Multiple benefits but almost as many obstacles teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences

Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, jossa opetuksen tavoitteena on tarjota opiskelijoille työelämän tiedot ja taido...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltola, Marianne
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49708
Description
Summary:Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, jossa opetuksen tavoitteena on tarjota opiskelijoille työelämän tiedot ja taidot kokonaisvaltaisessa muodossa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammattikorkeakoulun opettajien ja opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita englannin ja ammattiaineen integraation tavoista sekä hyödyistä ja haitoista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kartoittaa englannin kielen opetusta ammattikorkeakoulussa ja integraatiota opetusilmiönä korkeakoulutuksen kontekstissa. Tutkimus toteutettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä hyödyntävänä monimuototutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta opettajien ryhmähaastattelusta, joissa haastateltiin kahta englannin kielen opettajaa ja kahta ammattiaineen opettajaa. Lisäksi ammattikorkeakoulun opiskelijoille lähetettiin sähköinen kysely, johon vastasi 51 opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin yhden ammattikorkeakoulun sisällä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että englanninkieliset kurssit ja projektit, autenttiset asiakastapaukset sekä työelämän tapauksia simuloivat tilanteet olivat opettajien ja opiskelijoiden suosimia integraation tapoja. Yhteisopetus puolestaan nähtiin niin opettajien kuin opiskelijoiden toimesta haastavana toteuttaa. Integraation hyödyiksi arvioitiin parempi työelämän kielitaitojen oppiminen, kielen oppimisen konkreettisuus ja kieliopintojen tasaisempi sijoittuminen tutkinnon osaksi, kun taas haitat liittyivät vahvasti heterogeenisten opiskelijaryhmien, heikkojen kielenoppijoiden ja virallisen yleiskielen opetuksen kärsimiseen. Sekä opettajien että opiskelijoiden asenteet ilmensivät myös varautuneisuutta englannin kielen sisällyttämistä kokonaan ammattiaineen opintoihin kohtaan. Tutkimuksessa nousi esiin, että vaikka integraatio on jo osa tutkitun ammattikorkeakoulun kielen opetusta, integroitu opetus perustuu satunnaisuuteen ja yksittäisiin opetuskokeiluihin. Jatkotutkimus voisi keskittyä suunnittelemaan konkreettisia toimenpiteitä ja kurssipaketteja, joilla integraatio voidaan toteuttaa ammatillisessa kielenopetuksessa säännöllisesti ja suunnitelmallisesti.