"Mein Gott, warum nicht?" Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule

Nykyään on yhä tärkeämpää osata vieraita kieliä, ja vaikka koulussa voi oppia kieliä, tarjolla on myös monia mahdollisuuksia oppia vieraita kieliä koulun ulkopuolella. Yhä enemmän painotetaan autenttisuutta kielten opiskelussa ja tämän tavoitteen koulun ulkopuolinen kielten opiskelu täyttää usein...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sariola, Miira
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:deu
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49605
_version_ 1828193214830477312
author Sariola, Miira
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sariola, Miira Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sariola, Miira Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sariola, Miira
datasource_str_mv jyx
description Nykyään on yhä tärkeämpää osata vieraita kieliä, ja vaikka koulussa voi oppia kieliä, tarjolla on myös monia mahdollisuuksia oppia vieraita kieliä koulun ulkopuolella. Yhä enemmän painotetaan autenttisuutta kielten opiskelussa ja tämän tavoitteen koulun ulkopuolinen kielten opiskelu täyttää usein paremmin kuin koulun oppitunnit. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkittiin sitä, miten suomalaiset lukion saksan opiskelijat käyttävät ja oppivat saksaa koulun ulkopuolella. Lisäksi tutkittiin heidän syitään siihen, miksi he käyttivät saksaa oppituntien ulkopuolella tai miksi eivät käyttäneet. Aineistona tutkielmassa käytettiin kyselytutkimuksen vastauksia, jotka kerättiin alkuvuodesta 2016 keskisuomalaisesta lukiosta. Kyselyyn osallistui kaksi eri saksan kielen ryhmää. Oppilaat olivat joko toisen tai kolmannen vuoden opiskelijoita ja opiskelivat saksaa A-kielenä. Kyselyyn vastanneita oppilaita oli yhteensä 17, joista tyttöjä oli 10 ja poikia 7. Tuloksista kävi ilmi, että kaikki kyselyyn osallistuneet lukiolaiset käyttivät jollain tavalla saksan kieltä myös koulun opetuksen ulkopuolella. Yleisimmät tavat olivat kommunikointi muiden ihmisten kanssa saksaksi tai kielen käyttäminen matkustaessa, lukeminen sekä elokuvien, Youtube -videoiden ja tv-sarjojen katseleminen. Vain harva vastasi pelaavansa pelejä saksaksi eikä kovinkaan moni käytä teknisiä laitteita tai älypuhelimen sovelluksia saksan kielellä, vaikka molemmilla on suuri rooli nuorten elämässä tänä päivänä. Oppilaat oppivat saksaa koulun ulkopuolella laajentaakseen sanavarastoaan ja voidakseen kommunikoida paremmin saksaa äidinkielenään puhuvien henkilöiden kanssa. Odotettavissa oli, että mm. ylioppilaskirjoitukset ovat yksi suuri syy koulun ulkopuoliseen saksan opiskeluun, sillä tutkittavat olivat kaikki lukiolaisia. Monille myös matkustelu on syy oppia saksaa vapaaajalla, joka ei myöskään ole kovin yllättävä tulos, sillä yhä useammat suomalaiset matkustelevat yhä enemmän. Vähän yli puolet vastasi oppivansa saksaa koulun ulkopuolella siitä syystä, että he pitävät saksan kielestä. Myös oppilaat pitivät autenttisuutta tärkeänä, sillä yli puolelle se oli syy oppia saksaa koulun ulkopuolella.
first_indexed 2024-09-11T08:50:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sariola, Miira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-29T09:01:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-29T09:01:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49605", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nyky\u00e4\u00e4n on yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 osata vieraita kieli\u00e4, ja vaikka koulussa voi oppia kieli\u00e4, tarjolla on my\u00f6s monia mahdollisuuksia\r\noppia vieraita kieli\u00e4 koulun ulkopuolella. Yh\u00e4 enemm\u00e4n painotetaan autenttisuutta kielten opiskelussa ja t\u00e4m\u00e4n tavoitteen\r\nkoulun ulkopuolinen kielten opiskelu t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 usein paremmin kuin koulun oppitunnit. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatin tutkielmassa tutkittiin\r\nsit\u00e4, miten suomalaiset lukion saksan opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ja oppivat saksaa koulun ulkopuolella. Lis\u00e4ksi tutkittiin heid\u00e4n\r\nsyit\u00e4\u00e4n siihen, miksi he k\u00e4yttiv\u00e4t saksaa oppituntien ulkopuolella tai miksi eiv\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4neet.\r\nAineistona tutkielmassa k\u00e4ytettiin kyselytutkimuksen vastauksia, jotka ker\u00e4ttiin alkuvuodesta 2016 keskisuomalaisesta lukiosta.\r\nKyselyyn osallistui kaksi eri saksan kielen ryhm\u00e4\u00e4. Oppilaat olivat joko toisen tai kolmannen vuoden opiskelijoita ja opiskelivat\r\nsaksaa A-kielen\u00e4. Kyselyyn vastanneita oppilaita oli yhteens\u00e4 17, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 10 ja poikia 7.\r\nTuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 kaikki kyselyyn osallistuneet lukiolaiset k\u00e4yttiv\u00e4t jollain tavalla saksan kielt\u00e4 my\u00f6s koulun opetuksen\r\nulkopuolella. Yleisimm\u00e4t tavat olivat kommunikointi muiden ihmisten kanssa saksaksi tai kielen k\u00e4ytt\u00e4minen matkustaessa,\r\nlukeminen sek\u00e4 elokuvien, Youtube -videoiden ja tv-sarjojen katseleminen. Vain harva vastasi pelaavansa pelej\u00e4 saksaksi eik\u00e4\r\nkovinkaan moni k\u00e4yt\u00e4 teknisi\u00e4 laitteita tai \u00e4lypuhelimen sovelluksia saksan kielell\u00e4, vaikka molemmilla on suuri rooli nuorten\r\nel\u00e4m\u00e4ss\u00e4 t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4.\r\nOppilaat oppivat saksaa koulun ulkopuolella laajentaakseen sanavarastoaan ja voidakseen kommunikoida paremmin saksaa\r\n\u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvien henkil\u00f6iden kanssa. Odotettavissa oli, ett\u00e4 mm. ylioppilaskirjoitukset ovat yksi suuri syy koulun\r\nulkopuoliseen saksan opiskeluun, sill\u00e4 tutkittavat olivat kaikki lukiolaisia. Monille my\u00f6s matkustelu on syy oppia saksaa vapaaajalla,\r\njoka ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole kovin yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4 tulos, sill\u00e4 yh\u00e4 useammat suomalaiset matkustelevat yh\u00e4 enemm\u00e4n. V\u00e4h\u00e4n yli puolet\r\nvastasi oppivansa saksaa koulun ulkopuolella siit\u00e4 syyst\u00e4, ett\u00e4 he pit\u00e4v\u00e4t saksan kielest\u00e4. My\u00f6s oppilaat pitiv\u00e4t autenttisuutta\r\nt\u00e4rke\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 yli puolelle se oli syy oppia saksaa koulun ulkopuolella.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miira Sariola (misusari) on 2016-04-29 09:01:47.323015. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-29T09:01:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604292364.pdf: 926977 bytes, checksum: 88dd01ae9fb0041a4f330f68107962a3 (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 98d4f528982b0c61970e30a0a4920934 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-29T09:01:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604292364.pdf: 926977 bytes, checksum: 88dd01ae9fb0041a4f330f68107962a3 (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 98d4f528982b0c61970e30a0a4920934 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saksan kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyselytutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukiolaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Mein Gott, warum nicht?\" : Die Motivation f\u00fcr Deutsch als Fremdsprache von finnischen Sch\u00fclern au\u00dferhalb der Schule", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604292364", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German language and culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-29T09:01:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49605
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:03:06Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a7254591-a7f8-40a6-9955-c46ea02697f4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201604292364.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sariola, Miira "Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule saksan kieli kyselytutkimus lukiolaiset kielen oppiminen German language and culture Saksan kieli ja kulttuuri
title "Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule
title_full "Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule
title_fullStr "Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule "Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule
title_full_unstemmed "Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule "Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule
title_short "Mein Gott, warum nicht?"
title_sort mein gott warum nicht die motivation für deutsch als fremdsprache von finnischen schülern außerhalb der schule
title_sub Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule
title_txtP "Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule
topic saksan kieli kyselytutkimus lukiolaiset kielen oppiminen German language and culture Saksan kieli ja kulttuuri
topic_facet German language and culture Saksan kieli ja kulttuuri kielen oppiminen kyselytutkimus lukiolaiset saksan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49605 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604292364
work_keys_str_mv AT sariolamiira meingottwarumnichtdiemotivationfurdeutschalsfremdsprachevonfinnischenschulernaußerh