Présentation des variétés géographiques du français dans deux manuels scolaires finlandais

Työn tavoitteena oli selvittää missä määrin lukion ranskan oppikirjat Escalier 3 ja Escalier 4 esittelevät ranskan kielen alueellisia variaatioita. Alueelliset variaatiot olivat kiinnostava tutkimusaihe, sillä ranska on maailmanlaajuisesti puhuttu kieli ja kielen puhujien määrä on jatkuvasti kasvuss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mesiniemi, Maarit
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49649
_version_ 1826225810374131712
author Mesiniemi, Maarit
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mesiniemi, Maarit Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mesiniemi, Maarit Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mesiniemi, Maarit
datasource_str_mv jyx
description Työn tavoitteena oli selvittää missä määrin lukion ranskan oppikirjat Escalier 3 ja Escalier 4 esittelevät ranskan kielen alueellisia variaatioita. Alueelliset variaatiot olivat kiinnostava tutkimusaihe, sillä ranska on maailmanlaajuisesti puhuttu kieli ja kielen puhujien määrä on jatkuvasti kasvussa Afrikan ranskankielisten maiden asukaslukujen kasvaessa. Tutkijat ovatkin arvelleet, että ranskan kielestä tulee vuoteen 2050 mennessä maailman puhutuin kieli. Lisäksi globalisaation myötä ihmiset kommunikoitavat enenevissä määrin keskenään eri kielillä, joten erilaisten puhevarianttien ymmärtäminen on hyvinkin merkittävää. Jos vierasta kieltä oppiessaan ei tutustu kielen variantteihin, voi myöhemmin kohdata tilanteita joissa tuttu kieli kuulostaakin vieraalta eikä auta pääsemään yhteisymmärrykseen. Oletuksena olikin, että oppikirjat ottavat erilaiset ranskan kielen variantit esille muutamissa kirjojen kappaleissa laajentaakseen oppijoiden ymmärrystä kyseisestä kielestä. Tutkimuksen kohteena oli Escalier-kirjasarjan kaksi viimeisintä osaa eli Escalier 3 ja Escalier 4, jotka on tarkoitettu lukio- sekä aikuisopetukseen. Tutkimuksessa käytetty metodi oli sisällönanalyysi. Kirjojen sisältö käytiin läpi systemaattisesti ja huomioon otettiin niin kirjalliset tekstit ja tehtävät kuin opettajan CD:n auditiivinen materiaali. Ranskan kielen alueelliset variantit jaettiin tutkimusta varten kahteen ryhmään: lausuminen ja sanasto. Siitä huolimatta, että Escalier 3 ja Escalier 4 pyrkivät esittelemään frankofonista maailmaa autenttisten tarinoiden ja kulttuuritekstien avulla, ranskan alueellisia variaatioita ei käsitelty kummassakaan kirjassa. Tulos oli melko yllättävä, mutta syyt niiden poisjättämiseen oppimateriaalista voivat olla moninaiset. Toki oppikirjat toimivat opetuksessa ja oppimisessa vain apuvälineenä eikä opittavat ilmiöt rajoitu vain kirjan tarjoamaan sisältöön.
first_indexed 2016-05-05T20:05:47Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mesiniemi, Maarit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-05T15:50:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-05T15:50:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49649", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6n tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin lukion ranskan oppikirjat Escalier 3 ja Escalier 4 esittelev\u00e4t ranskan kielen alueellisia variaatioita. Alueelliset variaatiot olivat kiinnostava tutkimusaihe, sill\u00e4 ranska on maailmanlaajuisesti puhuttu kieli ja kielen puhujien m\u00e4\u00e4r\u00e4 on jatkuvasti kasvussa Afrikan ranskankielisten maiden asukaslukujen kasvaessa. Tutkijat ovatkin arvelleet, ett\u00e4 ranskan kielest\u00e4 tulee vuoteen 2050 menness\u00e4 maailman puhutuin kieli. Lis\u00e4ksi globalisaation my\u00f6t\u00e4 ihmiset kommunikoitavat eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kesken\u00e4\u00e4n eri kielill\u00e4, joten erilaisten puhevarianttien ymm\u00e4rt\u00e4minen on hyvinkin merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4. Jos vierasta kielt\u00e4 oppiessaan ei tutustu kielen variantteihin, voi my\u00f6hemmin kohdata tilanteita joissa tuttu kieli kuulostaakin vieraalta eik\u00e4 auta p\u00e4\u00e4sem\u00e4\u00e4n yhteisymm\u00e4rrykseen. Oletuksena olikin, ett\u00e4 oppikirjat ottavat erilaiset ranskan kielen variantit esille muutamissa kirjojen kappaleissa laajentaakseen oppijoiden ymm\u00e4rryst\u00e4 kyseisest\u00e4 kielest\u00e4. \n\nTutkimuksen kohteena oli Escalier-kirjasarjan kaksi viimeisint\u00e4 osaa eli Escalier 3 ja Escalier 4, jotka on tarkoitettu lukio- sek\u00e4 aikuisopetukseen. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty metodi oli sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Kirjojen sis\u00e4lt\u00f6 k\u00e4ytiin l\u00e4pi systemaattisesti ja huomioon otettiin niin kirjalliset tekstit ja teht\u00e4v\u00e4t kuin opettajan CD:n auditiivinen materiaali. Ranskan kielen alueelliset variantit jaettiin tutkimusta varten kahteen ryhm\u00e4\u00e4n: lausuminen ja sanasto. Siit\u00e4 huolimatta, ett\u00e4 Escalier 3 ja Escalier 4 pyrkiv\u00e4t esittelem\u00e4\u00e4n frankofonista maailmaa autenttisten tarinoiden ja kulttuuritekstien avulla, ranskan alueellisia variaatioita ei k\u00e4sitelty kummassakaan kirjassa. Tulos oli melko yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4, mutta syyt niiden poisj\u00e4tt\u00e4miseen oppimateriaalista voivat olla moninaiset. Toki oppikirjat toimivat opetuksessa ja oppimisessa vain apuv\u00e4lineen\u00e4 eik\u00e4 opittavat ilmi\u00f6t rajoitu vain kirjan tarjoamaan sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maarit Mesiniemi (mamesini) on 2016-05-05 15:50:37.869807. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-05T15:50:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605052435.pdf: 1061839 bytes, checksum: 0253e6248b28c9f3be1b6e8dc7c58426 (MD5)\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: 57a74e6369750454ebe5b5bd40955a00 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-05T15:50:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605052435.pdf: 1061839 bytes, checksum: 0253e6248b28c9f3be1b6e8dc7c58426 (MD5)\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: 57a74e6369750454ebe5b5bd40955a00 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "frankofonia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen alueelliset variaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiolingvistiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pr\u00e9sentation des vari\u00e9t\u00e9s g\u00e9ographiques du fran\u00e7ais dans deux manuels scolaires finlandais", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605052435", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-05T15:50:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49649
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cf2a3caf-6a82-4f81-90ff-1521c5b336e6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605052435.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mesiniemi, Maarit Présentation des variétés géographiques du français dans deux manuels scolaires finlandais ranskan kieli oppikirjat frankofonia kielen alueelliset variaatiot sosiolingvistiikka Romance philology Romaaninen filologia
title Présentation des variétés géographiques du français dans deux manuels scolaires finlandais
title_full Présentation des variétés géographiques du français dans deux manuels scolaires finlandais
title_fullStr Présentation des variétés géographiques du français dans deux manuels scolaires finlandais Présentation des variétés géographiques du français dans deux manuels scolaires finlandais
title_full_unstemmed Présentation des variétés géographiques du français dans deux manuels scolaires finlandais Présentation des variétés géographiques du français dans deux manuels scolaires finlandais
title_short Présentation des variétés géographiques du français dans deux manuels scolaires finlandais
title_sort présentation des variétés géographiques du français dans deux manuels scolaires finlandais
title_txtP Présentation des variétés géographiques du français dans deux manuels scolaires finlandais
topic ranskan kieli oppikirjat frankofonia kielen alueelliset variaatiot sosiolingvistiikka Romance philology Romaaninen filologia
topic_facet Romaaninen filologia Romance philology frankofonia kielen alueelliset variaatiot oppikirjat ranskan kieli sosiolingvistiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49649 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605052435
work_keys_str_mv AT mesiniemimaarit presentationdesvarietesgeographiquesdufrancaisdansdeuxmanuelsscolairesfinlandais