Murre pedagogiikan kielenä

Tarkastelen tutkimuksessani laadullisesti nykypäivän opettajien asenteita murteellista opetuspuhetta kohtaan. On kiinnostavaa tarkastella, kuinka ammattikunta, jonka puhe on pitkään ollut normitettua, itse kokee henkilökohtaisen idiolektinsa esiintuomisen kyseisessä ammattikontekstissa, miten ammatt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sundelin, Susanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49653
_version_ 1826225809843552256
author Sundelin, Susanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sundelin, Susanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sundelin, Susanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sundelin, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen tutkimuksessani laadullisesti nykypäivän opettajien asenteita murteellista opetuspuhetta kohtaan. On kiinnostavaa tarkastella, kuinka ammattikunta, jonka puhe on pitkään ollut normitettua, itse kokee henkilökohtaisen idiolektinsa esiintuomisen kyseisessä ammattikontekstissa, miten ammatti-identiteetin ja paikallisidentiteetin representaatiot suhteutuvat toisiinsa nykypäivän koulumaailmassa ja kuinka murre käytännön tasolla soveltuu opetuspuheen välineeksi. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: kuinka murre näyttäytyy pedagogiikan kielenä nykypäivän opettajien asenteissa, minkälaisia kokemuksia opettajilla on murteen käytöstä opetuksessa, ja kuinka nämä kokemukset suhteutuvat asenteisiin ja opettajien halukkuuteen ilmentää omaa paikallisidentiteettiään sekä millä tavoin ulkoapäin asetettujen normien ja reunaehtojen vaikutus mahdollisesti näkyy opettajien suhtautumisessa murteelliseen opetuspuheeseen. Teoreettisena kehyksenä on kansanlingvistiikan osa-alue kansandialektologia. Tähän tutkimustraditioon nojaten tärkeimpänä pohjana käytän metakielen käsitettä kuvatessani tutkimushenkilöideni kielestä puhumisen tapoja. ((Niedzielski & Preston: 2000; Mielikäinen & Palander 2014.) Tarkastelen sekä asenteita että identiteettiä diskursiivisesta näkökulmasta, joten otan huomioon mahdolliset tekijät, jotka opettajien tapauksessa vaikuttavat asenteisiin ja kielen avulla rakennettaviin identiteetteihin, kuten opetuspuheeseen liitettyjen normien historialliset kehityskulut sekä opetuspuheen tilanteiset funktiot. Aineisto on kerätty tammikuussa 2016 saman murrealueen kahdesta eri koulusta puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Otos koostui kuudesta henkilöstä sisältäen sekä luokanopettajia että aineenopettajia, mutta äidinkielen aineenopettajia ei valittu mukaan heidän suomen kielen asiantuntijuutensa vuoksi. Tutkimuksessa ei erikseen nimetä alueita tai murteita, sillä ne eivät ole relevantteja seikkoja. Aineisto analysoitiin lähtemällä liikkeelle temaattisesta sisällönanalyysista ja suhteuttamalla esiin nousseet seikat teoriaosuudessa mainittuun kirjallisuuteen. Tutkimuksen valossa murre näyttäytyy opettajille oman identiteetin ilmentämisen keinona, joka miellettiin normatiiviseksi oikeudeksi. Samalla haastateltavat irtisanoutuivat opetuspuheeseen liitetyistä historiallisista vaatimuksista ja korostivat kielenkäytön tilanteittaista tarkoituksenmukaisuutta. Aineiston pohjalta olisi kiinnostavaa lähteä tarkastelemaan nykyajan opetuspuheen ihannetta kokonaisvaltaisesti.
first_indexed 2016-05-07T20:00:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nissi Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Seilonen Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sundelin, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-07T11:08:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-07T11:08:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49653", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen tutkimuksessani laadullisesti nykyp\u00e4iv\u00e4n opettajien asenteita murteellista opetuspuhetta kohtaan. On kiinnostavaa tarkastella, kuinka ammattikunta, jonka puhe on pitk\u00e4\u00e4n ollut normitettua, itse kokee henkil\u00f6kohtaisen idiolektinsa esiintuomisen kyseisess\u00e4 ammattikontekstissa, miten ammatti-identiteetin ja paikallisidentiteetin representaatiot suhteutuvat toisiinsa nykyp\u00e4iv\u00e4n koulumaailmassa ja kuinka murre k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasolla soveltuu opetuspuheen v\u00e4lineeksi.\n\n Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: kuinka murre n\u00e4ytt\u00e4ytyy pedagogiikan kielen\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4n opettajien asenteissa, mink\u00e4laisia kokemuksia opettajilla on murteen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa, ja kuinka n\u00e4m\u00e4 kokemukset suhteutuvat asenteisiin ja opettajien halukkuuteen ilment\u00e4\u00e4 omaa paikallisidentiteetti\u00e4\u00e4n sek\u00e4 mill\u00e4 tavoin ulkoap\u00e4in asetettujen normien ja reunaehtojen vaikutus mahdollisesti n\u00e4kyy opettajien suhtautumisessa murteelliseen opetuspuheeseen.\n\n Teoreettisena kehyksen\u00e4 on kansanlingvistiikan osa-alue kansandialektologia. T\u00e4h\u00e4n tutkimustraditioon nojaten t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 pohjana k\u00e4yt\u00e4n metakielen k\u00e4sitett\u00e4 kuvatessani tutkimushenkil\u00f6ideni kielest\u00e4 puhumisen tapoja. ((Niedzielski & Preston: 2000; Mielik\u00e4inen & Palander 2014.) Tarkastelen sek\u00e4 asenteita ett\u00e4 identiteetti\u00e4 diskursiivisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta, joten otan huomioon mahdolliset tekij\u00e4t, jotka opettajien tapauksessa vaikuttavat asenteisiin ja kielen avulla rakennettaviin identiteetteihin, kuten opetuspuheeseen liitettyjen normien historialliset kehityskulut sek\u00e4 opetuspuheen tilanteiset funktiot. Aineisto on ker\u00e4tty tammikuussa 2016 saman murrealueen kahdesta eri koulusta puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Otos koostui kuudesta henkil\u00f6st\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4en sek\u00e4 luokanopettajia ett\u00e4 aineenopettajia, mutta \u00e4idinkielen aineenopettajia ei valittu mukaan heid\u00e4n suomen kielen asiantuntijuutensa vuoksi. Tutkimuksessa ei erikseen nimet\u00e4 alueita tai murteita, sill\u00e4 ne eiv\u00e4t ole relevantteja seikkoja. Aineisto analysoitiin l\u00e4htem\u00e4ll\u00e4 liikkeelle temaattisesta sis\u00e4ll\u00f6nanalyysista ja suhteuttamalla esiin nousseet seikat teoriaosuudessa mainittuun kirjallisuuteen. \n\n Tutkimuksen valossa murre n\u00e4ytt\u00e4ytyy opettajille oman identiteetin ilment\u00e4misen keinona, joka miellettiin normatiiviseksi oikeudeksi. Samalla haastateltavat irtisanoutuivat opetuspuheeseen liitetyist\u00e4 historiallisista vaatimuksista ja korostivat kielenk\u00e4yt\u00f6n tilanteittaista tarkoituksenmukaisuutta. Aineiston pohjalta olisi kiinnostavaa l\u00e4hte\u00e4 tarkastelemaan nykyajan opetuspuheen ihannetta kokonaisvaltaisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Susanna Sundelin (sukasund) on 2016-05-07 11:08:47.020757. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-07T11:08:47Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605072443.pdf: 633154 bytes, checksum: 9677a3ba90ba2069017bcb70c7a0840d (MD5)\nlicense.html: 4775 bytes, checksum: 38dfe476a9b0387655b9838eea3de122 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-07T11:08:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605072443.pdf: 633154 bytes, checksum: 9677a3ba90ba2069017bcb70c7a0840d (MD5)\nlicense.html: 4775 bytes, checksum: 38dfe476a9b0387655b9838eea3de122 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kansandialektologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "murre", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuspuhe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Murre pedagogiikan kielen\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605072443", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-07T11:08:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49653
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c441fee8-e4e7-4146-a11e-9bb327f9bb2f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605072443.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sundelin, Susanna Murre pedagogiikan kielenä kansandialektologia murre asenteet identiteetti opetuspuhe Finnish Suomen kieli
title Murre pedagogiikan kielenä
title_full Murre pedagogiikan kielenä
title_fullStr Murre pedagogiikan kielenä Murre pedagogiikan kielenä
title_full_unstemmed Murre pedagogiikan kielenä Murre pedagogiikan kielenä
title_short Murre pedagogiikan kielenä
title_sort murre pedagogiikan kielenä
title_txtP Murre pedagogiikan kielenä
topic kansandialektologia murre asenteet identiteetti opetuspuhe Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli asenteet identiteetti kansandialektologia murre opetuspuhe
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49653 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605072443
work_keys_str_mv AT sundelinsusanna murrepedagogiikankielenä