Hiihdonopettajien vuorovaikutusosaaminen

Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata millaisia käsityksiä hiihdonopettajilla on työhönsä liittyvästä vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä. Tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää hiihdonopettajien omia käsityksiä siitä, millaista heidän työhönsä liittyvä vuorovaikutusosaaminen on ja miten he...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pöllänen, Helena
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49641
Description
Summary:Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata millaisia käsityksiä hiihdonopettajilla on työhönsä liittyvästä vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä. Tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää hiihdonopettajien omia käsityksiä siitä, millaista heidän työhönsä liittyvä vuorovaikutusosaaminen on ja miten heidän työhönsä liittyvä vuorovaikutusosaaminen on kehittynyt. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin hyödyntämällä teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä hiihdonopettajaa ja haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluineisto analysoitiin aineistolähtöisen analyysin avulla. Tutkimuksen tulosten perusteella hiihdonopettajien työhön liittyvä vuorovaikutusosaaminen näyttäytyy taitavana ja monipuolisena osaamisena, jossa vaaditaan useita viestintätaitoja. Tulosten perusteella nonverbaalisen- ja kielellisen viestinnän taidot, esiintymistaidot, ryhmäviestintä- ja yhteistyötaidot, palautteen antamisen – ja havainnoimisen taidot ja asiakaspalvelutaidot ovat merkityksellisiä hiihdonopettajien vuorovaikutusosaamisen kannalta. Lisäksi asenne, itsereflektio ja synnynnäiset persoonallisuuspiirteet vaikuttavat hiihdonopettajien vuorovaikutusosaamiseen. Tulosten perusteella hiihdonopettajien vuorovaikutusosaaminen on kehittynyt kokemuksen, palautteen, kollegiaalisten keskustelujen ja ammattikirjallisuuden avulla. Näyttää siltä, että vuorovaikutusosaamisen kehittyminen ilmenee hiihdonopettajien työhönsä kohdistuvan itsevarmuuden lisääntymisenä ja oman ammattiosaamisen vahvistumisen tuntemuksena. Tämän tutkielman tulokset tarjoavat näkökulman hiihdonopettajien vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä. Tuloksia on mahdollista hyödyntää esimerkiksi hiihdonopettajien kouluttamisessa.