Summary: | Tässä tutkielmassa käydään läpi lukion fysiikan FY5-kurssin (pyöriminen ja
gravitaatio) neljän eri oppikirjan pyörimisliikettä käsittelevät osiot. Oppikirjoja
vertaillaan aiheiden käsittelyjärjestyksen ja korostusten sekä aiheisiin
johdattelun yhtenevyyksien ja eroavaisuuksien suhteen. Tutkielman toisessa
osiossa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja, pyörimisliikkeeseen liittyviä
harhakäsityksiä. Tutkimusten perusteella nämä yleisimmät harhakäsitykset
liittyvät pyörimismäärään suoraviivaisessa liikkeessä ja törmäyksissä sekä kitkavoiman
luonteeseen ja vaikutuksiin vierimisessä. Lopuksi tarkastellaan oppikirjoja
uudelleen sen perusteella, miten niissä käsitellään näihin harhakäsityksiin
liittyviä aiheita. Havaitaan, että keskimäärin niitä käsitellään selvästi
muita aiheita vähemmän.
In this thesis, the rotational motion concepts in four Finnish upper secondary
school physics textbooks are being studied. These textbooks are compared
by the congruences and differences of the order of handling, highlighting, and
introduction of concepts. In the second part of the thesis we view misconceptions
pertaining to the rotational motion found in studies. On the basis of
studies, the most common misconceptions are about the angular momentum
in rectilinear motion and collisions and the nature and effects of frictional
force on rolling motion. Lastly we survey how these misconceptions are considered
in textbooks. The observation that on the average these concepts are
being handled much less than other rotational motion concepts is obtained.
|