Summary: | Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta vanhempien osallisuutta varhaiserityiskasvatuksessa. Vaikka vanhempien osallisuuden lapsen kasvatuksessa on havaittu edistävän lapsen oppimista, on tutkimus vanhempien osallisuudesta varhaiserityiskasvatuksen kontekstissa Suomessa melko vähäistä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin haas-tattelemalla kuutta varhaiskasvatuksen erityisopettajaa kahdessa eri kunnassa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, miten tukea tarvitsevan lapsen vanhempien osallisuus näkyy varhaiskasvatuksen erityisopettajan työssä sekä millaiset tekijät ovat yhteydessä vanhempien osallisuuden toteutumiseen. Vanhempien osallisuus varhaiserityiskasvatuksessa käsitettiin osana ekokulttuurista teoriaa.
Tulosten mukaan lapsen tuen palavereissa vanhempien osallisuudelle löytyi sekä haasteita että edellytyksiä. Kotikäynnit koettiin vanhempien osallisuutta edistävänä käytäntönä, mutta vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksen arjessa koettiin vähäiseksi. Osallisuutta arjessa tapahtui etenkin arjen kohtaamisissa, joissa varhaiskasvatuksen erityisopettajat eivät olleet säännöllisesti mukana. Vanhempien lapsen tuen tarpeen hyväksyminen, luottamuksellinen yhteistyö sekä vanhempien voimavarat osallistua olivat yhteydessä vanhempien osallisuuden toteutumiseen. Tämän tutkimuksen perusteella tarvitaan lisää tutkimusta etenkin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksen arjessa.
|