Vertaisoppiminen musiikin ammattiopiskelijoiden kesken tapaustutkimus MUVO-klubista

Tutkielmassa esitellään MUVO-klubi -nimisen vertaisoppimisprojektin toimintaa. Pro- jekti käynnistettiin Jyväskylän suomalaisella musiikkikampuksella syksyllä 2015. Teo- reettisena viitekehyksenä ovat konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä erilaiset teoriat vertaisoppimisesta. Tutkielman...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitamo, Aimo
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49667
Description
Summary:Tutkielmassa esitellään MUVO-klubi -nimisen vertaisoppimisprojektin toimintaa. Pro- jekti käynnistettiin Jyväskylän suomalaisella musiikkikampuksella syksyllä 2015. Teo- reettisena viitekehyksenä ovat konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä erilaiset teoriat vertaisoppimisesta. Tutkielman analyysiosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on MUVO- klubin kehityksen kronologinen kuvaus, johon on hyödynnetty aineistona omaa tut- kimuspäiväkirjaani, klubin toimintaan liittyviä Facebook-viestejä sekä ensimmäisen klubitapaamisen osallistujilla teetettyä kyselylomaketta. Toisessa osassa kuvataan klu- bin järjestäjien, alustajien, osallistujien sekä ainejärjestötoimijoiden näkemyksiä klubin toiminnasta ja tulevaisuudesta. Aineistona toimii tammikuussa 2016 toteutettu loma- kekysely, johon vastasi 11 osallistujaa. MUVO-klubin todettiin täydentävän hyvin musiikkikampuksen opetustarjontaa. Vuo- rovaikutus koettiin tasa-arvoiseksi ja ilmapiiri hyväksi. Se myös vaikutti positiivisesti osallistujien käsityksiin vertaisoppimisesta. Haastavana pidettiin toimintaa aikataulut- tamista ja markkinointia. Lisäksi toimintaan osallistumisesta kaivattiin muodollista tunnustusta, kuten opintopisteitä, ja toiminnan tiiviimpää yhdistämistä musiikkikam- pukseen toivottiin.