaisvaltaisessa muodossa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammattikorkeakoulun opettajien ja opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita englannin ja ammattiaineen integraation tavoista sekä hyödyistä ja haitoista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kartoittaa englannin kielen opetusta ammattikorkeakoulussa ja integraatiota opetusilmiönä korkeakoulutuksen kontekstissa. Tutkimus toteutettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä hyödyntävänä monimuototutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta opettajien ryhmähaastattelusta, joissa haastateltiin kahta englannin kielen opettajaa ja kahta ammattiaineen opettajaa. Lisäksi ammattikorkeakoulun opiskelijoille lähetettiin sähköinen kysely, johon vastasi 51 opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin yhden ammattikorkeakoulun sisällä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että englanninkieliset kurssit ja projektit, autenttiset asiakastapaukset sekä työelämän tapauksia simuloivat tilanteet olivat opettajien ja opiskelijoiden suosimia integraation tapoja. Yhteisopetus puolestaan nähtiin niin opettajien kuin opiskelijoiden toimesta haastavana toteuttaa. Integraation hyödyiksi arvioitiin parempi työelämän kielitaitojen oppiminen, kielen oppimisen konkreettisuus ja kieliopintojen tasaisempi sijoittuminen tutkinnon osaksi, kun taas haitat liittyivät vahvasti heterogeenisten opiskelijaryhmien, heikkojen kielenoppijoiden ja virallisen yleiskielen opetuksen kärsimiseen. Sekä opettajien että opiskelijoiden asenteet ilmensivät myös varautuneisuutta englannin kielen sisällyttämistä kokonaan ammattiaineen opintoihin kohtaan. Tutkimuksessa nousi esiin, että vaikka integraatio on jo osa tutkitun ammattikorkeakoulun kielen opetusta, integroitu opetus perustuu satunnaisuuteen ja yksittäisiin opetuskokeiluihin. Jatkotutkimus voisi keskittyä suunnittelemaan konkreettisia toimenpiteitä ja kurssipaketteja, joilla integraatio voidaan toteuttaa ammatillisessa kielenopetuksessa säännöllisesti ja suunnitelmallisesti.
first_indexed 2023-03-22T09:59:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltola, Marianne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-10T17:21:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-10T17:21:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1532898", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49708", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Integraatio on opetusmenetelm\u00e4, jossa pyrit\u00e4\u00e4n h\u00e4ivytt\u00e4m\u00e4\u00e4n eri aineiden v\u00e4lisi\u00e4 rajoja muodostamalla aineiden v\u00e4lille yhteyksi\u00e4. Integroitu opetus voidaan n\u00e4hd\u00e4 erityisen hy\u00f6dyllisen\u00e4 ammattikorkeakoulujen kontekstissa, jossa opetuksen tavoitteena on tarjota opiskelijoille ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n tiedot ja taidot kokonaisvaltaisessa muodossa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 ammattikorkeakoulun opettajien ja opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja asenteita englannin ja ammattiaineen integraation tavoista sek\u00e4 hy\u00f6dyist\u00e4 ja haitoista. \r\n\r\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys kartoittaa englannin kielen opetusta ammattikorkeakoulussa ja integraatiota opetusilmi\u00f6n\u00e4 korkeakoulutuksen kontekstissa. Tutkimus toteutettiin sek\u00e4 laadullisia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 tutkimusmenetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n\u00e4 monimuototutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta opettajien ryhm\u00e4haastattelusta, joissa haastateltiin kahta englannin kielen opettajaa ja kahta ammattiaineen opettajaa. Lis\u00e4ksi ammattikorkeakoulun opiskelijoille l\u00e4hetettiin s\u00e4hk\u00f6inen kysely, johon vastasi 51 opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin yhden ammattikorkeakoulun sis\u00e4ll\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksen tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 englanninkieliset kurssit ja projektit, autenttiset asiakastapaukset sek\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n tapauksia simuloivat tilanteet olivat opettajien ja opiskelijoiden suosimia integraation tapoja. Yhteisopetus puolestaan n\u00e4htiin niin opettajien kuin opiskelijoiden toimesta haastavana toteuttaa. Integraation hy\u00f6dyiksi arvioitiin parempi ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n kielitaitojen oppiminen, kielen oppimisen konkreettisuus ja kieliopintojen tasaisempi sijoittuminen tutkinnon osaksi, kun taas haitat liittyiv\u00e4t vahvasti heterogeenisten opiskelijaryhmien, heikkojen kielenoppijoiden ja virallisen yleiskielen opetuksen k\u00e4rsimiseen. Sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 opiskelijoiden asenteet ilmensiv\u00e4t my\u00f6s varautuneisuutta englannin kielen sis\u00e4llytt\u00e4mist\u00e4 kokonaan ammattiaineen opintoihin kohtaan. \r\n\r\nTutkimuksessa nousi esiin, ett\u00e4 vaikka integraatio on jo osa tutkitun ammattikorkeakoulun kielen opetusta, integroitu opetus perustuu satunnaisuuteen ja yksitt\u00e4isiin opetuskokeiluihin. Jatkotutkimus voisi keskitty\u00e4 suunnittelemaan konkreettisia toimenpiteit\u00e4 ja kurssipaketteja, joilla integraatio voidaan toteuttaa ammatillisessa kielenopetuksessa s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti ja suunnitelmallisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marianne Peltola (mahepelt) on 2016-05-10 17:21:56.426124. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-10T17:21:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605102475.pdf: 1723002 bytes, checksum: 0f6b2bc4365cdab52c1789a75762df8a (MD5)\r\nlicense.html: 4928 bytes, checksum: 901b3e746dccba80406efa394da7c9b4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-10T17:21:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605102475.pdf: 1723002 bytes, checksum: 0f6b2bc4365cdab52c1789a75762df8a (MD5)\r\nlicense.html: 4928 bytes, checksum: 901b3e746dccba80406efa394da7c9b4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (106 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English for Specific Purposes (ESP)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integration", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "University of Applied Sciences", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605102475", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-10T17:21:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integroitu opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49708
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/58686f42-1753-4166-acc0-81f0d4fc731b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605102475.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltola, Marianne Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences English for Specific Purposes (ESP) integration University of Applied Sciences Englannin kieli English 301 ammattikorkeakoulut integroitu opetus englannin kieli opettajat opiskelijat
title Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
title_alt Teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
title_full Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
title_fullStr Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
title_full_unstemmed Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
title_short Multiple benefits but almost as many obstacles
title_sort multiple benefits but almost as many obstacles teachers and students perceptions of the integration english and vocational studies in university of applied sciences
title_sub teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
title_txtP Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
topic English for Specific Purposes (ESP) integration University of Applied Sciences Englannin kieli English 301 ammattikorkeakoulut integroitu opetus englannin kieli opettajat opiskelijat
topic_facet 301 Englannin kieli English English for Specific Purposes (ESP) University of Applied Sciences ammattikorkeakoulut englannin kieli integration integroitu opetus opettajat opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49708 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605102475
work_keys_str_mv AT peltolamarianne multiplebenefitsbutalmostasmanyobstaclesteachersandstudentsperceptionsoftheinteg