Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu

Varhaiskasvatuslaki (2015) ja valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2005) edellyttävät järjestäjältään toteutuneen varhaiskasvatuksen arviointia. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet nähdään merkittävänä yhdenmukaisen sekä laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumisen määrittäjänä. L...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nummila, Miia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49675
_version_ 1826225717061353472
author Nummila, Miia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nummila, Miia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nummila, Miia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nummila, Miia
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatuslaki (2015) ja valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2005) edellyttävät järjestäjältään toteutuneen varhaiskasvatuksen arviointia. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet nähdään merkittävänä yhdenmukaisen sekä laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumisen määrittäjänä. Laadunarvioinnin avulla saadaan tietoa laadun tämänhetkisestä tilanteesta ja kehittämiskohteista. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella onkin positiivinen vaikutus muun muassa lapsen akateemisiin taitoihin, erityisesti kieleen ja sosiaalisiin taitoihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen laadun tarkastelu maailmalla paljon käytetyn Early Childhood Environment Rating Scale (ECERS-R) -mittarin avulla. Tutkimuksessa selvitettiin myös ECERS-R -mittarin vastaavuutta Loimaan kaupungin ja valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmiin. Mittarin avulla tehdään näkyväksi laadukkaan varhaiskasvatuksen pedagogiset prosessit. Mittarin mukaisia havainnoitavia sisältöjä olivat toiminta ja sisällöt, henkilökohtaiset hoitorutiinit, kieli ja päättely, vuorovaikutus, päiväohjelma sekä vanhemmat ja henkilökunta. Laatua tarkasteltiin tässä tutkimuksessa pedagogisesta näkökulmasta. Laadun pedagoginen näkökulma rakentuu neljän ulottuvuuden kautta, joita ovat yhteiskunnallinen ulottuvuus, lapsen, opettajan sekä oppimisympäristön laatu. Laadullinen tapaustutkimus toteutettiin havainnoimalla kahdeksaa loimaalaista päiväkotiryhmää ja yhtä ryhmäperhepäiväkotiryhmää, 2-6-vuotiaiden lasten ryhmissä. Varhaiskasvattajien hyviä käytäntöjä kerättiin fokusryhmäkeskustelujen avulla. ECERS-R -mittarin ja fokusryhmäkeskustelujen tulosten pohjalta syntyi laadunarviointitaulukko. Taulukkoa hyödynnetään Loimaan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman ryhmäkohtaisissa laadunarvioinneissa. Laadunarviointimittarilla tehtyjen arviointien mukaan Loimaan kaupungin oppimisympäristöjen laatujen vahvuudet olivat päiväohjelma sekä henkilökohtaiset hoitorutiinit. Toiminta ja sisällöt -osio jäi tyydyttävälle tasolle. Valtakunnallinen ja Loimaan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma sekä ECERS-R -mittari sisälsivät samankaltaisia laatutavoitteita. Mittari voi siten olla tukemassa valtakunnallisesti yhdenmukaisen laadun toteutumista.
first_indexed 2023-03-22T09:58:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mykk\u00e4nen Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila Raija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nummila, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-09T14:13:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-09T14:13:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1532871", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49675", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatuslaki (2015) ja valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2005) edellytt\u00e4v\u00e4t j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4lt\u00e4\u00e4n toteutuneen varhaiskasvatuksen arviointia. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet n\u00e4hd\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 yhdenmukaisen sek\u00e4 laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumisen m\u00e4\u00e4ritt\u00e4j\u00e4n\u00e4. Laadunarvioinnin avulla saadaan tietoa laadun t\u00e4m\u00e4nhetkisest\u00e4 tilanteesta ja kehitt\u00e4miskohteista. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella onkin positiivinen vaikutus muun muassa lapsen akateemisiin taitoihin, erityisesti kieleen ja sosiaalisiin taitoihin. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli varhaiskasvatuksen oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laadun tarkastelu maailmalla paljon k\u00e4ytetyn Early Childhood Environment Rating Scale (ECERS-R) -mittarin avulla. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s ECERS-R -mittarin vastaavuutta Loimaan kaupungin ja valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmiin. Mittarin avulla tehd\u00e4\u00e4n n\u00e4kyv\u00e4ksi laadukkaan varhaiskasvatuksen pedagogiset prosessit. Mittarin mukaisia havainnoitavia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 olivat toiminta ja sis\u00e4ll\u00f6t, henkil\u00f6kohtaiset hoitorutiinit, kieli ja p\u00e4\u00e4ttely, vuorovaikutus, p\u00e4iv\u00e4ohjelma sek\u00e4 vanhemmat ja henkil\u00f6kunta.\nLaatua tarkasteltiin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pedagogisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Laadun pedagoginen n\u00e4k\u00f6kulma rakentuu nelj\u00e4n ulottuvuuden kautta, joita ovat yhteiskunnallinen ulottuvuus, lapsen, opettajan sek\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6n laatu. Laadullinen tapaustutkimus toteutettiin havainnoimalla kahdeksaa loimaalaista p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4\u00e4 ja yht\u00e4 ryhm\u00e4perhep\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4\u00e4, 2-6-vuotiaiden lasten ryhmiss\u00e4. Varhaiskasvattajien hyvi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ker\u00e4ttiin fokusryhm\u00e4keskustelujen avulla. ECERS-R -mittarin ja fokusryhm\u00e4keskustelujen tulosten pohjalta syntyi laadunarviointitaulukko. Taulukkoa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n Loimaan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman ryhm\u00e4kohtaisissa laadunarvioinneissa. \nLaadunarviointimittarilla tehtyjen arviointien mukaan Loimaan kaupungin oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laatujen vahvuudet olivat p\u00e4iv\u00e4ohjelma sek\u00e4 henkil\u00f6kohtaiset hoitorutiinit. Toiminta ja sis\u00e4ll\u00f6t -osio j\u00e4i tyydytt\u00e4v\u00e4lle tasolle. Valtakunnallinen ja Loimaan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma sek\u00e4 ECERS-R -mittari sis\u00e4lsiv\u00e4t samankaltaisia laatutavoitteita. Mittari voi siten olla tukemassa valtakunnallisesti yhdenmukaisen laadun toteutumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Nummila (miimarnu) on 2016-05-09 14:13:40.390508. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-09T14:13:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605092458.pdf: 2992549 bytes, checksum: 1e36fd8bbe1c5f972073d31f19da3cd5 (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: 95636cf029761db8f736028895e908a1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-09T14:13:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605092458.pdf: 2992549 bytes, checksum: 1e36fd8bbe1c5f972073d31f19da3cd5 (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: 95636cf029761db8f736028895e908a1 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (104 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatussuunnitelma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605092458", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-09T14:13:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laadunarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49675
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/42c93b3e-bcae-4b52-a5a3-48be373a2367\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605092458.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nummila, Miia Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu varhaiskasvatussuunnitelma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 laadunarviointi laatu arviointi oppimisympäristö varhaiskasvatus
title Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu
title_full Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu
title_fullStr Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu
title_short Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu
title_sort varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ecers r laatu
title_txtP Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu
topic varhaiskasvatussuunnitelma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 laadunarviointi laatu arviointi oppimisympäristö varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus arviointi laadunarviointi laatu oppimisympäristö varhaiskasvatus varhaiskasvatussuunnitelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49675 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605092458
work_keys_str_mv AT nummilamiia varhaiskasvatuksenoppimisympäristöjenjavarhaiskasvatussuunnitelmienecersrlaatu