Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä asiakkaan kokeman arvon, laadun, tyytyväisyyden ja käyttäytymisen välisistä suhteista. Päätutkimusongelmana oli miten arvo, laatu ja tyytyväisyys vaikuttavat asiakkaan osto käyttäytymiseen ravintola ympäristössä. Alatutkimusongelmana haluttiin sel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Iivanainen, Olli
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49616
_version_ 1826225723417821184
author Iivanainen, Olli
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Iivanainen, Olli Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Iivanainen, Olli Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Iivanainen, Olli
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä asiakkaan kokeman arvon, laadun, tyytyväisyyden ja käyttäytymisen välisistä suhteista. Päätutkimusongelmana oli miten arvo, laatu ja tyytyväisyys vaikuttavat asiakkaan osto käyttäytymiseen ravintola ympäristössä. Alatutkimusongelmana haluttiin selvittää miten asiakkaan kokema arvo muodostuu. Vaikka arvoa, laatua, tyytyväisyyttä ja aiottua käyttäytymistä on tutkittu paljon, niitä ei ole tutkittu samassa kontekstissa kovinkaan usein. Teorian mukaan kaikki tekijät vaikuttavat aiottuun käyttäytymiseen positiivisesti sekä suoraan, että epäsuorasti toistensa kautta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella Jyväskylän yliopiston opiskelijoilta ja työntekijöiltä. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja niistä muodostettiin rakenneyhtälömalli Lisrel-ohjelmalla. Tulokset osoittivat, että asiakkaan kokema arvo ja laatu vaikuttavat aiottuun käyttäytymiseen ja tyytyväisyyteen positiivisesti, mutta käyttäytymisen ja tyytyväisyyden suhdetta ei pystytty vahvistamaan. Aiottu käyttäytyminen ja tyytyväisyys korreloivat vahvasti toistensa kanssa, joten tutkimusmalleja päädyttiin tekemään kaksi, sillä kumpikin tutkimusmalli toimi hyvin itsenäisinä malleina. Toisessa tutkimusmallissa tutkittiin koetun arvon ja laadun vaikutusta tyytyväisyyteen ja toisessa aiottuun käyttäytymiseen. Aivan kaikkia teorian mukaisia arvon ulottuvuuksia ei myöskään pystytty todentamaan ja tulosten mukaan asiakkaan arvo muodustuu taloudellisesta ja sosiaalisesta arvosta. Emotinaalinen arvo ja maine korreloivat vahvasti muiden ulottuvuuksien kanssa, joten ne poistettiin lopullisesta tutkimusmallista. Tulokset mukailivat aikaisempia teorioita, vaikka kaikkia yhteyksiä ei pystyttykkään todentamaan. Tulosten perusteella asiakkaan kokema arvo muodostuu taloudellisesta ja sosiaalisesta arvosta sekä laadusta. Näillä kaikilla on positiivinen vaikutus sekä tyytyväisyyteen että aiottuun käyttäytymiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Iivanainen, Olli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-02T12:37:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-02T12:37:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1529686", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49616", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 asiakkaan kokeman arvon, laadun, tyytyv\u00e4isyyden ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen v\u00e4lisist\u00e4 suhteista. P\u00e4\u00e4tutkimusongelmana oli miten arvo, laatu ja tyytyv\u00e4isyys vaikuttavat asiakkaan osto k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ravintola ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Alatutkimusongelmana haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 miten asiakkaan kokema arvo muodostuu. \nVaikka arvoa, laatua, tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 ja aiottua k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 on tutkittu paljon, niit\u00e4 ei ole tutkittu samassa kontekstissa kovinkaan usein. Teorian mukaan kaikki tekij\u00e4t vaikuttavat aiottuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen positiivisesti sek\u00e4 suoraan, ett\u00e4 ep\u00e4suorasti toistensa kautta.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselytutkimuksella Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijoilta ja ty\u00f6ntekij\u00f6ilt\u00e4. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja niist\u00e4 muodostettiin rakenneyht\u00e4l\u00f6malli Lisrel-ohjelmalla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 asiakkaan kokema arvo ja laatu vaikuttavat aiottuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja tyytyv\u00e4isyyteen positiivisesti, mutta k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja tyytyv\u00e4isyyden suhdetta ei pystytty vahvistamaan. Aiottu k\u00e4ytt\u00e4ytyminen ja tyytyv\u00e4isyys korreloivat vahvasti toistensa kanssa, joten tutkimusmalleja p\u00e4\u00e4dyttiin tekem\u00e4\u00e4n kaksi, sill\u00e4 kumpikin tutkimusmalli toimi hyvin itsen\u00e4isin\u00e4 malleina. Toisessa tutkimusmallissa tutkittiin koetun arvon ja laadun vaikutusta tyytyv\u00e4isyyteen ja toisessa aiottuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Aivan kaikkia teorian mukaisia arvon ulottuvuuksia ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n pystytty todentamaan ja tulosten mukaan asiakkaan arvo muodustuu taloudellisesta ja sosiaalisesta arvosta. Emotinaalinen arvo ja maine korreloivat vahvasti muiden ulottuvuuksien kanssa, joten ne poistettiin lopullisesta tutkimusmallista.\nTulokset mukailivat aikaisempia teorioita, vaikka kaikkia yhteyksi\u00e4 ei pystyttykk\u00e4\u00e4n todentamaan. Tulosten perusteella asiakkaan kokema arvo muodostuu taloudellisesta ja sosiaalisesta arvosta sek\u00e4 laadusta. N\u00e4ill\u00e4 kaikilla on positiivinen vaikutus sek\u00e4 tyytyv\u00e4isyyteen ett\u00e4 aiottuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Olli Iivanainen (olsaiiva) on 2016-05-02 12:37:46.395919. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-02T12:37:46Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605022388.pdf: 590031 bytes, checksum: b0d78cea5b124d44210821bfc7558e36 (MD5)\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: fe2ea2566c0a410b37dda0534b3d8a29 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-02T12:37:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605022388.pdf: 590031 bytes, checksum: b0d78cea5b124d44210821bfc7558e36 (MD5)\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: fe2ea2566c0a410b37dda0534b3d8a29 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (60 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkaan kokema arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyv\u00e4isyyteen ja k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen opiskelijaravintolassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605022388", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-02T12:37:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "4000", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "order", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49616
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/70477e49-7c49-4e34-b622-bcf6342acfd4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605022388.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Iivanainen, Olli Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa asiakkaan kokema arvo tyytyväisyys laatu käyttäytyminen Markkinointi Marketing 20423 asiakkaat arvo
title Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa
title_full Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa
title_fullStr Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa
title_full_unstemmed Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa
title_short Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa
title_sort asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa
title_txtP Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa
topic asiakkaan kokema arvo tyytyväisyys laatu käyttäytyminen Markkinointi Marketing 20423 asiakkaat arvo
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi arvo asiakkaan kokema arvo asiakkaat käyttäytyminen laatu tyytyväisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49616 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605022388
work_keys_str_mv AT iivanainenolli asiakkaankokemanarvonjalaadunvaikutustyytyväisyyteenjakäyttäytymiseenopiskelijara